Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorbyte blir busenkelt med nya Power Mac G5

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den nya Power Mac G5-modellen som lanserades i dagarna är Apples första dator som är försedd med den nya "System Migration"-funktionen. Förutom att föra över viktiga filer från din gamla till din nya Mac, så ställer den också in din nya dator precis som den gamla var inställd. Att byta dator behöver från och med nu inte innebära flera dagars arbete med att få allt att bli som innan.

När du startar din nya Power Mac för första gången frågar Apples inställningsassistent om du vill genomföra en "System Migration". Efter att du anslutit en FireWire-kabel mellan datorerna kommer din nya dator systematiskt att fråga vilka filer och inställningar du vill föra över. Du kan bland annat välja att rädda användarkonton, applikationer, nätverksinställningar etc. När du beskrivit vad som ska räddas, börjar din nya dator automatisk att via FireWire föra över de nödvändiga filerna. Har allt gått som det ska bör du nu kunna fortsätta att arbeta, precis som om det vore din gamla dator.

99mac har själva inte hunnit testa funktionen. Men en utvärdering kommer att komma.

MacFix it hade den fullständiga storyn.
Bilder kommer från MacFix IT.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-06-10 15:01

Praktiskt, fast tycker de förstör lite av känslan när man köper ny dator.

Allt är nytt, man lägger in de man vill ha å sådär

Ursprungligen av skatan:

Praktiskt, fast tycker de förstör lite av känslan när man köper ny dator.

Allt är nytt, man lägger in de man vill ha å sådär

Fast den känslan får du behålla om du hoppar över detta.

Jag antar att det inte är ett tvång, eller?

Jag tycker själv att alla hjälpmedel är av godo om de inte idiotförklarar mig med att vägra ge mig chansen till att sköta det manuellt.

  • Medlem
  • 2004-06-10 19:11

hej
lite pinsamt för apple är det nog att exakt samma funktion finns i windows xp

Ursprungligen av ErikA:

hej
lite pinsamt för apple är det nog att exakt samma funktion finns i windows xp

Varför pinsamt? Även fast-user-switching var en sak som Apple tog efter från XP, och Jobs själv erkände glatt att de legat efter på de området när han presenterade det.

Det kan ju inte bara vara MS som kopierar Apple, lite åt andra hållet kan det väl gå också?

  • Medlem
  • 2004-06-10 15:02

Smart ifall man inte vet var grejer ligger, men annars tar det inte mer än tio minuter att fixa manuellt. Fast enklare är ju alltid bättre!

Som sagt... lite av chamen försvinner. Personligen älskar jag att lägga tillbaka allt manuell och fixa runt lite... Ställa in och justera. På så sätt känns det helt nytt och fräscht. Detta är ju iochförsig förutsatt att man fått en ny och snabbare mac.

Ni vet... den kommer med bud. Grymt snygg kartong... man skär försiktigt upp tejpen... lyfter på locken. Ja, ni vet säkert... Kärlek och passion på hög nivå!

  • Medlem
  • 2004-06-10 15:48

Fy fabian va gött ¡¡

Verkar vara väldigt smidigt

Dags för en G5 då, maco

  • Oregistrerad
  • 2004-06-10 15:50

detta har jag längtat efter länge

det tar hur många timmar som helst för mig att fixa igjordning allt på en ny dator/formatering till som det var innan.

skitbra!

hmm.. en powerbook som anländer nästa vecka har alltså INTE den här funktionen? pushar apple nånting för den här funktionen? klockren apple-grej!

ja - på två år har jag köpt 5 Mac'ar så det hade underlättat...

Låter helt underbart! Kan tänka mig att det spar mycket tid på arbetsplatser när man vill byta ut ett antal burkar men behålla alla användares individuella inställningar och filer. För ett eller två år sedan hade jag nog hållit med de som gillar att installera rent och skapa lite ny ordning när man byter dator, men nu känns det som att jag trivs för bra med exakt vad jag har, och att det bara skulle vara jobb att återställa saker.

Ännu ett exempel på att Apple verkligen utgår från användarna, inte från systemet, när de skapar sin mjukvara.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2004-06-24 19:09
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Låter helt underbart! Kan tänka mig att det spar mycket tid på arbetsplatser när man vill byta ut ett antal burkar men behålla alla användares individuella inställningar och filer. För ett eller två år sedan hade jag nog hållit med de som gillar att installera rent och skapa lite ny ordning när man byter dator, men nu känns det som att jag trivs för bra med exakt vad jag har, och att det bara skulle vara jobb att återställa saker.

Ännu ett exempel på att Apple verkligen utgår från användarna, inte från systemet, när de skapar sin mjukvara.

På arbetsplatser använder man Carbon Copy Cloner. Då tar byte av dator ungefär 20-30 minuter på en normalburk.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-06-10 16:57

Men låt säga att du går från en G3a till en dubbel-G5 2,5 GHz: vill du verkligen att en guide ska ställa in alla t.ex. grafikinställningar och annat du kanske dragit ner på för att G3an skulle gå att arbeta med? ( "så ställer den också in din nya dator precis som den gamla var inställd")

Kanske därför de inte slår på den stora trumman vad gäller den funktionen

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-06-10 20:46

Det var den bästa nyhet jag hört på hur länge sen om helst med tanke på hur mycket problem jag haft med de två datorerna jag köpt efter den första. Ni som tycker annorlunda är för stora datanördar

Måste man då leta reda på alla sina serienummer eller följer dom med vid synkningen ?

Nja.. jag vet inte...

Att byta datorn ska ju innebära en massa meck och pulande. Bra tillfälle att få fräsha installationer och så vidare.

Nja... den där gubben vet jag inte vad jag tycker om...

Lite som att ta bort nybils doften ur en sprillans ny bil med en wunderbaum.
Men verkar grymt smidigt, Smart Apple!

Varför har man valt att använda den gamla OS9/Classic ikonen med det delade ansiktet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-11 08:54
Ursprungligen av Chilawert:

Varför har man valt att använda den gamla OS9/Classic ikonen med det delade ansiktet?

Gamla Mac-gubben finns ju i papperskorgen i OS X också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-14 00:36
Ursprungligen av Chilawert:

Varför har man valt att använda den gamla OS9/Classic ikonen med det delade ansiktet?

I Mac OS X är det symbolen för Finder. Det är därför den syns i Papperskorgs-rutan, som ju visas av Finder (det är alltid det aktuella programmets symbol som syns i dialogrutorna).

----------

Ja, tycker det här verkar vara en jättebra funktion (och väldigt Macig - även om WIndows tydligen hade funktionen innan, så är jag säker på att det var mycket krångligare)!
Jag kan förstå det där med att det tar bort lita av känslan, men allvarligt talat: Är inte det en väldigt nördig grej att påstå? Det är som vid bytet till Mac OS X - många (bla jag själv) gillade det inte först, eftersom man ju skulle vara tvungen att överge vissa självpular-sätt, som ResEdit mm.
Alla vanliga användare kommer uppsakatta enkelheten i System Migration är jag säker på.

  • Medlem
  • 2004-06-14 01:11
Ursprungligen av Rajje:

Ja, tycker det här verkar vara en jättebra funktion (och väldigt Macig - även om WIndows tydligen hade funktionen innan, så är jag säker på att det var mycket krångligare)!

hej
det funkar exakt som på windows, frågorna är dom samma, så macigt är det väl inte?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-23 13:21
Ursprungligen av ErikA:

hej
det funkar exakt som på windows, frågorna är dom samma, så macigt är det väl inte?

Det kan väl vara Macigt även om det finns på WIndows också?

Med "Macigt" menar jag alltså att det är en typskt perfekt och enkelt gjord grej från Apple, precis som att alla kameror och skrivare funkar utan drivrutiner eller att man kan göra egen loopbaserad musik lika enkelt som att skic
ka mail etc.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-11 08:55

Klart att det är smidigt att man kan kopiera inställningar osv från sin gamla burk, men å andra sidan får man med alla eventuella problem från den gamla datorn också. Själv är jag "Mr. Clean Install".

  • Medlem
  • International user
  • 2004-06-13 13:15

Snabbaste och smidigaste sättet att komma igång med sitt gamla system och program måste väl vara att Klona över från gamla datorn via FW med CarbonCopyCloner. Har i alla fall funkat klockrent för mig vid 4 datorbyten.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2004-06-14 00:10
Ursprungligen av MinMac:

Snabbaste och smidigaste sättet att komma igång med sitt gamla system och program måste väl vara att Klona över från gamla datorn via FW med CarbonCopyCloner. Har i alla fall funkat klockrent för mig vid 4 datorbyten.

Precis! Det låter lite som CCC ligger och lurar i bakgrunden på något sätt.

Så här gör man nu om man inte är terminal-skrivare:
1. Packa upp sprillans nya macen ur frigoliten (undvik dreggel om det är en G5:a).
2. Starta sprillans nya macen (med påslagen skärm) och håll ner "t"-tangenten.
3. Syna skärmen och leta upp en gigantisk FireWire-symbol som hoppar runt. Är du blind missar du detta.
4. Skifta skärmen från nya till gamla macen.
5. Starta gamla macen.
6. Koppla ihop gamla macen med den nya via Firewire-kabel.
7. Inom fem sekunder har du nu en Firewire-enhet på gamla macens skrivbord.
8. Starta CCC...på gamla macen.
9. I CCC-fönstret väljer du "Source"-dator och "Target"-dator. Detta går inte heller att missa. Source är den gamla datorn och Target den nya. Tänk på vad som är vad om båda hårddiskarna råkar ha samma namn...t.ex. "Macintosh HD". Då kan det vara bra att först döpa om den gamla hårddisken till t.ex. "Macintosh HDSourse" så att det inte blir några förväxlingar.
10. Klicka på "Clone"
11. Vänta tills CCC har kopierat färdigt. Den säger till när det är klart.
12. Stäng av båda datorerna och koppla ur Firewire-kabeln.
13. Starta nya macen och kör på som om inget har hänt förutom att allt går lite snabbare.

Om du vill bli av med den gamla användaren på nya macen, skapa en helt ny användare men samtidigt behålla alla gamla program gör man så här:
1. Dubbelklicka på hårddisk-symbolen på skrivbordet (den nya som ligger på gamla macens skrivbord).
2. Välj "Gå till mapp" i menyn.
3. Skriv "var/db"
4. Leta upp mappen "netinfo"
5. Döp om den mappen till t.ex. oldnetinfo eller släng den bara.
Det är möjligt att du måste ta "kommando-i" (info) på db-mappen och ange att du som användare har rätt att både läsa och skriva (alltså att slänga netinfo-mappen). Detta hittar du under "detaljer" i info-fönstret.
6. Start om datorn när du fimpat netinfo-mappen och skapa en ny användare.

Senast redigerat 2004-06-14 16:19

Det glada ansiktet är vad jag vet Apples logotyp för operativsystemet Mac OS. Det är därför den används. Det vore rätt dumt att ta bort den, då den inarbetats sedan 1995 då den dök upp för första gången just för att trumma in begreppet Mac OS.

Sedan har ju den glada gubben funnits långt tidigare, den är ju på något sätt "en del av Macen" skulle jag vilja säga.;)

System Migration är en utmärkt funktion. Synd bara att den släpps först nu, för tekniskt kunde den implenterats för 10-15 år sedan, om inte ännu tidigare. Jag tycker det är idealiskt att bara kunna koppla upp den nya datorn och låta den konfigurera sig själv med info från den gamla. Tidsbesparingen kan inte nog överskattas. Men jag håller med om att det kan vara roligare att handjaga, dock är det inte lika roligt då t.ex 10 nya Macar ska ställas in för nätverk etc.:D

1
Bevaka tråden