Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internet över sommaren...

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-06-01 12:53

Har just kommit hem från studier på annan ort och känner mig maktlöst borta från nätet. Skulle behöva lite tips på vilken internetuppkoppling som är lämplig att ha bara över sommaren. Kräver inte nån superuppkoppling, men eftersom vi inte har telefonen på under sommaren så kanske allt som går via telenätet för tänkas bort. Vet inte riktigt hur man ska göra..kanske ska man dra igång telefonen igen. Vilka alternativ är billigast? KAN tänkta mig modem, men..eh..hmm. Jo, det får vara ett alternativ. Men då ska det vara skitbilligt!

Tacksam för qvickt svar.

Fredrik

Allt som är bättre än modem tar oftast tid att både få och bli av med (beroende på var man bor och vilka man anlitar). Bildningstiderna brukar inte heller ligga under 12 månader. Någon kommer säkert att överbevisa mig snart, så det bäst att inte säga för mycket

De flesta modemoperatörer erbjuder uppkoppling som inte har fasta avgifter och debiterar endast den tid du surfar. Som exempel hittar du Sprays gratisvariant här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-01 13:27

Fredrik,

Rent geografiskt, var kommer du att befinna dig??

Vad har du för andra anslutningsmöjligheter, typ kabel-TV??

-Torkel

  • Medlem
  • 2004-06-02 10:09

Jag bor i Göteborg och har haft Bostream tidigare innan jag började studera. Nu vill jag ha något över sommaren, till en början, och som det är kort uppsägningstid på. Då jag inte har startat upp vårt telefonabonnemang, men funderar på att göra detta, så behöver jag lite alternativ. För utan fungerande telefon så är det väl bara ComHem som gäller? De har väl 12 mån uppsägningstid?

Men OM jag fixar vår telefon så har jag hört att man via Spray kan få modem och startavgift gratis samt att man betalar 325:- i månaden. Det är då bara 3 mån uppsägningstid.

Finns det nån lev. som är ytterligare bättre och som har kort bind.tid?

Ett annat alternativ är uppringd förbindelse..men hur kul är det?

/Fredrik

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-06-02 10:21

De flesta internetlevrantörerna har idag så man kan surfa via modem och bara betala surftiden, inga månadskostnader eller bidningstider.

Tele2 är en av dom jag vet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-02 10:32

Du har inte en granne som kör trådlöst!!??

Isåfall kan du ju alltid höra efter om du får dela bandbredd med denne....

Självklart får du ju inte betala för detta eftersom grannen inte får "hyra ut" sin förbindelse, men du kan ju alltid vattna dennes blommor, bjuda på kaffe, eller på annat sätt ersätta för ditt surfande...

-T

  • Medlem
  • 2004-06-02 11:17

...och hur var det med billiga bredbandsabbonemang med kort bidningstid?

/Fredrik

  • Medlem
  • 2004-06-03 18:10

Det bidde Sprays uppringda uppkoppling. Duger för mig över sommaren. Ska kolla email, forumen här osv. Blir perfekt! Är dock sugen på deras ADSL lösning..men det får vänta. Tack för tipsen.

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2004-06-03 18:33

men om din granne har trådlöst så kan du ju koppla upp dig på hans nät med ett airport kort.fast nu hade du visst redan spray såg jag.

  • Medlem
  • 2004-06-06 18:46

Tror inte han har det. Men i alla fall, sitter nu på lånad uppringd uppkoppling. Att man stod ut med modem förr...nåja. Måste nog ändå hitta nån annan lösning fast jag anmält mig till Sprays modemtjänst. Är det föressten bara spray som "bara" har 3 mån uppsägningstid? Vill ju ha nåt snabbar än modem, men bara under sommaren eftersom jag ev. ska åka bort till hösten.

/Fredrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-07 01:07

Nifo,

Jag kör sedan många år uppringd internet via @home.se, där jag även har mitt privata mailkonto...

- Gratis abonnemang....
- Gratis modemtrafik (...sånär som vanlig teleräkning)...
- Ingen uppsägningstid...

Fungerar klockrent då jag inte har tillgång till mitt bredbandsuttag från Bredbadsbolaget..

-T

  • Medlem
  • 2004-06-07 09:21
Ursprungligen av Torkel:

Nifo,

Jag kör sedan många år uppringd internet via @home.se, där jag även har mitt privata mailkonto...

- Gratis abonnemang....
- Gratis modemtrafik (...sånär som vanlig teleräkning)...
- Ingen uppsägningstid...

Fungerar klockrent då jag inte har tillgång till mitt bredbandsuttag från Bredbadsbolaget..

-T

Jo, jag har alltså själv uppringd internet via Spray (samma kostnad som telefoni), men jag tror inte jag kommer stå ut. Letar alltså efter en bredbandsleverantör som har kort uppsägningstid.

/Fredriik

  • Oregistrerad
  • 2004-06-07 08:07

ny z1010a från Comviq. Gratis "bredband"/wireless till 31/12... ;-D

i sommarstugan nöjer jag mig med modemet, det är priset man får betala för att bo avskilt från civilisationen. Men ett tips är att ha två olika abonnemang - jag har både Spray och Home.se - eftersom det ena ofta strular eller ligger nere (i regel Home.se...). Jag brukar kanske vara uppkopplad nån timme varje kväll, det brukar ge en 40-50 spänn i veckan har jag för mig. Helt ok.
Modemsurfning är ett sätt att ha kontakt med sina rötter!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-07 10:16

Adamo har 2 månaders uppsägningstid på sitt ADSL...

-T

Tiscalis uppringda uppkoppling har också så att man betalar för minuterna man varit uppkopplad.

Trollvarning på mig nu, men jag kan inte låta blir att säga att i vintras kopplades fiber in i sommarstugan ute vid havet. Kan det bli bättre?

(Jo det kan bli bättre - dagens skärmar klarar inte av solljus.)

1
Bevaka tråden