Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det kryllar av trådlösa nätverk.

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skaffade trådlöst här hemma för en tid sedan. Hade testat flera gånger om det fanns andra i bygget som hade trådlöst nät, men icke. Nu så en månad senare så är här fem trådlösa nät som jag kan använda. Snacka om extremt! Följer det samma utvecklingstakt så kommer det bli kul!

Dock undrar jag hur folk vågar köra öppet så alla kan surfa...

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-06-01 17:12

Frågan är om dom vet att andra kan öppet surfa via deras nätverk.

Ursprungligen av skatan:

Frågan är om dom vet att andra kan öppet surfa via deras nätverk.

Jag tror inte det.

Det ena nätverket kallades för IP-PLUGGEN.COM nått telia jux tycktes det som.

Tre nätverk hemma hos mig, bara ett "skyddat" med WEP. Folk har nog ingen aaaning om hur oskyddade dom är...

Ursprungligen av whoami:

Tre nätverk hemma hos mig, bara ett "skyddat" med WEP. Folk har nog ingen aaaning om hur oskyddade dom är...

Vad kan hända då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-01 20:41
Ursprungligen av ill_chrill:

Vad kan hända då?

Drive By Spamming

Ursprungligen av swede:

Drive By Spamming

Eller värre, att någon utnyttjar din uppkoppling för olaglig verksamhet och du blir skyldig. Sen kanske någon kan komma åt dina privata dokument. Eller skriva ut tonnvis med papper på din skrivare.

Ursprungligen av whoami:

Eller värre, att någon utnyttjar din uppkoppling för olaglig verksamhet och du blir skyldig. Sen kanske någon kan komma åt dina privata dokument. Eller skriva ut tonnvis med papper på din skrivare.

Har ingen skrivare, om jag hade en skulle jag inte ha flera ton papper i den.

Om ngn använder min uppkoppling, är jag skyldig till det? Jag förstår att det kan riktas misstankar mot mig men skyldig?

Mina privata dokument, Jag delar inte ut ngt som jag inte vill dela ut. Denna risk finns väl även genom "vanlig" uppkoppling?

Ursprungligen av ill_chrill:

Om ngn använder min uppkoppling, är jag skyldig till det? Jag förstår att det kan riktas misstankar mot mig men skyldig?

Ja, nog borde du kunna du befinnas skyldig ifall det blir rättssak av det hela, åtminstone om du inte kan motbevisa eventuella anklagelser. Vore ju annars väldigt enkelt för t.ex. misstänkta barnporrinnehavare att komma undan bara genom att säga att "någon annan" (tomtar, féer eller vad det nu må vara) varit inne på hemmanätverket och gjort dumma saker.

Citat:

Mina privata dokument, Jag delar inte ut ngt som jag inte vill dela ut. Denna risk finns väl även genom "vanlig" uppkoppling?

Jo, den risken finns ju självklart. Vet inte hur många gånger jag stött på Windows-burkar med hela C: utdelad och tillgänglig för vem som helst, och där ägaren varit totalt oförstående när man påtalat det...

Om man ställer sig i portuppgången efter Kelly's (eller vad sport-baren där heter) på Folkungagatan i Stockholm så får man upp 8 trådålösa nätverk varav 5 stycken är helt öppna för surfning. (Jag undersökte saken en dag för två veckor sedan när jag överaskades av en hagelstorm).

  • Medlem
  • International user
  • 2004-06-01 20:09

Om man har det på så skall man så klart ha det kodad..... står ju i bruksanvisningen hur man gör... dum ”sport” det där med att inte läsa dem.... alltid kan man ju lära sig ngt nytt rent av:-))))

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-01 22:14

Där jag bor så finns det 3 nät var av 2 är öppna (alltså inte mitt).

Upptäkte att jag sufrade på ett av dem då jag hade varit borta och dragit ur kontakten till min basstation. Det var tydligen bredbandsbolaget så jag fick rätt så bra CPS

Vad säger lagen om sånt här? Är det lagligt att utnyttja ett öppet nät? Hur ska man kunna veta att det inte är en sk. fri hotspot?

/Kristofer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-02 00:02

Om jag tar min bärbara ut på balkongen som vätter mot innergården på Fleminggatan här i Sthlm ungefär vid 19-21-tiden får jag in mellan 8-12 st trådlösa nätverk. 4-5st är Airports. Det är skoj! Inga "3-4 procent av marknaden" här inte!
Men, som andra upptäckt är inte alla krypterade.

Ursprungligen av Kimpa:

Om jag tar min bärbara ut på balkongen som vätter mot innergården på Fleminggatan här i Sthlm ungefär vid 19-21-tiden får jag in mellan 8-12 st trådlösa nätverk. 4-5st är Airports. Det är skoj! Inga "3-4 procent av marknaden" här inte!
Men, som andra upptäckt är inte alla krypterade.

Ja Airport stationerna är onekligen populära, kan ha mycket att göra med dess design. Här på universitetet i Luleå sitter det Airoport basstationer lite här och var trots att nätverket är ett PC nätverk. Tror de köper in dem just för att de är estetiskt tilltalande

Skumt nu ikväll så får jag bara in två nätverk. Jag ahr låst mitt på macadresserna.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-02 00:11

Visst vore det fint om alla hade sina nät öppna och ingen missbrukade det. Bara brukade det när man var i närheten och behövde access. Fast jag vågar ju inte ha mitt trådlösa nät öppet...

Ursprungligen av Mattias Malm:

Visst vore det fint om alla hade sina nät öppna och ingen missbrukade det. Bara brukade det när man var i närheten och behövde access.

Ge mig MAC-adressen på din iBook så ska du få surfa gratis när du är nere på Öster i Jönköping.

/c

  • Oregistrerad
  • 2004-06-02 10:08
Ursprungligen av Mattias Malm:

Visst vore det fint om alla hade sina nät öppna och ingen missbrukade det. Bara brukade det när man var i närheten och behövde access. Fast jag vågar ju inte ha mitt trådlösa nät öppet...

Word!
Folk tror alltid det värsta om folk.
Som nån skrev ovan: "Tänk om nån utnyttjar din skrivare..." Well, tänk om den där puman som bor mittemot printar ett kärleksbrev på din printer... Eller det där med att nån kommer åt dina topphemliga worddokument... que? Har man topphemliga worddokument på sin datamaskin har det gått snett nånstans...!!!

Vore det inte nice om man kunde lita på folk och om folk inte hade så onda uppsåt!!
Mitt lokala fik har mycket föredömligt gratis AirportE hotspot -- perfekt att sätta sej med en latte och powerbooken regniga söndagar!! Grand Royal!!

Den enda nackdelen med att dela med sej av sitt nät är ju att man blir av med bandbredd när grannen tankar ner bad boys 2....

/apan

  • Medlem
  • International user
  • 2004-06-02 09:30

Men hur fasen VET man att man kan nå en massa andras nätverk.. var kommer listan på dem upp???

...man sätter på Airport och sedan då??????

Har du en PC med trådlöst ( som jag tvingas ha på jobbet ), så rekommenderar jag BOINGO för att koppla upp dig http://www.boingo.com .
Deras gratisklient funkar även utan deras "hotspot" abbonemang.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-07 19:06
Ursprungligen av fjellis:

Men hur fasen VET man att man kan nå en massa andras nätverk.. var kommer listan på dem upp???

...man sätter på Airport och sedan då??????

testa iStumbler det är ett program som letar upp nätverk,,, kostar gratis!

He, öppna trådlösa nätverk överallt...

Sitter just nu på trappan till kyrkan St John i London, ska på konsert. Slår upp PB:en, och visst, 3 öppna nät.

Äsch. Ute i min förort hittar jag inget nät alls (förutom mitt eget). Hos päronen brukar det däremot finnas fyrafem stycken...

J.

Vi är ett gäng kompisar som har varandras MAC-adresser i routrarna runt om i småland. Funkar kanon och ibland vill man ju surfa lite när man är på annan ort. Fram för fler "öppna" kompisnät (MAC-filtrering).

/Peter

  • Oregistrerad
  • 2004-06-09 20:36

lyckades få grannens (500m bort. bor på landet) nät härom dagen när jag satte en kraftigare antenn på pezen helt okrypterat. kunde dock inte låta bli att kolla om deras Accesspunkts inloggning var "standard" vilket det självklart var. efter det så slog jag på wep och bytte inloggningsuppgifter på mitt wlan. kändes tryggast så även om wep är skräp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-09 21:50

Kom precis hem ifrån Atlas,,, sköna soffor!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-09 22:01

Dom är mysiga

Då såg du säkert mig där oxå! haha

  • Oregistrerad
  • 2004-06-09 23:03

Istället för att "hi-jacka" nät så kan man "hi-jacka hi-jackare"…
< http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=35243 >
Kul ide tyckte jag…

1
Bevaka tråden