Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny HD och Panther i PowerBook G3 Bronze

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ny hårddisk i en PowerBook G3 Bronze, blir det en vanlig 2,5"? Och finns det några begränsningar i lagringsstorlek eller någon annan specifikation för HD:n?

Och hur god idé är det att lägga in Panther på denna 400MHz PowerBook? Är datorn tillräckligt rapp för att inte göra det outhärdligt?

  • Medlem
  • 2004-06-08 23:34

det blir vanlig 2,5" hd, ja (välj antal GB själv)

angående panther är jag nyfiken själv, skall testa om några veckor...

  • Oregistrerad
  • 2004-06-09 12:47

Jag kör Panther på en 400MHz och tycker det funkar bra.

vad bra

  • Oregistrerad
  • 2004-06-09 17:06

Kör förvisso 500MHz, men med trött disk och lite minne. Funkar finfint. Så med mycket minne och en pigg disk, så tror jag inte att Panther är några problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-10 13:45

Har precis lämnat en PowerBook Bronze (Lombard) 333 Mhz, 20 GB Ram och 320 MB RAM. För mig blev den frustrerande långsam och till slut kunde jag byta upp mig. Speciellt med grafik och web-verktyg. Nu kanske ni kan få i mer RAM vilket kan hjälpa en del..

Byte från Jaguar till Panther tyckte jag gjorde skillnad. Nästan lika mycket som 10.0 till 10.1

Olof

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-06-10 15:58

Pismon har en snabbare buss ( 100 MHz mot 66 MHz ) och bättre grafikontroller. Borde vara märkbart snabbare än Lombarden. Har själv en begagnad 500 Mhz Pismo på ingång och avser att köra Panther på den. Mycket minne rekomenderas dock, gärna 512Mb

Tänk pa att de allra nyaste 2,5" diskarna med ATA-6 standard inte fungerar med G3 PB, endast med TiBook och nyare. ATA-5 (ATA100) är OK.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-06-10 23:03
Ursprungligen av gpd:

Tänk pa att de allra nyaste 2,5" diskarna med ATA-6 standard inte fungerar med G3 PB, endast med TiBook och nyare. ATA-5 (ATA100) är OK.

Vad syftar du på för diskar? Mig veterligen funkar vilken 2.5" ATA-disk som helst. En titt i databasen hos xlr8yourmac ger en uppsjö olika diskar på G3 Powerböckerna.

Är det egenupplevda bekymmer, något du läst eller bara något antaget?

olov

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-06-11 00:33

Nix, läst på www.lowendmac.com. Kolla länken ( arbete pågår på sidan, just nu gick den inte att komma åt)

Lowendmac power och ibook

Är själv osäker, men ATA-6 bör vara ATA133 som jag inte ens visste fanns till 2.5" diskar. Ganska nytt är det i alla fall.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-06-11 16:30
Ursprungligen av gpd:

Är själv osäker, men ATA-6 bör vara ATA133 som jag inte ens visste fanns till 2.5" diskar. Ganska nytt är det i alla fall.

Jag tittade både på vad lowendmac sade, där var inget eget tyckade utan mest referenser till OWC och The Road Warrior (Charles Moore).

Väl hos Moore tycks det som att det enda som verkligen är klart är att någon har haft problem med en HD i sin PB, vilket rimligtvis bör hända nån stackare. Sedan kopplas det till att PB G3 har en ATA-5 compliant kontroller, som spås inte vara framåtkompatibel med ATA-6 diskar (ATA-protokollet i sin natur är bakåtkompatibelt och växlar ner till den nivå kontrollern stöder). Vilket snack.

Tar man en titt i databasen på xlr8yourmac (länk i ett tidigare inlägg) så finns det en uppsjö av människor som kör ATA-6 diskar (såsom t.ex. den populära 7K60 från Hitachi) i sina PB G3, olika smaker.

olov

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-06-11 16:37

NU tittade jag på inläggen och inte bara på påståendet att ATA-6 inte fungerar. Verkar vara osäkert hur det egentligen är. Speciellt det fallet där disken funkerade ett par veckor, tyder mer på ett enhetesspecifikt hårdvarufel. Någon annan som har grävt i detta ? Annars gör jag det när jag har tid, men det kan dröja...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-06-11 09:04

I Pismon funkar iaf Hitachi(IBM) 60GB 7k2rpm. Sån har jag kört i en Pismo, med 1GB RAM, trots det blev det lite väl slött, även i Panther. Jag bytte till en iBook 800 och den går avsevärt snabbare, på alla vis, trots mindre minne (640MB) och slöare 30GB-disk.

1
Bevaka tråden