Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MediaWiki

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Är det någon som har erfarenhet av mediawiki?
Finns det något sätt så att det krävs registrering för att redigera sidor?

Tacksam för svar!

Kristofer

http://wikipedia.sourceforge.net/

Om jag vänder det såhär då: Finns det någon wikiprogramvara där man kan lägga in att registrering ska vara nödvändigt?

Jag har under en tid tittat närmare på, och installerat flera olika wikiprogramvaror. Det har varit kantat av en massa problem, för att få till det som man vill. Jag ville bara få igång en wiki för att testa hur det fungerar som personlig hemsida (dvs jag är den enda som kan redigera sidor öht, ingen anonym redigering, ingen registrering av användare osv).

Jag tittade närmare på wikis som är skrivna i PHP så jag själv ska kunna förstå koden (hjälpligt). Och jag ville ha lagring i databas (vilket brukar betyda MySQL). PhpWiki var ett rent h-vete faktiskt. Bara strul och buggar. Väldigt ofullständig dokumentation och många rena felaktigheter. Wikka var snygg, enkel att få igång, men allt för basic trots allt. MediaWiki är den senaste jag testade och den gillar jag mest hittills. Fast jag funderar på att invänta 1.3 innan jag går vidare.

PhpWiki har flera nivåer och metoder av registrering, om du får den att fungera kanske den är lämpligast. Hur det är med MediaWiki vet jag faktiskt inte, men jag har för mig att det går att slå av anonym redigering. Wikka hade ett system där man kunde begränsa redigeringen till registrerade användare, men samtidigt tillåta anonyma kommentarer på sidorna. Rätt intressant.

Hursomhelst så verkar hela Wiki-världen vara i behov av att mogna och utvecklas ett tag till. Framförallt är det ofta hopplöst att hitta bra info och dokumentation. Att använda en Wiki som hjälpsystem/diskussionforum/buggraportering gör att allting bara är en enda röra (speciellt gäller detta PhpWiki-projektet).

Tack för utförligt svar!
Jo, jag känner igen mig i vad du säger. Väldigt lite dokumentation och liknande.
På spåret mediawiki, du säger att du har för dig att det går att slå av anonym redigering. Var i så fall gör man det? Finns det någon kontrollpanel?

/K

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-13 11:29

Tackar.. ska ta ett kik på den.

Hittade hur man slår av anonym redigering i mediawiki.
Man lägger till:
$wgWhitelistEdit = true;
i filen LocalSettings.php

1
Bevaka tråden