Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

54MBit PCCard till en TiBook

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-06-05 12:32

Jag har en TiBook med 11b, och nu behöver jag jacka upp hastigheten till 11g eftersom jag fått snabbare bredband. (Med det inbuggda airport 11b kommer jag bara upp i 3,5 MBit mot min Netgear MR 314)

Ska köpa en Linksys WRT54G, och ska också införskaffa ett PCCard till TiBooken. Macoteket säljer ett som heter "Sonnet Aria Extreme PCCard". Vilket iofs verkar funka. Men finns det inga andra som också går att köra med? Något som kanske både är billigare och bättre.

En polare säger att han får sämre täckning med "Sonnet Aria Extreme PCCard" mot sin Airport basstation, än vad han får med det interna Airport 11b i sin TiBook (inte entenn i skärmen!).

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-06-05 16:40

Köpte just i veckan ett Belkin 54g "F5D7010yy" på El-Giganten för 290:- tycker det funkar helt tillfredställande, dock hittar jag inte det priset på deras webshop men om du är intresserad så kan ju allt ordnas.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-05 17:28

Hur funkar de med tredjeparts-kort. Måste de fixa drivrutinerna själva eller finns det stöd i OS X för några? Vilka är dessa isåfall...

Behövde du installera drivrutiner för belkin-kortet?

Nån som använt något annat kort och som fått de att funka med OS X?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-05 23:13
Ursprungligen av Kentor:

Köpte just i veckan ett Belkin 54g "F5D7010yy" på El-Giganten för 290:- tycker det funkar helt tillfredställande, dock hittar jag inte det priset på deras webshop men om du är intresserad så kan ju allt ordnas.

290 kr verkar ju vara ett kanon-pris. Var det ordinarie? Konstigt att de inte har det priset på sin webplats isåfall. Men deras prisgaranti gäller väl förhoppningsvis internt också

Tänkte nog slå till på ett sånt. Elgiganten finns ju numera på Kungsgatan här i Sthlm, och de hade inne i lager såg jag på hemsidan.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-06-06 00:14
Ursprungligen av Stephan H:

290 kr verkar ju vara ett kanon-pris. Var det ordinarie? Konstigt att de inte har det priset på sin webplats isåfall. Men deras prisgaranti gäller väl förhoppningsvis internt också

Tänkte nog slå till på ett sånt. Elgiganten finns ju numera på Kungsgatan här i Sthlm, och de hade inne i lager såg jag på hemsidan.

Kan nog vara ett extrapris då El-Giganten just öppnat här i Skellefteå. men om det är stor skillnad kan vi ju säkert ordna det hela
mvh.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-08 00:37
Ursprungligen av Kentor:

Köpte just i veckan ett Belkin 54g "F5D7010yy" på El-Giganten för 290:- tycker det funkar helt tillfredställande, dock hittar jag inte det priset på deras webshop men om du är intresserad så kan ju allt ordnas.

Köpte ett sånt på Elgiganten. Tyvärr så gäller inte deras prisgaranti på stockholmsbutikerna utanför Stockholm, så jag fick langa upp 399kr (ordinarie är 549 tror jag, men Mycom säljer för 399, så det fick jag på prisgarantin iaf).

Tog ett tag innan jag fick det att funka, eftersom jag inte visste att man inte kunde köra 2 airport-kort samtidigt. Men när jag tagit bort mitt 11b-kort så funkar allt klockrent.

Varför kan man inte köra med 2 airport-kort? Borde ju funka som om man petade i ett extra ethernet-kort typ...

Från början hade jag tänkt att endast använda 11g-kortet hemma där jag är i behov av 54 MBit, och fortsätta använda det interna 11b-kortet när jag är på resande fot. Men nu funkar det ju inte
Finns det ingen som tillverkat ett 11g-kort som passar i det interna facket för airport? Borde ju inte vara så svårt att fixa. Det är ju bara ett vanligt pccard med en kontakt för antennkontakten.
Funderade faktiskt ett tag på att försöka plocka bort den svarta plasten på belkin-kortet för att se vad om döljer sig under. Man kanske kan ta bort belkins antenn. Och sen montera det internt och på nåt sätt använda datorns antenn Fast nåt säger mig att jag är ute på hal is :rolleyes:

Jag tycker att det ät underligt att ingen har gjort det tidigare. Det borde ju finnas säckar med pengar att tjäna på alla som har TiBooks och iBooks som nu vill 802.11g när priserna på basstationer har gått ner. Posta gärna om du får för dig att testa

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-06-05 18:00

Om kortet har Broadcam chipset så som detta Belkin har så funkar det visst om man har Airport 3.1 eller högre, just nu är det 3.4 på min PB. Om man har ett kort med Atheros chips funkar det men man behöver drivrutiner från http://www.orangeware.com/endusers/wirelessformac.html där finns också lista på alla kort som har det chipet men då blir kortet 15 USD dyrare ju. 3com har ett Atheros kort det med Xjack som det finns gratis drivrutiner till. men billigare än Belkin kortet jag köpte finns nog inte att få.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-06-05 22:20
Ursprungligen av Kentor:

Om kortet har Broadcam chipset så som detta Belkin har så funkar det visst om man har Airport 3.1 eller högre, just nu är det 3.4 på min PB. Om man har ett kort med Atheros chips funkar det men man behöver drivrutiner från http://www.orangeware.com/endusers/wirelessformac.html där finns också lista på alla kort som har det chipet men då blir kortet 15 USD dyrare ju. 3com har ett Atheros kort det med Xjack som det finns gratis drivrutiner till. men billigare än Belkin kortet jag köpte finns nog inte att få.

OrangeWare var nåt helt nytt för mig. Måste testas med ett Proxim ABG-kort när jag kommer till jobbet. Finns det några andra kort med egna 11a-drivisar för Mac?

Marginalerna på 802.11-PCCard (eller USB-lösningar för den delen) är larvigt låga. Och antalet användare som är villiga att ha ett kort som sticker ut är mindre än man tror. 11b fungerar trots allt.
Så att det skulle finnas massor med pengar att tjäna är nog en överdrift, tyvärr.

I övrigt kan jag meddela att jag testat Orangewares drivrutin med ett Proxim ORiNOCO 802.11abg-kort, och det verkar fungera utmärkt. Första gången jag kört 802.11a på en Mac.

  • Medlem
  • 2004-06-08 10:50

PCcard 802.11g

3Com har ett kort inklusive drivisar till OsX: 3com PC-Card
Drivisar: Här

  • Oregistrerad
  • 2004-06-08 12:59

jag köpte ett kort får nåra veckor sen, det funkade inte, när jag satte i kortet så vart det kernel panic, och jag vart tvungen att boota om, om jag sen körde igång maskinen medans kortet var i så fick jag en jätte -halt- på allt.

Är det speciella regler för en Wallstreet eller skall det gå med dom korten nu nämner ?
och om jag skaffar ett sånt kort. hur skall jag gå tillväga ?

kasta in kortet, koppla upp mej via eth, slita hem drivisar, airport tjosan, o hoppas på det bästa?
men efter som maskinen panikade när jag satte i kortet så är det välle jätte fel ?

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-06-08 13:06
Ursprungligen av DimeR:

jag köpte ett kort får nåra veckor sen, det funkade inte, när jag satte i kortet så vart det kernel panic, och jag vart tvungen att boota om, om jag sen körde igång maskinen medans kortet var i så fick jag en jätte -halt- på allt.

Är det speciella regler för en Wallstreet eller skall det gå med dom korten nu nämner ?
och om jag skaffar ett sånt kort. hur skall jag gå tillväga ?

kasta in kortet, koppla upp mej via eth, slita hem drivisar, airport tjosan, o hoppas på det bästa?
men efter som maskinen panikade när jag satte i kortet så är det välle jätte fel ?

Vilket kort har du? Vilken version av MacOS och om det är ett Broadcom kort har du Airport 3.1 eller högre?

Senast redigerat 2004-06-08 14:29
  • Oregistrerad
  • 2004-06-08 22:27

Det var ett topcom kort. Men jag lämnade tillbax det.. får kålla vidare efter mer kort, om det vill sej illa så blir det inget kortförens jag blir miljonär och skaffar en ny PB.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-06-08 22:38
Ursprungligen av DimeR:

Det var ett topcom kort. Men jag lämnade tillbax det.. får kålla vidare efter mer kort, om det vill sej illa så blir det inget kortförens jag blir miljonär och skaffar en ny PB.

Som sagt ovan så tror jag att Belkins 11g kort är ett bra köp du kan ju göra som Stephan H och knalla in på El-Giganten i Peking och kör med prisgarantin

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-06-25 15:53

Köpte ett Belkin 11g kort för 299:- på Elgiganten här i Helsingborg i går. Installerade smutt på min Pismo med OS X 10.3.4.

Dock när jag i dag skulle sätta mig och surfa ifrån fåtöljen så ville inte PB:n koppla upp, ingen signalstyrka och tappade nätverket och hittade det igenhela tiden. Min PC med 3com kort visar full signalstyrka och hade inga problem på samma plats så något skumt är det.

Installerade dock Airport 3.4.1 updateringen i går EFTER att jag installerade Belkin kortet. Om det är uppdateringen som strular är det bara att installera den äldre versionen över den nya och var hittar jag i så fall den??

Skall först prova kortet i min bärbara PC och se om det är det som strular!

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-06-25 16:16
Ursprungligen av gpd:

Köpte ett Belkin 11g kort för 299:- på Elgiganten här i Helsingborg i går. Installerade smutt på min Pismo med OS X 10.3.4.

Dock när jag i dag skulle sätta mig och surfa ifrån fåtöljen så ville inte PB:n koppla upp, ingen signalstyrka och tappade nätverket och hittade det igenhela tiden. Min PC med 3com kort visar full signalstyrka och hade inga problem på samma plats så något skumt är det.

Installerade dock Airport 3.4.1 updateringen i går EFTER att jag installerade Belkin kortet. Om det är uppdateringen som strular är det bara att installera den äldre versionen över den nya och var hittar jag i så fall den??

Skall först prova kortet i min bärbara PC och se om det är det som strular!

Airport 3.2 Skall nog inte vara några problem att installera den över om den tillåter det annars finns det sätt att kringå det med program som Pacifist

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-06-27 17:21

Var ute på giganten i dag och bytte kortet, men problemet kvarstod.

Tog bort nätverket i airport och skapde ett nytt och då fungerade det !! Verkar som om nyckeln till WEP-en hade blivit korrumperad, men den Airport borde ha klagat i stället för att bara koppla ner och upp.

Nu funkar det , skriver detta på PB:n i Safari under OS X 10.3.4.

Att det inte fungerade på Dell:en var nog problem med installationen, bland de sämsta drivisar och utilities jag sett till XP.

Helt ok kort till 299:- även om det bara kopplar upp med 24Mb 3 meter från basstationen......

Dock kan jag inte få WPA att fungera eftersom PB meddelar att lösenordet är fel när jag knappar in den "Passphrase" som är konfigurerad i basstationen ( 3com wireless router ). Ja ja får gräva i det senare.

Ser framemot att kunna sitta på altanen och surfa.....

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-07-03 23:50

Nu vet jag vad som är fel. Jag skapade en anslutning till mitt nät med WEP kryptering, sedan provade jag WPA men det blev fel. Nu är denna felaktigt konfigurerad men dyker upp som standard nät varje gång jag startar. Konfigurerar jag ett Annat nätverk med WEP så funkar det, men jag måste ha bort den felaktiga standardinställningen så att jag kan skapa en korrekt. Men hur ??? Hittar inte det...

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-07-21 13:10

Fortfarande ingen som vet var man kan ta bort defaultanslutningen ?? Finns det någon konfigurationsfil som man kan editera ?? Som gammal UNIX hacker räds jag inte sådana äventyr, men jag har inte hittat någon lämplig fil.

Dessutom har jag hittat ett annat kul fenomen. När jag sitter och är uppkopplad framför TV:n, vilket kan vara praktiskt så är signalstyrkan relativt låg även om det är i rummet bredvid basstationen ( 3Com Officeconnect 11b/g wireless router ). Troligen så beror detta på att Belkinkortets radiodel är för dålig ( kostar ju en spottstyver ) eller att kombinationen med basstationen inte är bra. ( Det fungerar väl på samma plats med min Dell med 3Com 11g kort ) . Det som händer är att airport anslutningen ( konfigurerad för DHCP ) får en IP adress hel ute i det blå. Sedan är det kört att få någon kontakt. Knallar jag in till basstationen så får anslutningen en IP adress i korrekt område.

Windows tilldelar ett nätverkskort som inte får kontakt med DHCP servern en slumpgenererad IP-adress i ett visst område, frågan är om OS X har samma funktionallitet ?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-24 16:21

Är det någon som vet om det finns fler universal-drivrutiner än de från Orange?

Jag har en Netgear WG511 (ej T) 54mbit PC-CARD som inte fungerar med Orange's drivisar. Finns det andra drivrutiner (Netgear har inga) eller är det bättre att försöka lämna tillbaka kortet och köpa ett Belkin 54mbit istället?

Kortet skall jag ha i min TiBook...

1
Bevaka tråden