Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac->PC= Slött

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad gör jag för fel när jag fildelar en mac och en pc med SMB och det vid kopieringar till pcn från macen är ruggigt segt?? Det är samma om jag kör Dave 4.1.1. Filkopieringar går i bara nån k/sekund. Nu får jag bränna allt skit som ska över istället vilket var det jag INTE ville göra eftersom det rör sig om 40Gb som ska flyttas över. .

Från PC till mac går hur bra som helst. Det är inge problem att kolla på filmer, kopiera över filer osv. Går riktigt snabbt över Airport Extreme.

Min setup är så här:
PowerBook 12" med Mac OS X 10.3.4 och Airport Extreme.

Netgear "Airport Extreme" router.

Pc med XP Pro SP1 som är ansluten med nätverksladd till routern. Ingen brandvägg är installerad och xps inbyggda är av. Det är heller ingen aktiverad på macen.

Har ni nå goda ideer eller ska det vara så här?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-06-10 20:05

Windows har den egenheten att den skall cache allt inkommande på nätverket till minnet först innan den skriver ner på hårddisken, det innebär att det går fort till minnet är fullt och sen sjunker hastigheten rejält när Windows kommer på att minnet är fullt och att det måste swappas och grejas.

Det ska inte vara så, men så är det i verkligheten.

Men när jag försöker går det aldrig fort. Inte ens i början. Inte fort nån gång i riktningen Mac>Pc. Det går ruggigt slött och det blir badboll i Findern. Kopierar jag från pcn går det fort från början till slut. Utan badboll.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-23 15:28

Kopierar du från Macen elle PC:n? Jag menar om du bläddrar i nätverket från Macen och kopierar in filer på pc:n från macen eller om du bläddrar i nätverket från PC:n och kopierar filer från macen till pc:n? Lite rörigt, men jag hoppas skillnaden är tydlig. Jag har också haft problem med hastigheter innan och upptäckt att allt som skall till en PC går fortare om man sköter kopieringen via PC:n. För närvarande använder jag Remote Desktop på macen för att styra min PC och bläddra i nätverket i XP för att kopiera filer från macen. Lite rörigt, men jag tycker överföringen är snabbare. Det kanske bara är något jag tycker och egentligen inte har någon förklaring..

Jag har samma problem och ett liknande hårdvaruupplägg. PB 667 med 10.3.4 med Belkin 54g-kort i och en PC med XP Pro. Flyttar jag filerna trådlöst (Netgearrouter imellan) så är det oftast hur segt som helst, vi snackar 13 timmar för 1,3 Gb. Kopplar jag dem trådbundet tar samma övning 6 minuter. Har kollat men kan inte komma på vad det kan vara, så om någon vet skulle jag vara väldigt glad att få det åtgärdat.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-06-24 10:26

Prova att sitta på PCn och kopiera från Macen. Använd TotalCommander (http://www.ghisler.com/), den använder ett annat sätt att kopiera än Windows inbyggda.

Har samma problem. Kör FTP i stället. Testade också att koppla ihop maccan med PCn via firewire. Bootade Maccan i Firewire mode så monterade jag macdisken i PCn som extern firewire disk. Ruggit fort att tokflytta filer (använder min PC för att tanka och Maccan för allt annat inkl bränning så man behöver flytta en 10-20gig om dagen)

1
Bevaka tråden