Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Routerswitch med autoinloggning för Comhem!?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det någon routerswitch som fixar "autoinloggning" på Comhem? Har en bekant som ska skaffa Comhem och de har flera datorer hemma och vill slippa logga in.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-08 21:53
Ursprungligen av Nilsanders:

Finns det någon routerswitch som fixar "autoinloggning" på Comhem? Har en bekant som ska skaffa Comhem och de har flera datorer hemma och vill slippa logga in.

Jag trodde bestämt att de flesta routers håller linan uppe och att man därmed slipper logga in. Så är i vilket fallet för mig sedan jag skaffade en router i samband med start av bredbandstelefoni via Tele2. Att vara anträffbar på telefon är ju relativt viktigt och inget man vill ska gå ner pga att Comhem loggar ut en...

Jag har alltså en Zyxel PRESTIGE 300 series, Comhem och har inte loggat in sedan jag skaffade routern för mer än en månad sedan.

PowerBit Safegate är också en lösning. Routern sköter själv inloggningen. Men den har inte inbyggd switch. Måste kopplas på separat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-09 09:11

De flesta routrar håller uppkopplingen igång, men om du vill vara på den säkra sidan kan din vän använda http://www.cs.lth.se/~roger/macicx.html pch använda det programmet.

Bor din bekante i Sthlm? Isåfall är det troligen inte något långvarigt problem, vad jag vet så har com hem redan "byggt bort" inloggningsförfarandet i flera städer och det är bara en tidsfråga innan det sker även i sthlm.

Det är skillnad på att hålla förbindelsen igång och att routern sköter inloggningen.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-09 09:49
Ursprungligen av Jonas Mellander:

Det är skillnad på att hålla förbindelsen igång och att routern sköter inloggningen.

Jo i och för sig. För mig är det bättre att alltid vara påloggad än att automatiskt loggas på vid behov. Men folk har ju olika behov.

Om man vill vara ständigt påloggad räcker det med en AirPort. Har blivit utloggad fyra gånger på ett år, alltid i samband med att ComHem haft tekniska problem med bredbandstjänsten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-09 10:26

Fixer alltså Powerbit-routern Telia- och com hem-inloggning (de använder ju inte PPPoE)? Praktiskt!

Ursprungligen av tei:

Fixer alltså Powerbit-routern Telia- och com hem-inloggning (de använder ju inte PPPoE)? Praktiskt!

Ja. Men så är den också svenskutvecklad och således anpassad för den närmaste marknaden.
Router skickar helt enkelt lite kommandon via HTTP, precis som görs vid manuell inloggning.

Kastade in en D-Link 604 som sköter fördelningen till de olika datorerna. Kan inte hitta något i manualen för den som kan pinga eller något liknande för att hålla kontakten uppe. Får se hur länge det dröjer innan det blir någon nedkoppling. Vore bra om Comhem, som "tei" skriver, tar bort inloggningsförfarandet.
Har dedikerat en 5500 till att sitta ansluten till D-Link:en, resten är windowsmaskiner. Fanns det inte förut något slags "stay-connected"-program till OS9 som med jämna mellanrum gjorde någon aktivitet mot nätet för att behålla uppkopplingen?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-10 17:08
Ursprungligen av Nilsanders:

Kastade in en D-Link 604 som sköter fördelningen till de olika datorerna. Kan inte hitta något i manualen för den som kan pinga eller något liknande för att hålla kontakten uppe. Får se hur länge det dröjer innan det blir någon nedkoppling. Vore bra om Comhem, som "tei" skriver, tar bort inloggningsförfarandet.
Har dedikerat en 5500 till att sitta ansluten till D-Link:en, resten är windowsmaskiner. Fanns det inte förut något slags "stay-connected"-program till OS9 som med jämna mellanrum gjorde någon aktivitet mot nätet för att behålla uppkopplingen?

Klicka på WAN, kryssa i Renew IP Forever.

Ursprungligen av Nilsanders:

Kastade in en D-Link 604 som sköter fördelningen till de olika datorerna. Kan inte hitta något i manualen för den som kan pinga eller något liknande för att hålla kontakten uppe. Får se hur länge det dröjer innan det blir någon nedkoppling. Vore bra om Comhem, som "tei" skriver, tar bort inloggningsförfarandet.
Har dedikerat en 5500 till att sitta ansluten till D-Link:en, resten är windowsmaskiner. Fanns det inte förut något slags "stay-connected"-program till OS9 som med jämna mellanrum gjorde någon aktivitet mot nätet för att behålla uppkopplingen?

Om du uppgraderar Firmwaren på DI-604 så kan den logga in mot Telia.
http://www.dlink.se/support/sdbdetails.asp?Id=216

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-09 13:34

Jonas: Smart!

Nilsanders: känner inte till något sådant program men icq/msn/ichat/etc klarar biffen, men det är kanske att gå över ån efter vatten. Inloggningsförfarandet försvinner dock "snart", som sagt,

Har hittat MacIC samt MacICX för för 68k och PowerMac med OS Classic eller OS X. Klarar av inloggning för Telia ADSL och ComHem Internet Cable. De kan sedan ställas in för inloggning med x minuters mellanrum för att hålla kontakten. De är skrivna av Roger Henriksson och kan hittas här:

http://www.cs.lth.se/~roger/macic.html

http://www.cs.lth.se/~roger/macicx.html

Edit: ser att dessa har nämnts ovan redan - där ser man vad dåligt man läser de svar man redan fått!

> Klicka på WAN, kryssa i Renew IP Forever.

Tack - ska prova med det.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-13 21:33

har en DLINK-Di714P+ och har aldrig problem med att jag behöver logga in även om jag har alla burkar av!

hade problem med att jag tappa anslutningen innan jag uppgraderade firmware på routhern
men nu funkar det riktigt fint!!!

1
Bevaka tråden