Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya PB 15": skippa vila när man stänger lock

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-06-10 13:24

Kan man ställa in den nya PB G4 så att den INTE går i vila när man stänger locket?

Ibland vill man kanske spela upp en film på tvn eller bara ha den som server eller ngt, och då är det bättre med locket stängt...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-10 13:32

Tänk på att värmeutvecklingen blir större, jag rekommenderar att du kör datorn öppen med skärmen släckt. Det fungerar om du tex sätter in en USB-mus när datorn är i vila, så vaknar den. Du kan även använda externt tangentbord för att väcka datorn till liv.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-10 13:35
Ursprungligen av xerent:

Tänk på att värmeutvecklingen blir större, jag rekommenderar att du kör datorn öppen med skärmen släckt. Det fungerar om du tex sätter in en USB-mus när datorn är i vila, så vaknar den. Du kan även använda externt tangentbord för att väcka datorn till liv.

Men jag menar att skärmen ska släckas (man ser den ju ändå inte) men systemet ska inte gå i vila! På alla PC-notebooks kan man ställa in vad som ska hända när man fäller ner locket...

Just nu t ex sitter jag på jobbet med en pc-laptop med extern skärm, och då är laptopen hopfälld... Det måste väl gå och ställa in, vi snackar ju ändå Apple, mästaren av snygga lösningar!

  • Medlem
  • 2004-06-10 13:43

Vad är det som är så jobbigt med att stänga locket, och sedan trycka på exempelvis space? Det är väl en snygg lösning, att funktionen inte behöver väljas? Möjligen skulle man vilja kunna stänga av den.

Ursprungligen av stfm:

Vad är det som är så jobbigt med att stänga locket, och sedan trycka på exempelvis space? Det är väl en snygg lösning, att funktionen inte behöver väljas? Möjligen skulle man vilja kunna stänga av den.

Blir väll lite svårt att trycka på space om locket är stängt

  • Oregistrerad
  • 2004-06-10 14:10

Har inget externt tgt-bord! Däremot extern mus! Skulle man alltså kunna stänga locket så den går i vila och sedan stoppa i musen så den vaknar fast med locket stängt? Lyser inte skärmen då samtidigt också?

  • Medlem
  • 2004-06-10 14:22

Ska du köra datorn utan tangentbord? Jag ska inte döma, men verkar inte det lite... konstigt?

Skärmen lyser aldrig när locket är stängt.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-10 14:33

Nej dumsnut! Tgtbord ingår ju i datorn, och det är lite svårt att trycka space när locket är stängt, över tgtbordet!

  • Medlem
  • 2004-06-10 14:59
Ursprungligen av torbjorn2000:

Nej dumsnut! Tgtbord ingår ju i datorn, och det är lite svårt att trycka space när locket är stängt, över tgtbordet!

Exakt. Alltså tänker du köra datorn utan *tillgång* till tangentbord... Det är väl inge vidare bra?

Min Powerbook 17" funkar utmärkt att köra med locket stängt, den blir inte alls varm. Däremot finns det ingen direkt anledning att göra det.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-10 15:03
Ursprungligen av stfm:

Exakt. Alltså tänker du köra datorn utan *tillgång* till tangentbord... Det är väl inge vidare bra?

Jaha, I was the dumsnut! Ja, om man ska kolla på film från den på tvn, eller bara ha den hemma som server när man är på jobbet för att få tillgång till sina mp3:or osv. Då tycker jag det är lika bra att stänga den så inte katten får för sig att nafsa på tangenterna.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-06-10 14:39

PB´s är _inte_ att rekomendera att köra stängda, apple har inte lagt in den inställningen du söker just pga. att dom överhetter bväldigt lätt då.

Ursprungligen av Buckner:

PB´s är _inte_ att rekomendera att köra stängda, apple har inte lagt in den inställningen du söker just pga. att dom överhetter bväldigt lätt då.

Det låter som om du har hittat på detta? När man kör med extern skärm som jag gör just nu går det alldeles utmärkt att ha stängt lock. Detta skall man kunna göra enligt Apple också.

Kör varje dag min PB 12" i claimshellmode dvs med stängt lock och extern skärm, t-bord och mus. Har inte några värmeproblem, ibland snurrar dock fläkten lite stillsamt.
En gång när jag startade ett grafik krävande spel varvade fläkten upp rejält, men då kunde jag bara glänta på locket så vart det lugnare. Datorn varnar med fläkten om det blir varmt.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-10 14:44

OK, det förklarar ju saken! Ganska logisk med tanke på att den är varm som en medelstor spisplatta när man kör...

  • Oregistrerad
  • 2004-06-10 15:11

PB;n skall ju inte (skulle inte förr i vart fall) gå i vila när man stängde locket och extern skärm var ansluten...
Är det provat???
På PB:n gick detta för sig - men på iBook är de no-no (även om det går göra).
Sorry om jag är _lite_ ur fas med samtiden

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-06 07:50

Hmm, varför är det ingen som går och kollar med Apple?

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=88064 ger alla detaljer:

Using your PowerBook G4 with the display closed

You can use a PowerBook G4 and PowerBook (FireWire) computer by closing the display and connecting an external monitor.

1. Close the PowerBook's display. The PowerBook will go to sleep.
2. Connect the AC power adapter and an external monitor.
3. Turn on the external monitor.
4. Connect an external Apple USB keyboard and mouse. The PowerBook will wake from sleep. If you have an Apple display that also has a USB cable, connecting this cable will also wake up the PowerBook.

To use the internal display again, choose Sleep from the Apple menu, then wake the PowerBook by opening its display.

Tips

1. When you use your PowerBook with the display closed, you can't take advantage of Video Mirroring. If you have both a VGA and S-video source connected to the PowerBook, only the VGA device, usually an external display, will have an image.

2. Connecting an external monitor increases the power requirements of the PowerBook. Therefore, you must use the AC adapter whenever the PowerBook is connected to an external monitor. The PowerBook will not wake up if the power adapter is not connected, and if you disconnect the power adapter the computer will go to sleep.

Vad folk tjatar om att man inte kommer åt tangentbordet ifall datorn är stängd. Har ni inte hört talas om USB-tangentbord? Jag vet flera som kör med sin Powerbooken stängd på jobbet och använder extern skärm, tangentbord och mus.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Vad folk tjatar om att man inte kommer åt tangentbordet ifall datorn är stängd. Har ni inte hört talas om USB-tangentbord? Jag vet flera som kör med sin Powerbooken stängd på jobbet och använder extern skärm, tangentbord och mus.

Eller BT-Tangentbord för den delen som jag gör i skrivande stund.
Jag gör det normalt sett aldrig men testade nu.

Dessutom funkar det bra på min 12" DVI o köra me locket stängt samt ha min 22" CRT-skärm inkopplad men de va kanske på äldre modeller det inte skulle funka.

...utan att ha laddaren inkopplad (glömde ja skriva).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-26 00:47

Skumt, nu testade jag att dra ner locket och starta upp den me dmitt usb tangetbord.
Då finns inte powerbook skärmens ens att titta på i menyn utan bara den externa.
Kanske är menat att man endå ska kunna göra det?

Ursprungligen av Elias:

Skumt, nu testade jag att dra ner locket och starta upp den me dmitt usb tangetbord.
Då finns inte powerbook skärmens ens att titta på i menyn utan bara den externa.
Kanske är menat att man endå ska kunna göra det?

De e rätt ovanligt att man kan ställa in avstängda skärmar. Eller du vill ha igång den fast den e stängd?

Det borde väl fungera att ha locket öppet och bara dra ner ljusstyrkan till 0 med hjälp av de för ändamålet avsedda tangenterna, då slocknar ju skärmen.

Har ingen extern skärm att testa med just nu, men det lämnar väl den externa skärmen igång?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-26 10:11
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det borde väl fungera att ha locket öppet och bara dra ner ljusstyrkan till 0 med hjälp av de för ändamålet avsedda tangenterna, då slocknar ju skärmen.

Har ingen extern skärm att testa med just nu, men det lämnar väl den externa skärmen igång?

Jo den slocknar men skärmen är fortfarande igång bara att den är släckt, däremot när jag drar ner locket så stängs skärmen av helt & hållet.

Ursprungligen av Elias:

Jo den slocknar men skärmen är fortfarande igång bara att den är släckt, däremot när jag drar ner locket så stängs skärmen av helt & hållet.

Vad är skillnaden?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-26 12:50

Om skärmen är släckt och inte speglad är den fortfarande aktiv som en andra skärm. Då kan muspekaren och programfönster hamnar där. Om man stänger av den inbyggda skärmen, med locket stängt som Apples instruktion, är den inte aktiv. Tror att grafikkortet då inte behöver jobba för den heller.

Diskussionen på nedanstående tråd löser problemet. Jag hittade magneten i locket genom att föra en spik runt kanten, sen kunde man enkelt räkna ut var sensorn satt.

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=64635

Något tips för en som vill kunna lyssna på en trevlig spellista från sin pb när den ligger i väskan på väg till jobbet? förutom en ipod såklart ; )

1
Bevaka tråden