Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Feedback: 99mac köpguide

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag håller på att ta fram fler FAQ:er och köpguider för våra informationssidor (längst upp på 99mac). Just nu jobbar jag med en köpguide för begagnade datorer - jag vill ha feedback!!

http://www.99mac.se/info/begagnatguide.php

- Vad saknas
- Felstavningar
- Vad är fel

Kommentera hejvilt!

Jag väntar ett par timmar till på reaktioner - sen går vi nog live (ska lägga till en lista över rekommenderade priser först)

Kan man inte både vara privatperson och professionell? Tänkte bara att man kanske ska ändra på datorer för privatpersoner till datorer för hemanvändning, eller liknande. Vet inte. Men i mitt professionella arbete skulle nog en iMac räcka utmärkt, och räcker utmärkt för tillfället. Och jag vet flera företag som använder iMac/eMac.

Edit: Iofs står det att de vänder sig mot olika målgrupper, vilket säkert är sant. My fault!

iMac är stationära datorer med inbyggt platt skärm, 15", 17" eller 20"

Borde väl vara inbyggd?

J.

Ursprungligen av Jonathan:

iMac är stationära datorer med inbyggt platt skärm, 15", 17" eller 20"

Borde väl vara inbyggd?

J.

japp - är det största felet så är jag nöjd

(ingen som reagerat på att vi rekommenderar minimum 800MHz G4 för att köra OS X)

Jo, kör på redaktionen på en 450 G4 med 800meg ram och uppgraderat grafikkort. Funkar utmärkt att göra tidning på. Men visst, det flyter väl helt utan hack på 800MHz.

Att rekommendera lite i överkant är bara bra, då blir man inte missnöjd sen iaf.
Hur kul äre om man köpt en gammal sopdata som man tror att osx ska rulla på som 9'an gjorde.. Osså rör de knappt ens på sig.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-06-06 20:35

Det är väll det man behöver veta om man ska köpa beg. Mac. Jag tycker att det är mycket bra information du har skrapat ihop för oss stackars fattilappar som är hänvisade till beg. marknaden. Tack.

Bra - jag ska fixa mer så fort jag får tid. Lägger nog upp sidorna imorgon kväll eller nåt.

  • Medlem
  • 2004-06-07 12:02

Allmänt
Byt ut alla skall mot ska
byt ut alla dom mot de eller dem, fråg aom du är osäker på när det ska vara de eller dem (lite klurigt).
Lägg in ett mellanslag mellan alla summor och kr, tex ska 20.000kr vara 20.000 kr.
Förkortningar ser inte bra ut i löpande text. Skriv ut pga, sk, kr, osv...

Detaljer
I början, vid "Skriv ut guiden och läs igenom den i lugn och ro om du tycker den är för lång att läsa på webben." kan man kanske ha en knapp för "Utskriftsvänligt format" eller nåt, som dagstidningar på nätet brukar ha.

Under rubriken Användningsområde kan man byta ut "Innan du börjar titta efter en ny dator ska du fundera igenom vad du ska använda din nya dator till." till "Innan du börjar titta efter en ny dator ska du fundera igenom vad du ska använda den till.

Där de olika modellerna presenteras står tex "iBook är bärbara datorer med 12" eller 14" skärm". Borde hellre stå: "iBook - bärbar dator med 12" eller 14" skärm" eftersom det kommer efter ett kolon.

Detta kan misstolkas: "Vi kommer inte rekommendera en viss modell i denna guide, ställ gärna frågor till andra medlemmar i 99mac:s forum köptips..." Byt ut mot "Vi kommer inte rekommendera någon särskild modell i denna guide, men ställ gärna frågor till andra medlemmar i 99mac:s forum Köptips..." (Köptips med versalt K)

Under rubriken "Köper du datorn till ett företag eller privat?" finns en konstig formulering: "...och alla följande ägare kan inte göra avdrag för moms." Jag misstänker att det ska stå "...och inga framtida ägare kan göra avdrag för moms." Det är ju dessutom inte riktigt sannt, Om datorn nån gång hamnar i en åf:s ägo kan nästa köpare dra av momsen. jag kan momsregler för dåligt för att kunna erbjuda nån bra formulering.

Under rubriken "Var ska du köpa din begagnade dator?" står "Privatpersoner som köper ifrån företag..." Byt ut "ifrån" mot "av". Samma sak gäller givetvis "Företag som köper ifrån privatpersoner"

Under "Garanti och Support" (support borde skrivas med gement "s") skrivs priserna utan punkt. Stoppa in en punkt för att behålla konsekvensen från tidigare priser. Gäller även under rubriken "Programvara".

Undert "Stulna datorer" finns en parentes:
Medföljer originalkvittot ifrån tillfället då datorn köptes ny? Denna punkt gäller främst datorer som är något år gamla - för äldre maskiner är det mer naturligt att detta kvitto kan saknas. (kvittot skall innehålla serienummer som matchar datorn)
K i kvittot ska vara versalt och det ska vara en punkt innanför slutparentesen.

Under "Att tänka på vid köp av begagnad dator" ska "var 6:e" skrivas "var sjätte".

Under samma rubrik finns följande:
Äldre datorer klarar inte av att köra Apples nya operativsystem Mac OS X. 99mac rekommenderar minst 512MB internminne och 500MHz Power PC G4 processor för att använda Mac OS X med enklare applikationer - välj 800MHz Power PC G4 eller högre för tyngre applikationer.
För det första vänder jag mig en aning mot rekommendationen som sådan. Det beror ju på vad man ska ha den till. AppleWorks och Safari går ju bra med 256 MB på en 300 MHz Lombard...
För det andra tycker jag "applikationer" ska bort. Skriv program om det är det det handlar om. Applikationer är nåt man virkar eller knypplar...

***

Det var väl det jag hittade vid en första genomläsning utan att skriva ut sidan. Sedan kan man diskutera kommatering och liknande, men det går jag inte in på innan det närmar sig slutet...

Annars var det mycket bra! Tummen upp!

Oj - jag ska läsa igenom din lista och göra uppdateringar

  • Medlem
  • International user
  • 2004-06-08 17:48

Min kritik:

- Filen heter fortfarande begagnatguide.php . Sidan har väl växt mer till en allmän köpguide även för nyköp. Kan vara läge att ändra filnamnet.

- Jag tycker att sidan skulle må bra av en bättre struktur. Just nu är det lite väl blandat mellan tips till företagsköpare/privatköpare och beroende på om man köper av företag/privatperson begagnat eller nytt. Sidan är lite för lång för att inte ha en tydlig struktur. Kanske "kapitel" enligt följande:

Företagsköpare:
- Köpa nytt
- Köpa begagnat av företag
- Köpa begagnat av privatperson

Privatpersoner
- Köpa nytt
- Köpa begagnat av företag
- Köpa begagnat av privatperson

Under varje kapitel kan man sedan ta upp frågor rörande garanti/försäkring/priser/att tänka på/fördelar/nackdelar. Läsare kan då enkelt ta del av information som är relevant för dem.

- Det lite väl tydligt att författarens åsikt att nyinköp/begagnatköp av företag är "bättre" än begagnatköp av privatpersoner. Formuleringar som "För den som hyr eller använder leasing omfattas datorn automatiskt av allriskförsäkring vilket är smidigt och tryggt." känns mer som säljsnack än objektiv köpguide. Författaren verkar nästan utgå från att många privatpersoner som säljer begagnat är hälare vilket jag ifrågasätter. De flesta privatsäljare är väl tvärtom ärliga, även om det givetvis finns tjuvar även bland dem?

- Med tanke på de höga priser ÅF brukar sätt på sina begagnat Macprylar (det lilla som finns) och att begagnatmarknaden mellan privatpersoner torde vara bra mkt större så gör det köpguiden mindre användbar för den stora massan.

- "Som grundregel är köp ifrån privatpersoner minst attraktivt pga ovanstående punkter och det ska återspeglas i prissättningen." Detta stämmer väl iofs men formuleringen är lite missvisande. Begagnatköp från privatpersoner är väl egentligen inte mindre attraktivt med tanke på att priserna generellt är såpass mkt lägre, det är billigare men också osäkrare med avseende på garanti etc. Man får det man betalar för helt enkelt. Vill man ha garanti vid begagnatköp så får man betala "ganska" dyrt för det. Jag antar att de flesta inte bryr sig så mycket om garanti vid begagnatköp, eller? Lågt pris är oftast viktigare... det är ju därför man köper begagnat.

- Jag saknar praktiska tips för begagnat privatinköp (av ärliga köpare, dvs det som rör annat än att försäkra sig om att det inte är stöldgods man köper), typ betala inte i förväg/använd postförskott, kolla att portarna/CD-spelaren på datorn funkar, fråga om RAM/HD/kort, missa inte att få med systemskivorna, kolla efter döda pixlar, om du kan träffa alltid säljaren och inspektera/starta upp datorn IRL innan köp.

- "Äldre datorer klarar inte av att köra Apples nya operativsystem Mac OS X. 99mac rekommenderar minst 512MB internminne och 500MHz Power PC G4 processor för att använda Mac OS X med enklare applikationer - välj 800MHz Power PC G4 eller högre för tyngre applikationer." Tveksam till G4-kravet, iBook G3 på 600-900 MHz klarar väl att köra enklare program i OS X? Bör kompletteras med info om G3 och kanske även specas vad som menas med "Äldre datorer". G4 AGP kom 99 och den klarar era minimikrav, de flesta tycker nog att det är en ganska gammal dator.

- Länk till Apple Specifications kan vara bra? http://www.info.apple.com/support/applespec.html

(Medveten om du har begränsat med tid Martin. Guiden är väl ok som den är nu, men som allt annat kan den förbättras)

//mattan

Bra med feedback!

Jag utgår inte ifrån att alla privatpersoner är hälare men det är ju så många som blir av med sina datorer och någonstans tar dom vägen. Om vi lär upp folk att kolla historiken ordentligt kommer datorstölderna minska rejält.

Vi återkommer med lite uppdateringar innan vi "släpper" sidan.

1
Bevaka tråden