Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Unicef byter till Xserve

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Svenska Unicef byter idag serverplattform ifrån Windows 2000 Server till Mac OS X Server och Xserve

Tydligen är man väldigt glada över förbättringarna eftersom man nämner plattformsbytet i sin pressrelease:

Svenska Unicef har i dagarna lanserat sin nydesignade webbplats klädd helt i vitt, magenta och cyan. Den nya webbplatsen serveras direkt från en Apple Xserve och har en tydlig tidningskaraktär med massor av innehåll och mycket bilder från Unicefs världsomspännande verksamhet. Hela webbplatsen är producerad för högsta tillgänglighet med ett nyutvecklat och effektivt system för webbpublicering.

Daniel Ström / Shift.se tipsade om nyheten.

Netcraft rapporterar mycket riktigt att bytet till OS X har skett

Paradoxalt nog har unicef.se:s föstasida massiva problem i Safari

Svar från utvecklarna bakom Unicef.se

Ursprungligen av Pegges:

Paradoxalt nog har unicef.se:s föstasida massiva problem i Safari

Problemet i Safari var ett redaktionellt problem som orsakades av att personalen på Unicef av misstag länkat in en för stor bild i Aktuellt delen på förstasidan. Ledsen för det
Den är testad i alla webbläsare (senare än generation 4) och borde rendera perfekt, meddela gärna om ni hittar buggar.
Läs vår kommentar i vår webblogg.

Vi kommer skriva en längre projektbeskrivning av produktionen inom kort, så håll koll på vårat nyhetsflöde (RSS 2.0) om ni är intresserade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-08 10:50

Kul! Det vore kul om de motiverade varför de bytte serverplattform. Men det var onekligen en underlig layout på sidan.

http://www.unicef.se/

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-08 11:18

Hemsidan html kod inte anpassad för mac (Safari).
De har bara kopierat över rakt av till xserve hårddisk

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-08 11:24

För mig ser den finfin ut i Safari iaf.

Kul nyhet f.ö. Jag längtar till den dagen jag kan gå ut med att vi har bytt ut våra Windows-servrar mot Xserve. Den kommer senast 15 mars i år, fast är försenad till april, men kommer nog inte förrän i juni. Eller så.

Ursprungligen av hugin:

För mig ser den finfin ut i Safari iaf.

Kul nyhet f.ö. Jag längtar till den dagen jag kan gå ut med att vi har bytt ut våra Windows-servrar mot Xserve. Den kommer senast 15 mars i år, fast är försenad till april, men kommer nog inte förrän i juni. Eller så.

Jag vet vad du menar - om vi inte får vår Xserve inom 14 dagar kommer vi inte installera den förrän i höst. Känns inte så meningsfullt (jag kommer vara ute och åka från midsommar...) att ha en så dyr maskin liggandes på hyllan. Särskilt eftersom Apple kommer lansera upp till 3GHz maskiner under tiden.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-08 11:57
Ursprungligen av Björnström:

Jag vet vad du menar - om vi inte får vår Xserve inom 14 dagar kommer vi inte installera den förrän i höst. Känns inte så meningsfullt (jag kommer vara ute och åka från midsommar...) att ha en så dyr maskin liggandes på hyllan. Särskilt eftersom Apple kommer lansera upp till 3GHz maskiner under tiden.

Precis samma här. Nu eller efter sommaren blir det installation för oss.

Däremot tror jag inte att Apple vågar släppa Xserve med 3 GHz förrän MWSF'05.

Det var problematiskt också med andra webbläsare/operativ. Nu fungerar det dock bra.

Sidan validerar också bra, och är det någon webbläsare som skall klara standardkod så är det väl Safari. http://validator.w3.org/check?uri=http://www.unicef.se/

//Mikael

Ursprungligen av REP:

Hemsidan html kod inte anpassad för mac (Safari).
De har bara kopierat över rakt av till xserve hårddisk

Du får ursäkta, men jag förstår faktiskt ingenting av vad du menar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-08 12:09

99mac kanske skulle kunna ordna en liten intervju med de som beslutat om hoppet över till Xserve?

Ursprungligen av acke:

99mac kanske skulle kunna ordna en liten intervju med de som beslutat om hoppet över till Xserve?

Kör hårt - ring och säg att du kommer ifrån 99mac!

  • Medlem
  • London
  • 2004-06-08 12:27

Kan någon som är bättre än jag på att göra hemsidor bekräfta att sidan är snyggt kodad också? Jag gillar att dom kommenterat bort Javascript och använder sig av validerad CSS istället. Mycket trevligt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-08 12:36
Ursprungligen av jb:

Kan någon som är bättre än jag på att göra hemsidor bekräfta att sidan är snyggt kodad också?

Det är den.

trevlig sida, fin validerande kod och optimalt att de har valt xserve som serverings platform.
Som någon annan sa; skulle vara intressant att höra lite av vad just motiveringen till just xserve var?

Jag kan tänka mig att det är svårt att veta vad som är länkar och inte för de som är färgblinda. Min storebrosa är svårt att se skillnad på ljusa färger och jag kan tänka mig att de blåa rubrikerna inte uppfattas som länkar av honom.

Annars gillar jag !DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd

Hemmabyggt publiceringssystem eller hur drivs sajten av redaktionen på Unicef?

/c

  • Oregistrerad
  • 2004-06-08 16:28

99mac själva då?

Varför kör 99mac.se själva på W2K istället för Mac OS X undrar jag......?

/Mala

Ursprungligen av mala:

Varför kör 99mac.se själva på W2K istället för Mac OS X undrar jag......?

/Mala

Om du vill veta mer om sevrarna så finns lite att läsa här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-08 17:34

Unicef fixade buggen med den överflödande texten väldigt snabbt, men flikarna fungerar fortfarande inte som de ska. När man "musar över" flikarna förblir föregående flik markerad...

Ursprungligen av Mondo:

När man "musar över" flikarna förblir föregående flik markerad...

Har inte det problemet här. (Safari)

Därför att 99mac inte fått sin xServe levererad än....

Inte här heller.. safari v125.7

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-08 17:57

Jodå... Så är det med alla flikarna.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-08 18:20

Inga som helst problem här i vare sig 125.7 eller 125.8.

Flik markerad även vid hover på annan flik

Ursprungligen av Mondo:

Jodå... Så är det med alla flikarna.

Om du menar att fliken för sektionen man är på är markerad även när man för musen över de andra flikarna, är det meningen. Eftersom du är fortfarande på den sidan. Är det ologiskt? Det var ett val vi gjorde, men jag är öppen för utmaningar om huruvida det är användarvänligt, förvirrande eller liknande

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-08 19:49
Ursprungligen av alexis:

Om du menar att fliken för sektionen man är på är markerad även när man för musen över de andra flikarna, är det meningen. Eftersom du är fortfarande på den sidan. Är det ologiskt? Det var ett val vi gjorde, men jag är öppen för utmaningar om huruvida det är användarvänligt, förvirrande eller liknande

Fullkomligt logiskt, imho.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-08 20:28
Ursprungligen av alexis:

Om du menar att fliken för sektionen man är på är markerad även när man för musen över de andra flikarna, är det meningen. Eftersom du är fortfarande på den sidan. Är det ologiskt? Det var ett val vi gjorde, men jag är öppen för utmaningar om huruvida det är användarvänligt, förvirrande eller liknande

Är logiskt, ha det så.

Ursprungligen av alexis:

Om du menar att fliken för sektionen man är på är markerad även när man för musen över de andra flikarna, är det meningen. Eftersom du är fortfarande på den sidan. Är det ologiskt? Det var ett val vi gjorde, men jag är öppen för utmaningar om huruvida det är användarvänligt, förvirrande eller liknande

Instämmer med föregående talare. Det är mycket bra som det är, tydligt och enkelt. Men det står inget om fraktkostnader i er butik. Är det inga?

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Instämmer med föregående talare. Det är mycket bra som det är, tydligt och enkelt. Men det står inget om fraktkostnader i er butik. Är det inga?

Det står längst ned på sidorna med produkter (det står när man gjort sin beställning också). Men eftersom du inte hittade det är det ju en bra anledning att göra det tydligare. Har tänkt på det innan också. Tack för kommentaren

Ursprungligen av alexis:

Det står längst ned på sidorna med produkter (det står när man gjort sin beställning också). Men eftersom du inte hittade det är det ju en bra anledning att göra det tydligare. Har tänkt på det innan också. Tack för kommentaren

Ah, nu såg jag det. Det står på produktsidan, men inget när man var i kundvagnen fr att bställa (på http://www.unicef.se/butik/bestall/ ) där jag letade. Har tyvärr inte beställt något eftersom jag är bostadslös och saknar fast adress (skriver det här i skolan).

Bevaka tråden