Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express släppt!

Tråden skapades och har fått 196 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-06-10 07:15

Om dom nu har kommit på en så smart grej som Airtunes finns det väl ingen anledning att lägga den så att andra mp3-spelare kan använda tekniken? Detta kommer ju att fungera även på Win-datorer som jag förstått!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-11 00:42

En fråga som jag fortfarande inte lyckats läsa mig till ett svar på. Kan man styra Airport Expressen från flera olika datorer? Sitter an tio st på ett kontor så är det ju bra om inte bara en har "makten"

Ursprungligen av acke:

En fråga som jag fortfarande inte lyckats läsa mig till ett svar på. Kan man styra Airport Expressen från flera olika datorer? Sitter an tio st på ett kontor så är det ju bra om inte bara en har "makten"

Kan bli lite jobbigt om det blir slagsmål om stereon...

[drömmer]
Men snart kommer nog Apple med Party Playlist för företaget: Alla kan lägga till låtar med inte ta bort låtar som de andra lagt till. Skälvklart så lägger man dit en spellista och Itunes väljer ut vilka låtar som skall föras över.
[/drömmer]

  • Medlem
  • International user
  • 2004-06-11 11:48
Ursprungligen av acke:

En fråga som jag fortfarande inte lyckats läsa mig till ett svar på. Kan man styra Airport Expressen från flera olika datorer? Sitter an tio st på ett kontor så är det ju bra om inte bara en har "makten"

Som jag har hajjat det så blockerar Airtunes-protokollet försök att ta över högtalaren från andra iTuneskopior på nätverket dynamiskt, dvs så länge du spelar musik så "har du makten" och den högtalaren borde vara skuggad i övriga iTunes. Tar låten slut så kan ngn annan sno högtalaren. Om det finns flera Airtunes så kan man styra varje högtalare separat olika iTunes.

Tror inte heller att man kan skicka samma musik till flera Airtunes-högtalare samtidigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-11 14:21
Ursprungligen av mattan:

Som jag har hajjat det så blockerar Airtunes-protokollet försök att ta över högtalaren från andra iTuneskopior på nätverket dynamiskt, dvs så länge du spelar musik så "har du makten" och den högtalaren borde vara skuggad i övriga iTunes. Tar låten slut så kan ngn annan sno högtalaren. Om det finns flera Airtunes så kan man styra varje högtalare separat olika iTunes.

Tror inte heller att man kan skicka samma musik till flera Airtunes-högtalare samtidigt.

Säkerligen kommer någon snickra ihop en "AirTunesRelay-server", dit fler iTunes på nätverket kan ansluta och köa sina låtar/spellistor.

Annars borde ju de streaming-servrar (Apples!?) som finns på marknaden kunna streama till en AirPort Express. Kräver en lite uppgradering bara...

T

  • Oregistrerad
  • 2004-06-11 14:21

Verkar som en produkt man kan få användningen för på många ställen.
Ni som har pratat om andra enbart musiköverförande grejer så såg jag just denna av en slump:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=NETMP101

Hoppas ingen annan har listat den, såg inget i alla fall Den var billig och har fjärkontroll. Vacker kan diskuteras

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-06-11 17:59

någon som har tagit reda på ifall man kan använda airtunes utan att den är kopplad till ett nätverk?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-11 18:59
Ursprungligen av pijon:

någon som har tagit reda på ifall man kan använda airtunes utan att den är kopplad till ett nätverk?

Den behöver väl inget mer nätverk än det mellan din dator och expressen, om man inte kopplar in den i ett större sammanhang (bredband etc.). Så det ska funka.

För övrigt håller jag med Anton S, precis så, en billigare basstation än den vanliga, och det har verkligen saknats i sortimentet. Det kommer säkert häftigare varianter (dvs den vanliga basstationen får Airtunes), men detta är en minimalistisk pryl. Och det tycker jag är bra!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-06-12 15:30

Det är för lite tjat om hur smidigt det blir med Stereo+'book (med BT o AirP)+APExpress+T630. Då Kan man ligga i sin säng o spela mjuusik på sin eventuella rotelstärkare mha mobben. Men största problemet som jag ser det är att stereon och eventuella bredbandsuttag ligger ju sällan speciellt nära varandra. Så det blir ju något slags kabeldragande eller inköp av flera APexpress. Det är inte lätt att vara maximalt gadget-nerd.

Neeej! Testade just om BT på T630 nådde från min säng till min PB i "datorkontoret". Det gjorde den inte...

Förslag på lösningar?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-12 22:56
Ursprungligen av c5j:

Neeej! Testade just om BT på T630 nådde från min säng till min PB i "datorkontoret". Det gjorde den inte...

Förslag på lösningar?

En lös Bluetooth USB dongle och en fem meter lång USB sladd?

Så har jag iaf, det funkar bra!

Placeras så att man har täckning i hela lägenheten.

[Taget med min SE T610]

[Kanske inte så snyggt, men det funkar :-)]

[Vet inte om man kan ha en extra Bluetooh USB dongle har inbyggd Bluetooth, det?]

  • Medlem
  • International user
  • 2004-06-12 23:56
Ursprungligen av Ola Hansen:

En lös Bluetooth USB dongle och en fem meter lång USB sladd?

Så har jag iaf, det funkar bra!

Placeras så att man har täckning i hela lägenheten.

[Kanske inte så snyggt, men det funkar :-)]

[Vet inte om man kan ha en extra Bluetooh USB dongle har inbyggd Bluetooth, det?]

En 5 m lång sladd?? Då får man ju en massa kabeldragande iaf. Det är ju det man vill slippa med en APE.
BT-Dongel och inbyggd BT... hmm bra fråga..

Ursprungligen av c5j:

Det är för lite tjat om hur smidigt det blir med Stereo+'book (med BT o AirP)+APExpress+T630. Då Kan man ligga i sin säng o spela mjuusik på sin eventuella rotelstärkare mha mobben. Men största problemet som jag ser det är att stereon och eventuella bredbandsuttag ligger ju sällan speciellt nära varandra. Så det blir ju något slags kabeldragande eller inköp av flera APexpress. Det är inte lätt att vara maximalt gadget-nerd.

Neeej! Testade just om BT på T630 nådde från min säng till min PB i "datorkontoret". Det gjorde den inte...

Förslag på lösningar?

Jag vet inte hur det är med din men min PB går o flytta

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-14 12:49

Funkar Air Port Express med ett vanligt 10Mbit bredband? Eller måste det vara ADSL modem?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-07 19:34

Äntligen!!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-07 19:40

Gott! Den fungerar som en vanlig airport basstation också alltså? Nätverk i 54mbps? Hur är räckvidden jämfört med extreme-stationen?

Ursprungligen av xerent:

Gott! Den fungerar som en vanlig airport basstation också alltså? Nätverk i 54mbps? Hur är räckvidden jämfört med extreme-stationen?

Jag hänger inte heller riktigt med...

Ersätter den Airport:en? Eller måste du ha Airporten för att den ska fungera?

Ursprungligen av iJohannes:

Jag hänger inte heller riktigt med...

Ersätter den Airport:en? Eller måste du ha Airporten för att den ska fungera?

Läst lite mer nu... Den fungerar som basstation, om du så vill.

hur är du räckvidden jämfört med vanliga AirPort? Ok? Klarar den en normalvilla?

Bevaka tråden