Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kontrollera Linuxskärm i OSX

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-17 14:52

Är helt rudis på Unix och Linux så jag behöver hjälp av experterna här!

Har en Linuxburk som kör Red Hat 8.0. Den vill jag kunna kontrollera och styra från både min Powerbook och stationära. Alltså se Linuxskärmen på Macen.

Har ni några handfasta tips om hur man bör/ska göra?

X11 är installerat på båda Macarna.
Måste jag installera en fönsterhanterare på Macen eller är den installerad med X11?
Har läst runt lite på olika forum men blir osäker.

Laddade ner en VNC version till RedHat, men den skulle kompileras och det blev för svårt.

Hoppas att ni kan hjälpa mig!

  • Oregistrerad
  • 2004-05-17 15:12

Har du X11 på macen ska det funka.

Om du startar det och sedan loggar in på Linuxburken med ssh -X så sätts DISPLAY och xhost, sedan ska det bara vara att köra.

Skriv t.ex xterm & i din ssh-session så ska en xterm poppa upp hos dig, osv.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-17 16:11

Tack för ditt snabba svar Björn!
Det poppade upp ett fönster med en grå rand i vänstra hörnet när jag skrev"xterm &", men inget mer hände.

Nu var det kanske inte riktigt så jag hade tänkt mig.
Jag vill kunna se exakt den skärm som finns på Linuxburken och kunna styra mus och tangentbord ifrån Macen.

Har testat OSX2X men den styrde "bara" tangentbord och mus. Då Linuxburken inte står i närheten vill jag gärna se skärmen också.

Fler förslag?

Du kan ju köra VNC också, men det är ju lite bökigt och osnyggt. Själv kör jag alltid bara med X11-forwarding över ssh, klart snabbast och effektivast. Oftast behöver man ju inte heller komma åt hela skrivbordet utan det är ju enstaka program man behöver köra, och då är X11-forwarding perfekt. Men man kan ju såklart köra igång t.ex. kicker över ssh så får man en "startmeny" att fjärrstarta program från, om man föredrar det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-06 12:49
Ursprungligen av Samuel K:

Du kan ju köra VNC också, men det är ju lite bökigt och osnyggt. Själv kör jag alltid bara med X11-forwarding över ssh, klart snabbast och effektivast. Oftast behöver man ju inte heller komma åt hela skrivbordet utan det är ju enstaka program man behöver köra, och då är X11-forwarding perfekt. Men man kan ju såklart köra igång t.ex. kicker över ssh så får man en "startmeny" att fjärrstarta program från, om man föredrar det.

Hur fungerar X11-forwarding?

Ursprungligen av ivar:

Hur fungerar X11-forwarding?

Jo, X11 är ett nätverkstransparent klient/server-protokoll med en (eller flera) servrar som bestämmer vilka fönster som ska ritas upp och vad de ska innehålla, samt en klient som tar hand om att rita ut allting på skärmen. För det mesta kör man med server och klient på samma dator (då kör man alltså programmen lokalt), men det går precis lika bra att använda servrar på andra datorer och köra program därifrån. Oftast gör man det över en krypterad ssh-tunnel.

Eftersom X11 är en helt nätverkstransparent lösning kan lokala program och fjärrstartade program blandas hejvilt, och som användare ser du absolut ingen skillnad mellan ett program som körs lokalt och ett program som körs på en annan dator. Du slipper alltså bökiga VNC-aktiga lösningar där du är begränsad till att köra allt inuti ett enda fönster, och det ger helt utomordentliga möjligheter till applikationsservrar. Tämligen genialt, synd bara att inte fönsterhanteringen i OS X fungerar på det sättet också (även om Quartz sägs vara förberett för det).

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-17 20:56

"Kicker över SSH" lät spännande, men vad är det och är det något tillägg eller program att ladda ner?

Ursprungligen av Chilleboy:

"Kicker över SSH" lät spännande, men vad är det och är det något tillägg eller program att ladda ner?

Kicker är programmet som visar KDE-verktygsraden (och "startmenyn"). Kör du kicker via en ssh-tunnel får du alltså en bra meny som du kan fjärrstarta program ifrån, vilket kan vara ganska smidigt. Fast oftast är det ju bara enstaka program man vill köra, t.ex. Mozilla för att komma åt jobbets intranät hemifrån eller liknande.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-06 14:04

KDE är en styggelse.
GNOME for life!

Ursprungligen av DrRotmos:

KDE är en styggelse.
GNOME for life!

Själv tycker jag iofs att båda är styggelser
www.fvwm.org

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-06 15:43

När kan X11-forwarding användas då?

Jag blev helt överlycklig ju.. men vadå, det fungerar inte med mac os x?

Ursprungligen av ivar:

När kan X11-forwarding användas då?

I de fall då du har tillgång till en dator som är konfigurerad för det. Nuförtiden kör man som regel via ssh, och då är det ssh-servern som behöver vara konfigurerad för att tillåta X11-forwarding. Det är ganska enkelt att åstadkomma, allt man behöver göra är att sätta "X11Forwarding" till "yes" i filen /etc/sshd_config. Det kräver självklart också att en X-server faktiskt är igång på datorn man vill ansluta till, annars är det ju liksom ganska svårt att få det att fungera. När detta är gjort ansluter man till servern på det här sättet:

ssh -XC användarnamn@serverns_adress

Flaggan "-X" aktiverar X11-forwarding, och flaggan "-C" aktiverar komprimering. Komprimering är inte nödvändigt, men har man lite halvtaskig bandbredd laggar det mindre då. Har man gott om bandbredd men en lite långsammare dator bör man tvärtom inaktivera det, eftersom komprimeringen tar lite processorkraft. Vill man slippa ange de parametrarna (och användarnamnet) varje gång man ssh:ar kan man lägga till de här raderna i filen ~/.ssh/config:

Host serverns_adress
User användarnamn
Compression yes
ForwardX11 yes
Citat:

Jag blev helt överlycklig ju.. men vadå, det fungerar inte med mac os x?

Jo, det fungerar under X11 i OS X, men det går inte att åstadkomma samma sak med native-program som använder Quartz-motorn. Då blir man i stället tvungen att ta till VNC eller Apple Remote Desktop.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-06-06 18:56

Jag använder mig av Xnest för att kontrollera mina Linuxburkar från min mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-06 20:44

Tobbe, anbänder du OSX?? En snabb sökning ger intrycket av att Xnest är för Linux

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-06-06 21:44

Jupp. Du kör alltså linux i X11.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-06-06 22:01

prova och skriv in följande i X11:
Xnest :20 -query 192.68.2.1
(det sista är alltså ipnr till din linuxdator)

  • Medlem
  • 2004-09-30 16:49
Ursprungligen av Tobbe Hj:

prova och skriv in följande i X11:
Xnest :20 -query 192.68.2.1
(det sista är alltså ipnr till din linuxdator)

Jag får varna för vad Tobbe gör här.

Kort sagt startar Tobbe en såkallad XDMCP-session mot en annan dator och får en inloggningsruta (förutsatt att linux-datorn tillåter XDMCP-anslutningar, och att X/K/GDM är installerat). Detta är verkligen inte att rekommendera över publika nät! XDMCP körs helt okrypterat och bör bara användas över egna nät.

SSH och X-forwarding går utmärkt i OS X och då är det krypterade överföringar som gäller.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-09-24 12:49

Såg att jag inte hade talat om hur det gick med fjärrstyrningen.

När jag hade fått igång kicker blev ju tillvaron lite ljusare!

Inser ju att behovet för att exakt se skärmen är ganska ointressant då den egentliga funktionen som jag var ute efter var att kunna stänga av maskinen från xterm.

Har inte fått riktigt grepp om parametrarna för "Shutdown-kommandot" trots att jag har studerat och testat de olika förslagen i man.

1
Bevaka tråden