Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple: "3GHz G5 kommer att dröja"

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple erkänner att man inte kommer kunna hålla sitt löfte att leverera en 3GHz Power Macintosh G5 ett år efter lanseringen av den ursprungliga 2GHz modellen.

Tom Boger är produktchef för Power Macintosh avdelningen på Apple och säger idag att varken Powerbook G5 eller 3GHz Power Macintosh G5 kommer lanseras på länge - inte heller en iMac G5 är aktuell inom den närmaste tiden. Problemen med att konvertera 130nm tekniken i processorerna till PowerPC 970FX som använder 90nm teknik var helt enkelt för stora.

Tom berättar:
"It's actually quite simple - When we made that prediction, we just didn't realize the challenges moving to 90 nanometer would present. It turned out to be a much bigger challenge than anyone expected. All-in-all, no we are not getting to 3GHz anytime soon, but what we are announcing today is a very significant upgrade in performance and its something that are customers will be very happy with."

Tom Boger fortsätter: ""I think it's important to realize that the technical challenges are not trivial putting that G5 in a PowerBook or anything else and not to expect a G5 anytime soon in a PowerBook -- certainly not before the end of the year." Han fortsätter att bertta om iMac G5:

"It's the same story -- the challenges are obvious when you look at the G5 and the size of the heatsinks and the enclosure; that would be a heck of a challenge as well."

Amerikanska Macworld hade nyheten

Jag tycker det är rätt roligt att i filmen om PowerMAC G5 så säger sig IBM bossen att nästa generation av processorer är redan på gång..

Verkar svårt för IBM att leverera processorer till Apple och framförallt höja hastigheten, men har ju andra sidan Intel också problem med, tack vare värmen..

Jag tror inte vi får se 3ghz eller G5or i Powerbookarna eller något sådant just pga. kylningen är inte möjlig..

Mvh

Martin

  • Medlem
  • 2004-06-09 17:36

hej
nyheten var väntad
på pc sidan är det bara acer som integrerat amd64 processorer i sina bärbara så apple har ingen större anledning till brådska
samma med imac, den är för konsumentmarknaden och få i den kundkretsen blir upphetsad av 64 bitar istället för 32, och i stort sett ingen vet skillnaden, en prissänkning skulle dock behövas för imacarna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-09 19:42
Ursprungligen av djsomeone:

Jag tror inte vi får se 3ghz eller G5or i Powerbookarna eller något sådant just pga. kylningen är inte möjlig..

Det kommer nog att dröja till 65/45nm kommer och det är bra länge till vi är där.

Med detta får man verkligen hoppas att G4:an i iMac kan få lite mer Mhz. Även om modellerna som finns nu räcker ganska långt i en konsumentdator, så tror jag att Mhz är ett stort säljargument, och nu finns det ingen modell till överkomligt pris för den som vill ha lite krut i burken. iMacen är inget vidare val om man vill ha fart i de senaste spelen, och att punga ut med 21.000 kr för en PM G5, och sedan lägga på pengar för en skärm är det få som har råd med.

Jag gissar på 1.5 Ghz i nästa bump av iMacen, och man får verkligen hoppas på ett grafikkort med 64 MB i samtliga modeller (och helst en toppmodell med 128 MB, men det kan man nog inte hoppas på med nuvarande standardkort i PM G5.)

Det är synd att Apple inte lyckades för det hade get Apple mycket bra och gratis Pr om man hade nått 3.0Ghz och 64 bit jämfört med AMD som ligger på 1.8 till 2.4 Ghz 64 bits. Så hade Apple haft en killer maskin + om man hade sänkt priset ytterligare med ca 4000 Kr på toppmodell så hade det inte funnits ett enda vettig anledning att inteköpa en PowerMac istället för Pc

Men som vissa påpekar här att en uppdatering och stor prissänkning på imacarna är välkommet!

  • Medlem
  • 2004-06-10 02:25
Ursprungligen av Hunter78:

Så hade Apple haft en killer maskin

hej
apple har en serie med killermaskiner, dom kallas för powermac g5

Ursprungligen av ErikA:

hej
apple har en serie med killermaskiner, dom kallas för powermac g5

Det håller jag inte med om, men kan ge kredits för att det är Bra maskiner!

1
Bevaka tråden