Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5 eller eMac som server!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-09 18:11

Jag hade planerat att köpa in en PowerMac G5 till skolan för att använda som server för 16 eMacs. Det handlar framförallt om att lägga upp elevernas användarkonton och hemmappar på servern (Open Directory/LDAP), för ca 100 elever, så att de kan logga in från vilken dator som helst.

Jag använder idag en av eMacarna för uppgiften, men hårddisken är för liten och jag behöver hur som helst en dator till.

Tyvärr blev den billigaste G5:an dyrare i och med uppdateringen. Visserligen är Dual 1,8GHz betydligt vassare än Single 1,6GHz, men frågan är hur mycket processorkraft jag egentligen behöver. De nya priserna håller på att spräcka min budget.

Jag tvekar mellan:

1) G5 Dual 1,8GHz, 2x512MB minne, 250GB hårddisk, med extra Ethernetkort, för 19.584kr

2) eMac G4 1,25GHz, 1GB minne, 160GB hårddisk, för 8.975kr

Mac OS X server (obegränsad) finns redan.

Frågan är om mitt nätverk kommer att fungera bättre för de nästan 11.000kr i merkostnad för en G5:a! Vad gäller framtida behov så kan det eventuellt bli aktuellt med att använda samma server som webbserver och/eller skrivarserver.

Tacksam för kommentarer av nätverksrävar. Vad krävs egentligen av en server i en liknande situation?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-09 18:25
Ursprungligen av Kristofer G:

Borde inte en powermac G4 duga? Finns fortfarande på applestore!

Kanske det. Ett alternativ skulle se ut så här:

3) PM G4 1,25GHz, 1GB minne, 2x160GB hårddisk, för 14.237kr

Fler bud?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-06-09 18:27

I.o.m. nylansseringen idag så kommer nog de äldre maskinerna reas ut, kolla runt hos flera återförsäljare än bara Apple Store.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-06-09 19:10

Hur du än gör så klarar alla maskinerna av biffen.
Men som du sedan nämner så pratar du om att eventuellt bygga ut med webserver samt skrivarserver, vilket kommer kräva ytterligare lite till av servern. Sedan beror det ju på hur länge du vill att server ska "hålla" innan nästa inköp, en G5:a lär ju stå sig ett braaa tag till skulle jag tro.

Ju fler tjänster och klienter som du kan tänkas lägga till (vid senare tillfällen) kommer ju att kräva en starkare server så köp en som skolan kan växa med/i .

(Peths:s förslag tycker jag nog du ska kolla efter)

# Nu tror jag iovs att du skulle klara dig med g4:an ("endast" 16 samtidiga användare?) som nämns oxå, kanske är det värt att köpa den och vänta med pengarna och "utvärdera" läget lite? .

#Tillägg .... såg att prisskillnaden inte var särskilt stor, så skippa g4:an.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-09 19:41

Blir det inte bekymmer med en emac som endast har/kan ha 1 nätverkskort?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-09 19:43
Ursprungligen av hugg:

Blir det inte bekymmer med en emac som endast har/kan ha 1 nätverkskort?

Inte i dagsläget (eftersom klientdatorerna är uppkopplade via en central switch, eller router, och får sina IP-adresser från en server som inte ens ligger på skolan), men det är givetvis en begränsning för vad vi kommer att kunna använda servern till i framtiden.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-09 19:51

Jag skulle nog satsa på powermac g4 eller g5. En beg. PM G4 kanske? en 867Mhz Quicksilver skulle lätt klara biffen, borde gå att hitta för 5000:-

Du kan ju inte sätta in varken fler hårddiskar eller nätverkskort i en eMac.. Dumt att köpa fast sig på de viset när de gäller server.

Ja skulle köra på G4 eller G5, är budgeten tajt så G4.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-10 17:06

Plus för G4 är att du kan klämma in många diskar i den. Dual CPU är också väldigt bra med flera tjänster.

Plus för G5 är en tystare och ev. snabbare burk på vissa tjänster.

Plus för eMac är vällen billigast maskin. Många minus finns dock - dåliga möjligheter till uppgradering av allt

Min erfarenhet är att processor är det minst viktiga på en filserver. Desto viktigare är diskar med bra kapacitet, bra med RAM i och bra fart i switchen.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-10 18:27

Jag skulle aldrig ha valt eMacen som server. Hellre en PM G4 då som sagt.

En Dual G5 blir nog definitivt en trevlig server, men även en Dual G4 skulle funkar bra tror jag. Minst Dual 1,25 GHz skulle jag föreslå, så slipper ni ångra er om ett år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-10 19:11

Tack för svaren så långt!

eMac-lösningen (som jag alltså kör med idag, men med en ynklig 40GB hårddisk) var närmast ett hugskott, utifrån den kraftiga prisskillnaden. Jag inser själv att det vore dumt att låsa fast sig utan utbyggnadsmöjligheter.

Återstående alternativ är alltså PowerMac G4 eller G5. Priskillnaden är då inte längre så stor, i synnerhet som priset på G4:an var utan extra ethernet-kort, som jag inte hittade på Apple Store. Genom att köpa en billig (läs icke-Apple) skärm, eller kanske t o m använda en av klientdatorerna, eller min iBook, för att administrera servern, så skulle min budget klara G5:an.

Vore onekligen tryggast med tanke på framtiden. Begagnade datorer är inte aktuellt. Sånt befattar sig inte en gymnasieskola inom Stockholm Stad med!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-10 20:51

Såhär skulle jag ha gjort:

Powermac G4 1.25 Ghz utan modem. Appelstore: 13185:-
DDR SDRAM PC2700 / 333MHz, 512MB Macoteket: 1124:-
160 GB Hårddisk Macoteket: 1061:-
Ethernetkort PCI MacSense 10/100BaseT Macoteket: 374:-
17" piss skärm www.shg.biz:990:-

Summa: 16734:-

(samtliga priser inkl moms)

Senast redigerat 2004-06-10 21:26
  • Medlem
  • Gällivare
  • 2004-06-10 22:59
Ursprungligen av maca:

Tack för svaren så långt!

eMac-lösningen (som jag alltså kör med idag, men med en ynklig 40GB hårddisk) var närmast ett hugskott, utifrån den kraftiga prisskillnaden. Jag inser själv att det vore dumt att låsa fast sig utan utbyggnadsmöjligheter.

Är det bara diskutrymmet som är flaskhalsen, så kan en budgetlösning vara att köpa en (eller två) firewirediskar till eMacen. Lacies största är väl på 1Terabyte. Sedan kan man väl ganska enkelt ställa in att den automatiskt kör säkerhetskopia på en annan firewiredisk under natten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-11 10:16
Ursprungligen av iBjorn:

Är det bara diskutrymmet som är flaskhalsen, så kan en budgetlösning vara att köpa en (eller två) firewirediskar till eMacen.

Den nuvarande eMac-servern behöver lösgöras för att användas som klientdator, så jag behöver under alla omständigheter köpa en ny dator att använda som server. En stor hårddisk är ett absolut krav, men min fråga är just vad mer som krävs. Det finns idag en del seghet och småproblem i nätverket som jag inte vet om det orsakas av emac-serverns begränsade prestanda, eller andra nätverksproblem.

Åtminstone möjligheten att stoppa in ett extra nätverkskort känns som ett annat minimikrav och det utesluter eMacen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-15 13:10

G5 beställd!

Det blev en G5:a till slut. Det känns tryggast inför framtiden. Beställde den idag med 1GB, 250GB och extra Ethernet-kort.

Positivt var att byggtiden, som förra veckan angavs till 4-6 veckor, nu var nere på 3-5 dagar!

Inte emacen. För dålig prestanda mässigt för en server som ska göra så mycket som du skriver.

G4 eller G5 Desktop är vägen att gå. Inget annat. helst av allt en xserve så klart.

1
Bevaka tråden