Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabba upp läsare?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2004-06-09 06:13

Kanske det här är en nybörjarfråga, men jag tar väl risken. Jag har en eMac med Panther. Vad jag undrar är kort och gott om det går att få webbläsaren att jobba nämnvärt snabbare genom att helt enkelt kasta ut en massa program som jag vet att jag aldrig kommer att använda. Göra mig av med dubbel kapacitet som t ex I E när jag kör med Safari, ladda ner Mellel och slänga AppleWorks - eftersom jag endast skriver. Visar sig frigjort utrymme i ökad hastighet hos de funktioner som är kvar?

Nje, de finns inget direkt samband med ledigt utrymme och fart på programmen.

Eventuellt om du har ruskigt lite plats kvar på hårddisken, så de inte finns plats att swappa ordentligt, men de tror ja inte.
Hur mycke RAM-minne har du, att öka de skulle kunna va ett sätt att snabba på de hela.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2004-06-09 08:37

Prestanda har sällan något med diskutrymme att göra, så tillvida din disk inte är nästan full. (Då kan systemet inte använda disken till tillfälligt minne, sk. virtuellt minne).

Svaret på din fråga är alltså: Nej.

Om du vill ha bättre prestanda är lösningen oftast mer RAM-minne, dvs en extra minnesmodul.
Om du tittar på "Den här datorn" i Äppel-menyn, så ser du hur mycket minne din dator har inbyggt.
Det brukar pratas om att Mac OS X kräver minst 256, men lämpligt är nog 384 och uppåt.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-09 09:21

Sen kan man ju "nice:a upp" webläsaren - men det är generellt ingen bra lösning...

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2004-06-09 11:46

Tack för besked. Jag har 128 MB. Det är alltså på tok för lite....

  • Medlem
  • 2004-06-09 12:02
Ursprungligen av stikur:

Tack för besked. Jag har 128 MB. Det är alltså på tok för lite....

Ja, tyvärr. Under 512MB är inte helt bra.

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2004-06-09 15:06

Det jag gör är i stort sett bara att söka på nätet och skriva - plus att skanna in teckningar. Kanske man klarar det med 256 MB?

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2004-06-11 21:21

Byggt ut minnet. Kassan räckte till 384 MB. Safari ångar ju på rätt så duktigt. Inte mycket att klaga på.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-11 22:56
Ursprungligen av stikur:

Byggt ut minnet. Kassan räckte till 384 MB. Safari ångar ju på rätt så duktigt. Inte mycket att klaga på.

Yepp… Internminne är snabbare än hårddisk…
Hade varit kul om du tagit siffror på pageins och pageouts innan och efter - men det får väl bli en annan gång

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2004-06-12 07:23

Det hade varit kul att känna till såna begrepp, men jag bara jobbar och jobbar praktiskt så jag hinner aldrig lära mig några datafinesser.

1
Bevaka tråden