Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Akut!!! Airport-access för krypterat PC-wLAN

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min far har en netgear router som administrerar ett trådlöst nätverk levererat av Telia. Till detta har han en portabel PC kopplad och morsan har en iBook. Nätverket har någon form av trådlös kryptering och till detta har farsgubben fått en 26-teckens "nyckel". Idag fick Telia för sig att ändra i nätverket vilket resulterade i att hela nätverket la ner. iBooken gav upp men PC'n snurrar vidare som den ska. Det var länge sedan farsgubben konfigurerade nätverket och har glömt var alla inställningar gjordes.

iBooken känner av wLANet, men kommer inte ut på internet. Uppenbarligen finns det någon inställning som vi inte hittat (kanske där man skriver in "nyckeln" som PC-burken använt sig av). Detta börjar bli akut eftersom morsan måste kunna ta emot och skicka mail.

Tyvärr har jag ingen mer information att ge, och själv är jag rätt kass på det här med nätverkskonfigurationer. Vore därför jäkligt tacksam om någon med erfarenhet i området ville försöka deschiffrera vad det här handlar om och tala om hur vi löser problemet. Någon som känner igen "krypteringsnyckeln", vilken standard den kan tänkas tillhöra och framför allt - Kan detta vara vårt problem? Och i sådana fall, hur konfigurerar vi så att iBooken åter får tillgång till nätet?

Vänligen

(en nödställd) Jont Olof

  • Oregistrerad
  • 2004-06-09 22:54

Telia har precis ändrat sina DNS:er från 10.0.0.1 och 10.0.0.2 till dynamiska. Man behöver alltså ställa om WAN-DNS:en i routern till 0.0.0.0 (dynamiskt) eller söka rätt på den lista som Telia har sammanställt på geografiskt olika DNS:er.
Starta sedan om routern och efter det datorerna (det behövs)

  • Oregistrerad
  • 2004-06-09 23:00

Adressen till nya DNS:er
http://dnshelp.telia.net/dns-other.html
Uppsalatrakten har 195.67.199.12, 195.67.199.13 och 195.67.199.14 som DNS

Problemet löst! OS X är "för enkelt" ibland. Den mystiska nyckeln som jag nämnde var inget annat än lösenordet för nätverket... Som sagt! Mac OS X är lite för användar vänligt ibland!

/Jont Olof

1
Bevaka tråden