Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express släppt!

Tråden skapades och har fått 196 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-06-07 19:29

http://www.apple.com/airportexpress/

Behöver inte förklaras så mycket förutom det att man är nog en klar köpare redan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-07 19:17

Airport Express släppt!

Airport Express med Airtunes

Enjoy your iTunes music library in virtually any room of your house. Share a single broadband Internet connection and USB printer without inconvenient and obtrusive cables. Create an instant wireless network on the go. Extend the range of your current wireless network. How many devices do you need to do all this? Just one.

http://www.apple.com/airportexpress/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-07 19:33

Vad alla är sega...

  • Oregistrerad
  • 2004-06-07 19:36
Ursprungligen av acke:

Vad alla är sega...

Det var du som var seg

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-07 19:38
Ursprungligen av DaPhox:

Det var du som var seg

Va? Hur menar du? Ser att iTunes 4.6 krävs. Ser ut som du får din iTunes uppdatering ialla fall.

Tillägg: Nä du jag var först med flera minuter.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-07 19:42
Ursprungligen av acke:

Va? Hur menar du? Ser att iTunes 4.6 krävs. Ser ut som du får din iTunes uppdatering ialla fall.

Tillägg: Nä du jag var först med flera minuter.

Vad mer kan man behöva än 4.5? Hmmm...låt se...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-07 19:50

Hur coolt kan det bli på en skala?

Ursprungligen av swede:

Hur coolt kan det bli på en skala?

Ungefär ordagrant vad jag tänkte!!!

Nu har jag ju iofs min G5:a kopplad via optisk kabel till förstärkaren, så det blir nog inget jag köper...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-07 19:51

Kan någon som är entusiastisk förklara fördelen med airtunes...?

Ursprungligen av Jonaz:

Kan någon som är entusiastisk förklara fördelen med airtunes...?

AirTunes fungerar så vitt jag förstått det såhär. Du kopplar den med en signalkabel till din stereo i t.ex vardagsrummet på första våningen. Du kan sitta på ditt kontor på andra våningen eller i trädgården med din bärbara dator. Du ber iTunes att "spela musiken på stereon i vardagsrummet"... och allting sköts av Airport Express basstationen + ett Airport Extreme kort i din dator.

Rätta mig om jag har fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-07 20:11
Ursprungligen av cube_owner:

AirTunes fungerar så vitt jag förstått det såhär. Du kopplar den med en signalkabel till din stereo i t.ex vardagsrummet på första våningen. Du kan sitta på ditt kontor på andra våningen eller i trädgården med din bärbara dator. Du ber iTunes att "spela musiken på stereon i vardagsrummet"... och allting sköts av Airport Express basstationen + ett Airport Extreme kort i din dator.

Rätta mig om jag har fel.

Som tur för mig så behöver man inte Airport extreme. Det fungerar bra med vanlig 11mbit.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-07 19:56

Tycker det verkar vara en vettig produkt.
AirTunes kan väl vara rikigt bra så slippar man sladdar till ljudanläggningen runt om i lägenheten.

Undrar bara vad priset blir här hemma?

Brorsan är i USA fust nu. Kommer hem på fredag. Om den finns i AppleStore:n redan nu i veckan kan han kanske ta hem.

Om nå´n är intresserad så kan jag ju kolla möjligheten kring att bära hem 2-3 stycken...

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2004-06-07 19:59

Grymt, äntligen..Har väntat på denna produkt länge. Nu kan man äntligen köpa ny stereo utan att behöva fundera på hur man ska lösa uppspelningen av sitt iTunes bibliotek:)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-07 20:00

hmm... Nu har iallafall jag en kabel mellan min G5 & stereon... via min t610 & BT kan jag browsa iTunes...
coolast vore ju om man oberoende av "värddatorn" kunde bestämma vilka låtar man vill hämta till respektive ljudkälla... Men att behöva sitta vid burken & adressera vart i huset/lägenheten man vill att det skall spela... Njaa....

Men, visst för att utöka WLAN & få en extra funktion... ok.

Läst ännu mer nu... Kan igentligen bara hitta en svaghet:

Möjlighet att koppla HD på USB-porten. Netgear har en router som klarar detta - förbaskat smidigt att ha en HD som du ser oavsett vilken dator du sitter vid (i intranätet eller utifrån).

men annars är det inte illa pinkat av Apple...

Ursprungligen av iJohannes:

Läst ännu mer nu... Kan igentligen bara hitta en svaghet:

Möjlighet att koppla HD på USB-porten. Netgear har en router som klarar detta - förbaskat smidigt att ha en HD som du ser oavsett vilken dator du sitter vid (i intranätet eller utifrån).

Ja, det hade faktiskt varit riktigt fräckt. Som iBook-ägare är jag hänvisad till externa hårddiskar och det skulle definitivt vara smidigt att koppla min externa disk till en sån här produkt, så den alltid fanns online så fort jag kom hem. Och så andra i hushållet kan komma åt den också.

  • Medlem
  • 2004-06-08 12:01
Ursprungligen av iJohannes:

Läst ännu mer nu... Kan igentligen bara hitta en svaghet:

Möjlighet att koppla HD på USB-porten. Netgear har en router som klarar detta - förbaskat smidigt att ha en HD som du ser oavsett vilken dator du sitter vid (i intranätet eller utifrån).

men annars är det inte illa pinkat av Apple...

Skulle en nätverkshårddisk kunna funka?

T.ex denna:
http://www.engadget.com/entry/9659091566711867/

Nån som vet hur de fungerar? Om man kopplar in en sån här i sitt WLAN, dyker den upp då så fort man ansluter till det?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-08 12:05

Jag har inte läst igenom alla teknikspecar som det länkas till här, men tillåt mig ändå att undra:
HUR kan denna gizmo göra så att jag slipper ha kablar mellan datorn och stereon, ska man ha nåt airportkort i stereon eller är det helt enkelt magi? :eek::eek::eek::eek:

Senast redigerat 2004-06-08 12:24
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-08 12:16
Ursprungligen av KRAFTWERK:

Jag har inte läst igenom alla teknikspecar som det länkas till här, men tillåt mig ändå att undra:
HUR kan denna gizmo göra så att jag slipper ha kablar mellan datorn och stereon, ska man ha nåt airportkort i stereon eller är det helt enkelt magi? :eek:

Ja, AirPort Express är (bl.a.) just det, ett "AirPort-Extreme-för-stereon" om du så vill. Musiken skickas från iTunes i en annan trådlös maskin till AirPort Express som är ihopkopplad med din stereo (analog eller optisk digital).

Ursprungligen av eQ:

Skulle en nätverkshårddisk kunna funka?

T.ex denna:
http://www.engadget.com/entry/9659091566711867/

Nån som vet hur de fungerar? Om man kopplar in en sån här i sitt WLAN, dyker den upp då så fort man ansluter till det?

En NAS-enhet är i princip inte så mycket annat än en minimalistisk filserver med en (eller flera) hårddisk(-ar) inkopplade. Som regel mountar man dem precis som vilken filserver som helst, d.v.s. via "Anslut till server" i findern.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-07 20:06

Verkar strålande!
Man missar ju liksom lite av vitsen med trådlöst nätverk om man ändå måste ha sladd till stereon..

iJohannes: Vilken netgear-router är det? Jag ska flytta om ett tag och tänkte skaffa trådlöst i den nya lägenheten. Men poängen med trådlöst försvinner ju lite om jag ändå måste koppla in powerbooken för att få tillgång till skrivare, extern HD osv. Går det att koppla in en USB-hub och ha fler USB-tillbehör anslutna direkt till routern?

Ursprungligen av leenus:

iJohannes: Vilken netgear-router är det? Jag ska flytta om ett tag och tänkte skaffa trådlöst i den nya lägenheten. Men poängen med trådlöst försvinner ju lite om jag ändå måste koppla in powerbooken för att få tillgång till skrivare, extern HD osv. Går det att koppla in en USB-hub och ha fler USB-tillbehör anslutna direkt till routern?

Länk:
http://www.netgear.com/products/prod_details.php?prodID=242&view=hm

Kan köpas av inwarehouse tror jag. Kostar bara någon hundring mer än Netgears "vanliga" brandbandsrouter som är populär:
http://www.inwarehouse.se/pb.asp?src=3&sku=e647204

Det fina i kråksången är ett det är en USB2-port på routern - bra om man rockar i 54 MBit och vill att kopieringen går hyggligt snabbt.

Ursprungligen av leenus:

iJohannes: Går det att koppla in en USB-hub och ha fler USB-tillbehör anslutna direkt till routern?

Vet ej. Funkionen måste ju bygga på nå´n serverprogramvara eller annat tjaffs. Hur den är begränsad (om det exempelvis finns printerserver funktion också) törs jag inte säga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-07 20:14

fy fan vad trevligt,,,,,, måste köpa köpa köpa köpa köpa köpa köp a kö paköpak öpa pkö pa juu!!
phhhuu!

Ursprungligen av Fredric:

fy fan vad trevligt,,,,,, måste köpa köpa köpa köpa köpa köpa köp a kö paköpak öpa pkö pa juu!!
phhhuu!

Haha! Tillåt mig att skratta!

Schysst produkt! När finns motsvarande att koppla till min TV?

Härligt, men jag väntar på att det kommer enklare kopior bara för just Airtunes. Jag har precis köpt en annan trådlös bassation. Eller måste jag köpa just denna?
jag tror inte där är så hög hifi i den. Den borde ju iallafall inte kunna mäta sig med ett fin ljudkort typ m-audio.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-07 20:32

1395:- på applestore.

Det enda som stör mig är att det inte finns någon lan-port på den, jag vill gärna kunna ansluta en dator via tråd också.

...fast om man har en trådlös netgear-router som huvudbasstation så borde väl det gå att använda ett gäng Airport Express som bryggor? Det borde väl fungera trots att man inte har en"riktig" apple-basstation?

Bevaka tråden