Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PCMCIA kort

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-05-12 05:02

Någon som vet hur jag får ett pcmcia wirelesskort att fungera på en powerbook G3?
under OS9, kortet är av märket Topcom.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-12 09:06

Jag har ett Orinoco Wlan kort som jag kör med Apples Airport (version 2.0.4) Funkar bra.
Däremot funkar det ej under OSX och Airport.

Jag har också provat andra Wlan kort som tyvärr inte funkat med Airport. Jag tror nästan du får köpa ett annat ifall Airport inte får det att funka

Det är bara speciella kort som fungerar.
I OS 9 är det kort som bygger på Orinoco som fungerar i OS X fungerar kort med broadcom 54g chip.
Det kan gå att få en del äldre kort att fungera i OS X med hjälp av Wirelessdriver från
http://wirelessdriver.sourceforge.net/

Även IOExperts har drivare för diverse kort för OS X.

Men för OS 9 är det nog ganska kört. Utbudet är begränsat.
Fd Farallon, numera Proxim, hade ju SkyLINE-kort för OS 9. Men de är nedlagda sedan länge.
Men får du tag på ett så fungerar det säkert.
Enklast och billigast är nog dock att köpa ett ORiNOCO Classic-kort. (Notera att det numera finns många ORiNOCO-kort, både 11b, och olika typer av combo-kort, men dessa fungerar INTE med de inbyggda drivrutinerna, vare sig i OS 9 eller OS X.)

  • Oregistrerad
  • 2004-05-12 12:01

finns det något bra kort som funkar med både os9 och panther?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-12 16:06

Hej

Enbart Apples 11Mbit Airport PC card, men på den måste du koppla på någon form av extern antenn ifall din Powerbook ej är förberedd

Ursprungligen av madmac:

finns det något bra kort som funkar med både os9 och panther?

Du kan nog få ett Orinoco Silver att fungera i Både OS 9 och X.
I OS 9 funkar det som ett airport kort och i OS X behöver du nån tredjeparts driver från sourceforge eller IOXperts.

Mats B

Söker drivrutiner till ett Orinoco Silver PC-card för OS 9.

Om det är ett "riktigt" dvs ett äldre Silver kort, ska det fungera utan andra drivrutiner än de inbyggda.
Orinoco Silver och Apple Airport är byggda med samma chipset.
Det ska dyka upp som ett Airportkort.
Jag har för mig att det finns nyare kort som inte har samma innehåll, och då kan det vara lite svårare.

Ha det bra
Mats B

Annars har du Proxim (de som köpte ORiNOCO av Agere, som fick med det från Lucent) drivrutiner här:
http://www.proxim.com/support/all/orinoco/software/dl2002_orinoco_client_r72_macos.html

  • Oregistrerad
  • 2004-06-15 20:19

Tack

Jag tackar er alla för era svar!
Det blir ett Orinoco silverkort

1
Bevaka tråden