Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook, 12- eller 15-tums?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-06-06 02:10

Hej

Jag har sedan en tid tillbaka haft nöjet att använda min flickväns 900Mhz G3 iBook, så pass att jag bestämt mig för att skaffa en Powerbook själv.

Dock vet jag inte om jag ska välja 12-tummaren eller 15-tummaren. Det blir 1.33 GHz-modellen, så valet är endast ur praktisk synpunkt, att det finns 15-tummare med 1.5 Ghz spelar ingen roll. Det enda jag inte kan bestämma mig om är alltså vilken storlek på skärmen jag vill ha.

Jag har aldrig sett en Powerbook i verkligheten, och jag har inte möjlighet att göra det heller då det inte finns någon återförsäljare i närheten (bor i Gävle, rätta mig om jag har fel!). Hur ska jag göra? Är 12-tummaren för liten? Först har jag varit säker på 12-tummaren, sedan har jag ångrat mig och bestämt mig för 15-tummaren, och så har det varit, fram och tillbaka ett par gånger.

Så här resonerar jag:

* 12-tummaren är mindre, lättare och smidigare att ta med sig. Och ta med den kommer jag att göra, varje dag fram och tillbaka till jobbet. Jag cyklar, och kommer att fortsätta med det under överskådlig framtid.

* Men, oavsett om jag har 12- eller 15-tums så kommer jag ju att ha en väska för att ta med mig laddare, mus samt eventuellt något annat också, så då kanske vikt- samt storleksskillnaden spelar mindre roll?

* Jag jobbar bland annat med formgivning (programmerare/utvecklare/designer) och vet sedan tidigare att 1024*768 pixlars upplösning känns lite skrymmande, kanske särskilt så på den mindre skärmen?

* Men, jag kan ju koppla in en extern skärm hursomhelst, och kommer väl förmodligen att göra det oavsett om jag väljer 12- eller 15-tummaren? (Skärmen/skärmarna är vanliga PC-monitorer av CRT typ, men det ska väl gå bra?)

Så, vad säger ni? 12- eller 15-tummare? För- och nackdelar? Är det något jag inte har tänkt på?

- Tomas

  • Oregistrerad
  • 2004-06-06 06:15

Om du ska jobba på den "seriöst" så skulle jag säga 15, jag har kört bägge och tyckte 12 var ganska läcker, men efter ett tag så blev jag så frustrerad pga att skärmen var så liten ... så jag var överlycklig när jag kunde börja använda en 15 tummare igen.

Jag jobbar "seriöst" med min PB 12". Då gör jag allt på den, från indesign produktioner till ren scripting i ASP.NET. Jag åker tåg en massa eftersom jag pendlar mellan Norrköping och Stockholm. Ibland har jag tyckt att min PB 12" är för liten, inte skärmen då, utan det kan vara svårt att få den att "passa" på det lilla bordet man fäller ner framför sig när man åker tåg. För min del så är jag supernöjd med 12", den är liten o smidig, lätt o ta med och kraftfull.
Om du kan skall du välja den snabbare hårddisken i maskinen, jag har den långsamma (4200rpm) och har märkt att det är begränsande när man t.ex. kopierar stora filer till den i ett snabbt nätverk. Så med den snabbare HD:n får du en rappare dator.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-06 14:24
Ursprungligen av CutePatrix:

Om du kan skall du välja den snabbare hårddisken i maskinen, jag har den långsamma (4200rpm) och har märkt att det är begränsande när man t.ex. kopierar stora filer till den i ett snabbt nätverk. Så med den snabbare HD:n får du en rappare dator.

Håller med om detta !! Jag tog bort DVD brännaren på min och satsade pengarna på disk istället + minne så att kan stoppa in mer utan att kasta nåt av det som redan finns i maskinen,

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-06 09:36

Jag har nyligen gått i ungefär samma tankar som du och det slutade med att jag bestämde mig för att satsa på 15-tummaren. Tidigare har jag haft en iBook G4 12" och den är ju liten och smidig men jag har ändå inte kånkat runt på den särskilt mycket, och de få gånger jag gjort det har jag ändå haft den i en väska som gott och väl rymmer en 15-tummare. Skillnaden i vikt ska bara vara ca 400 gram till fördel för 12-tummaren.

Ofta tycker jag att 1024x768 känns lite trångt, särskilt när man pysslar med grafik eller programmering. Jag har hört att skärmen i 12-tummaren inte ska vara lika ljusstark och bra som den som sitter i 15-tummaren (har inte kunnat verifiera det själv dock, någon annan här kanske kan uttala sig i frågan?) så om du kommer att använda den inbyggda skärmen ofta kan det vara värt att ta med i funderingarna.

Med 15-tummaren får du dessutom ett bättre grafikkort, möjlighet till mer minne, firewire 800, gigabit-ethernet, lite bättre anslutningsmöjligheter (12-tummaren har ju t.ex. mini-dvi och s-video kräver adapter).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-06 09:51

15-tummaren. Den har PC Card, S-video ut, bättre skärm, Firewire 800 osv.

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2004-06-06 10:02

Roligt att se jogin äntligen tar steget. Tyckte nästan du var lite anti-Mac i din senaste blogg. Hur som helst, en annan sak som jag tycker kan vara värt att påpeka är värme. Min 17" blir ljummen. Polarens 12" blir stekhet på vänstra sidan. Det är nästan otrevligt att jobba med den måste jag säga. Men med ett så kompakt format så kanske det inte är lika lätt att leda bort värmen. Skall påpeka detta är en revA 1GHz också så Apple kan ju ha förbättrat saker ock ting.

Jag tror du kommer bli nöjd med vad du än väljer. Min personliga uppfattning är dock att du kommer få mer ut av en 15". Det är faktiskt inte så himla stor skillnad rent fysiskt om du är orolig för det. Ta och bygg en mockup av en 12" och 15" mha papper och wellpapp och provhåll, packa i väska etc. och känn efter.

Jag kommer köra norrut förbi Gävle på tidag em/kväll. Om du vill se en Powerbook så kan jag göra en kort avstickare. Då får du se en 17" och den är verligen grotesk stor, men det är en Powerbook

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-06-06 21:46

Otroligt vad sammstämmiga ni är. Det lutade åt femton-tummaren innan, och nu har jag nog bestämt mig, det blir femton-tummaren. Tack så mycket för alla kommentarer.

Ursprungligen av DozePih:

Roligt att se jogin äntligen tar steget. Tyckte nästan du var lite anti-Mac i din senaste blogg.

Yikes, fattaru vad creepy det där kändes?
Nåja, jag är faktiskt inte anti-mac, jag försöker bara att låta bli att blanda in känslor i mitt datoranvändande. Men allvarligt, tyder inte alla dessa tredjepartsplugins (HimmelBar, TigerLaunch, LaunchBar, etc, etc) på att något saknas i OS X? (svara gärna i bloggen)

Ursprungligen av DozePih:

Jag kommer köra norrut förbi Gävle på tidag em/kväll. Om du vill se en Powerbook så kan jag göra en kort avstickare. Då får du se en 17" och den är verligen grotesk stor, men det är en Powerbook

Oj, tack för erbjudandet, men du behöver inte anstränga dig för min skull. 17-tummaren är hursomhelst inte aktuell för mig.

Ursprungligen av Jan Erik Moström:

Håller med om detta !! Jag tog bort DVD brännaren på min och satsade pengarna på disk istället + minne så att kan stoppa in mer utan att kasta nåt av det som redan finns i maskinen,

Japp, jag har inget behov av en dvd-brännare, så jag tänkte köra på combo-driven istället, och välja större disk. Minne vet jag inte, tror jag ska köpa det någon annanstans. Apples priser är ju löjliga.

Mvh,
Tomas

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-06-06 22:09

Kom att tänka på en sak till förresten.. Om jag väljer 12-tummaren så kan jag ju få AppleCare för typ samma kostnad istället... Hur nödvändigt är det med tre års AppleCare egentligen (ett år ingår väl redan)?

- Tomas

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-08 23:48
Ursprungligen av tjogin:

Otroligt vad sammstämmiga ni är.

Tycker du det? Jag tycker nog det väger ganska jämnt i kommentarerna med de olika fördelarna

Vad gäller storleken på 12:ans skärm har jag faktiskt ALDRIG känt att den skulle vara för liten på något sätt, men det är ju jag det. Jobbar med webdesign, grafisk design och programutveckling, ganska liknande som du med andra ord. Däremot stämmer jag av och kollar med en extern 17" CRT-skärm för slutresultat men det är mest för att kolla hur det ser ut i Windowsmiljö/färger. Formatet på den här maskinen är otroligt smidigt som sagt. Du får väl kolla i butik och försöka jämföra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-06 12:06

Jag har jämfört min pb12 867MHz med kompisens 15 och det är märkbar skillnad på skärmarna.
Kan även intya att pb12 blir väldigt varm i vänster hörn.

Kan även meddela att jag ska sälja den för att köpa en pb15

  • Medlem
  • 2004-06-06 12:52

Jag har 15-tummaren, den är kanon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-06 15:44

Köp inte extra ramminne på applestore bara..
deras rampriser är ju rena skämtet.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-06 22:27

Har en Powerbook 15 och vill säga följande. Skärmen är underbar, men samtidigt saknar jag den lätthet som min ibook 12 ger. Det är en stor skillnad i känslan. Powerbooken känns som en maskin, ibooken som ett antecningsblock. Så om du ska transportera den dagligen och dessutom kan koppla in en större skärm där du arbetar skulle jag rekomendera powerbook 12. Annars 15. Hur du än gör blir du nöjd.

vad är det för skillnad i batteritid? stor fördel för 12"?

tjogin!
Ta kontakt med Office på kryddstigen! Dom säljer Apple! Jag köpte min 12" PB där. Min kolega som har en 15" tittar alltid avundsjukt på min 12". Jag tycker att 12" är perfekt i storlek. Den är verkligen bärbar! För mig känns 15" för stor... Men spring in på Office och kolla om dom inte har nån maskin du kan titta och känna på.

Lycka till!
Fredrik

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-06-08 23:05
Ursprungligen av becker:

tjogin!
Ta kontakt med Office på kryddstigen! Dom säljer Apple! Jag köpte min 12" PB där. Min kolega som har en 15" tittar alltid avundsjukt på min 12". Jag tycker att 12" är perfekt i storlek. Den är verkligen bärbar! För mig känns 15" för stor... Men spring in på Office och kolla om dom inte har nån maskin du kan titta och känna på.

Lycka till!
Fredrik

Tack för tipset, dock kom jag faktiskt på det själv. Det jävliga i situationen är dock att de (under sommartid) stänger kl 16, och dessutom har lunch stängt, samt stängt på helgerna. Hopplöst om man har ett jobb på dagtid, alltså.

Angående din 12-tummare, brukar du koppla till en skärm på den eller använder du 12-tumsskärmen? Vad använder du den till? Design/programmering? Är den aldrig för liten?

(En stor fördel med 12-tummaren, ur mitt perspektiv, är att jag har råd med applecare för nästan samma kostnad som en 15-tummare utan då.)

Vet inte riktigt hur jag ska kunna ta mig till Office, även om jag tar sen/tidig lunch så har jag ingen bil, och jag tror knappt att jag hinner cykla fram och tillbaka på lunchtimmen. Vad var det för lyse som kom på de där öppettiderna egentligen?

Vet du om det finns någon annan återförsäljare i Gävle-området med omnejd?

Mvh,
Tomas

  • Oregistrerad
  • 2004-06-09 15:03

Hittade test kring ämnet 12" vs 15":
http://www.sportsshooter.com/news/1183

Som även hade lite bilder på skillnad i storlek hårdvara och upplösning
http://www.vincentlaforet.com/1215/index.html

Ligger ju själv i funderingar mellan modellerna. Men då jag slopar hem-pc:n jag sitter vid nu, blir det en 15" som landar hem till mig. Även om det fungerar att jobba framför extern skärm kan det vara bra att ha en fullstor även i fält. Huvuduppgiften blir att använda den för skolarbete och då kan det vara skönt att ha med den runt till klasskamrater m.m.

Samtidigt, om man ändå ska lägga ner den där i väskan, spelar storleken verkligen så stor roll?

1
Bevaka tråden