Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur Dum FÅr Man Bli???

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Förhoppningsvis ännu lite dummare än jag. Har varit mycket skriverier här på forumet om pb->TV-kopplingar som strulat. Och trots att jag läst alla trådar, och följt alla råd, får jag inte nån bild på min rättså nya Phillips-TV. Datorn hittar inte alls tv:n som någon extra skärm.

TV:n har ingen s-videoingång (eller vanlig video-ingång heller). Bara SCART och Antenn. Jag kopplar då S-video från PB till SCART till TV:n och tror att det funkar.

Men nej, det gör det inte. Jag är tyvärr kanske den mest obegåvade tekniker världen har skådat, så skratta inte när ni läser följande frågor.

-Måste man ha en speciell kanal inställd på tv:n?
-Spelar det någon roll om tv:n är på- eller avständ när man kopplar in? (Datorn skall vara avstängd, det vet jag)
-Går det över huvud taget att göra som jag gjort? (S-video / SCART)
-Många tipsar om att "zappa p-ram" med vad gör man då? Varför skulle det hjälpa? Och vilka inställinngar går förlorade om man nollar p-ramen?

Hoppas på hjälp från någon barmhärtig samarit där ute. Jag vet att ni finns, och att ni även besöker detta forum emellanåt.

Tack på förhand...

Gleisner

  • Medlem
  • 2004-06-07 12:05

När du kopplar in TV-ut-sladden så bör du först försätta datorn i vila. Sedan ska du ha en Videokanal, som är kopplad till den SCART-anslutning som du använder. Alla TV-appareter med SCART har det. Antingen trycker du på nollan, eller någon speciell A/V-knapp. Den ska då visa de upplösningar som stöds och inställningar för PAL/NTSC. 720x576 är den vanligaste upplösningen för DVD.

Nästan alla inställningar sköts av OS X, så du märker inte ens att du har zappat PRAM. Systemet med PRAM är lite förlegat och knäppt, och ibland blir det korrupt.

Nu har jag tagit med alubooken till jobbet och testat externa skärmar och TV-apparater. INga som helst problem med extern monitor, inte heller nåra problem att ansluta en liten extern panasonic med compositvideoingång.

Mitt problem ligger alltså i TV:n. På nåt sätt kan inte datorn och TV:N hemma kommunicera. Är det någon som har tips?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-09 12:26

Vad är det för modellbeteckning på TVn?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-09 13:06

Din TV kan inte ta emot en S-Videosignal. S-Video ingår inte i en SCART-kontakt av standardtyp. Använd därför komposit istället (PB -> S-video/komposit adapter -> kompositsladd -> SCART-adapter med kompositingång -> TV). En sladd för kompositvideo har gula RCA-kontakter (liksom ljudsladden har röd och svart/vit RCA-kontakt). Tänk på att din SCART-adapter måste ha rätt signalriktning (in i TV:n).

Det finns som bekant SCART-adaptrar med S-Videokontakt och givetvis TV-apparater som kan använda dessa, men saknar din TV S-Videoingång är det osannolikt att den har en SCART-kontakt kopplad för S-Video. SCART är som standard kopplad för RGB-signaler på samma pinnar som ibland används för S-Video. Man kan alltså inte ha både RGB och S-Video i samma SCART-kabel. Om TV:n har flera SCART-kontakter kan en av dom vara kopplad för S-Video istället för RGB, men då är detta utmärkt vid kontakten.

Hoppas det hjälper...

STORT TACK TILL MIN HJÄLTE FÖR DAGEN: MATTIAS MALM!!!

Det var precis som du sa. Jag bytte min s-video -> Scart till en compositvideo -> Scart, och allt fungerade perfekt på första försöket! Skitbra bild på TV:n och nu blir det minsann DVD-filmfestival, tack vare dig Mattias.

tack igen!

mvh Gleisner

  • Oregistrerad
  • 2004-06-10 08:25

Roligt att det löste sig för dig. Tänk på att köra med upplösningen 768x576 (i de flesta fall eftersom datorn förväntar sig att pixlar visas kvadratiska) eller 720x576 (när du visar en DV-ström i fullskärm) för optimal bild. Du kan också experimentera med de alternativa inställningarna som dyker upp som en flik när du kopplat in TV:n. Där finns möjlighet att köra Overscan vilket du definitivt ska göra. Då slipper du sorgkanterna, men framför allt slipper bilder komprimeras eller dras ut. Du kan också testa att kryssa för inställningen för Interlaced (minns inte nu, men kanske står det "Bäst för video" eller nåt...).

1
Bevaka tråden