Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide för installation av Telia ADSL?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-07 22:10

Min flickvän är hemma hos sina föräldrar ett tag under sommaren och har problem med att koppla upp sin iBook via föräldrarnas Telia ADSL. Finns det någon fin guide för alla inställnignar på nätet någonstans? På Telias hemsida finns bara guider för olika windowsversioner. Det är lite svårt att hjälpa till på distans när jag inte har någon aning om hur det ska vara.

Någon som kör Telia ADSL och vet hur inställningarna skall vara?

Hon kör Mac OS X 10.3 för övrigt om det kan hjälpa.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-07 22:42
Ursprungligen av Anton S:

Någon som kör Telia ADSL och vet hur inställningarna skall vara?
Hon kör Mac OS X 10.3 för övrigt om det kan hjälpa.

Ett måste när man har Mac och Telia ADSL är Mac ICX. Kan laddas ner från http://www.cs.lth.se/~roger/macicx.html

Sedan jag fick Telia ADSL har jag bara loggat in en enda gång - resten sköter Mac ICX! Inga inloggningssidor eller så - bara problemfri surf!

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-07 22:43

Kolla att hon har ethernet inställt och inte modem
resten sköter datorn
slå in 10.0.0.6 och hon kommer in på telias sida. ge inloggning , lösen
är annan dator inloggad och det finns router så är det bara att köra.
ladda ner macIC och skriv in lösen etc så slipper hon gå via telias sida varje gång hon loggar in .
mvh

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-07 22:44

där var du snabb wognum
mvh

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-07 22:47

1. Gå till Äppelmenyn -> Nätverk och skapa en ny nätverksplats (Nätverksplats: "ny konfiguration"), kalla den tex Telia.
2. Välj Visa: "Ethernet (inbyggt)" och klicka på "tcp/ip". Kontrollera under visa: "nätverksportsinställningar" att det är ethernetporten som används.
3. Välj Konfigurera IPv4: "med DHCP"
4. Klicka på Utför
5. Starta Safari, gå till Safari -> Inställningar -> Allmänt, ange "http://login1.telia.com" som startsida.

Klart!

Om det inte fungerar (om hon tex får någon ip från telia), koppla in päronens dator igen och logga ur från Telia - kan bli knas annars, vill jag minnas. Därefter torde det gå bra.

tillägg: åfan, jag skrev för långsamt

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-07 22:56

Tack så mycket för hjälpen! Nu ska jag bara vidarebefordra denna information till henne så får vi hoppas att det funkar!

99mac är verkligen kanon! En halvtimme efter jag ställt frågan finns det ett gäng med svar och klockan är över 22.00. Snacka om service!

Glöm inte att se till att päronens dator har släppt IPnumret. (man kan göra det via ett program i windows, tror man tar start->kör->winipcfg och säger till släpp alla el. likn.) Det räcker alltså inte bara med att logga ut, utan du måste släppa ipnumret och logga ut, annars tar det ca 40 min-1timme innan Telias server delar ut ett nytt och hon kan börja surfa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-08 09:06
Ursprungligen av Daniel F:

Glöm inte att se till att päronens dator har släppt IPnumret. (man kan göra det via ett program i windows, tror man tar start->kör->winipcfg och säger till släpp alla el. likn.)

Japp!

Win 95/98/ME. "Start"->"kör"->"winipcfg"-> "Frigör alla"
Win 2k/XP: "Start"->"kör"-> "cmd" -> "ipconfig /release"

Logga för säkerhetsskull ut innan detta utförs.

1
Bevaka tråden