Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad tänka på vid köp av G3 B/W

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag funderar på att införskaffa en Mac att ha som server. Fick tips i en annan tråd att G3 B/W kunde vara ett bra alternativ.

Vad ska man tänka på när man köper en?

Jag behöver kontroller kort för att kunna använda min gamla 160Gb IDE diskar, Kan man köpa vilket märke som helst eller måste det vara speciellt för mac?

Den ska funka att köra FTP och kanske en enkel hemsida på.

Hoppas att ni kan hjälpa mig

/Martin

PS. har någon en lämplig dator till salu så får den gärna höra av er. DS

Ursprungligen av Martin_Nordin:

Hej

Jag funderar på att införskaffa en Mac att ha som server. Fick tips i en annan tråd att G3 B/W kunde vara ett bra alternativ.

Vad ska man tänka på när man köper en?

Jag behöver kontroller kort för att kunna använda min gamla 160Gb IDE diskar, Kan man köpa vilket märke som helst eller måste det vara speciellt för mac?

Den ska funka att köra FTP och kanske en enkel hemsida på.

Hoppas att ni kan hjälpa mig

/Martin

PS. har någon en lämplig dator till salu så får den gärna höra av er. DS

Till B&W version 1 måste du ha ett kontrollerkort eftersom det finns buggar på moderkortet. Köp på Macoteket ett

Acard ATA133 IDE PCI-kort; ATA133; 133MB/sek; 895kr+moms och frakt

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-06 23:36
Ursprungligen av Saffran:

Till B&W version 1 måste du ha ett kontrollerkort eftersom det finns buggar på moderkortet. Köp på Macoteket ett

Acard ATA133 IDE PCI-kort; ATA133; 133MB/sek; 895kr+moms och frakt

Det var intressant om buggar på moderkortet. Var har du hört det ifrån ? Har du länk ?
Jag har märkt konstigheter som systemkrasch (OSX) med B&W

Ursprungligen av REP:

Det var intressant om buggar på moderkortet. Var har du hört det ifrån ? Har du länk ?
Jag har märkt konstigheter som systemkrasch (OSX) med B&W

Buggarna ligger i hårdvaran , skandal, och berör hårddiskarna, du kan bara ha en hårddisk och den verkar strula också. Fungerar dock utmärkt med Accard ATA66 och 133. ATA66 kan du nog inte använda till din 160GB drive, kanske om den redan är formaterad?

http://www.xlr8yourmac.com

Ursprungligen av Saffran:

Till B&W version 1 måste du ha ett kontrollerkort eftersom det finns buggar på moderkortet. Köp på Macoteket ett

Acard ATA133 IDE PCI-kort; ATA133; 133MB/sek; 895kr+moms och frakt

Finns det något bra sätt att ta reda på vilken version det är på en B/W ?
Står det någonstans eller får man helt enkelt lita på säljaren? (on han/hon nu ens vet)

Eller finns den bara i vissa hastigheter?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-07 22:36
Ursprungligen av Martin_Nordin:

Finns det något bra sätt att ta reda på vilken version det är på en B/W ?

Följer du länkarna så ser du vilken IDE-kontroller det är på rev.1 resp rev.2 (hint 704)

Ursprungligen av Pär:

Följer du länkarna så ser du vilken IDE-kontroller det är på rev.1 resp rev.2 (hint 704)

Ibland är man blind....

Pinsamt nog stod det överst dessutom.

Ursprungligen av Martin_Nordin:

Finns det något bra sätt att ta reda på vilken version det är på en B/W ?
Står det någonstans eller får man helt enkelt lita på säljaren? (on han/hon nu ens vet)

Eller finns den bara i vissa hastigheter?

Om du kan sätta två diskar "på höjden" så är det rev 2. Rev 1 har en "diskplåt" med fysisk plats för tre hårddiskar.

läs mer på xlr8yourmac

1
Bevaka tråden