Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Power Macintosh G5 närmar sig

Tråden skapades och har fått 83 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Den 23:e Juni förra året lanserade Apple världens snabbaste persondator (enligt Steve Jobs iallafall) Power Macintosh G5. Vid lanseringen lovade man att fortsätta utveckla G5 plattformen och öka till 3GHz "inom ett år".

Nu är det inte många dagar kvar och vi tvivlar att vi verkligen får se en så stor uppdatering med tanke på leveransproblemen som Xserve G5 råkat ut för pga IBM:s oförmåga att leverera tillräckligt med processorer.

Apple har en relativt tråkig historik vad gäller lanseringar och leveranser - redan vid lanseringen var vi tveksamma om vi verkligen skulle få se dom nya G5:orna i Sverige under sommaren, och vi fick delvis rätt - leveranser av dual 2GHz började ordentligt först i Oktober 2003.

Vi provkörde en prototyp av dual 2GHz G5 redan några dagar efter premiären (och publicerade bilder vilket inte uppskattades av Steve Jobs eftersom det var en prototyp) men det dröjde till 9:e Oktober innan vi fick ett produktionsexemplar för testning.

Allt fler tecken tyder på att nästa generation närmar sig. Om tre veckor börjar Apples utvecklarkonferens kallad WWDC och då vill nog Jobs visa upp sina nya leksaker - tidigare lanserades nya produkter traditionellt på MacWorld Expo i New York men sedan mässan flyttade till Boston vägrar Apple att överhuvudtaget deltaga.

Det finns en mängd spekulationer kring vad dom nya maskinerna skall innehålla - vi räknar med att få se dom riktiga produkterna inom tre veckor (håll tummarna på tisdag).

En titt på distributörernas lagerhyllor visar att dom inte har en enda Power Macintosh G5 1.6GHz eller 1.8GHz och endast ett fåtal 2GHz maskiner för leverans - det brukar vara ett tecken på att något roligt är på gång.

Automatiska luftriktare bakom fläktarna vore ju trevligt så att man kan använda datorn som en värmefläkt med automatisk spridning av luften...:D

"Om tre veckor börjar Apples utvecklarkonferens kallad WWDC" ... är det inte drygt en vecka kvar? Den 14:e? 9 dagar kvar.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-05 14:27

Sundevall: WWDC börjar den 28:e

Björnström: Jag fick faktiskt "min" Dual G5 den 23:e eller 24:e september Trots att "Jag" bara beställde den en vecka innan

Ursprungligen av Pallish:

Sundevall: WWDC börjar den 28:e

Björnström: Jag fick faktiskt "min" Dual G5 den 23:e eller 24:e september Trots att "Jag" bara beställde den en vecka innan

Fan då, jag som trodde det var alldeles runt hörnet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-05 14:53

Vad vill man se i den nya burken då?

- Snabbare CPU:er (fyra stycken? )
- Dual CPU som standard
- Plats för 4 HDD
- Plats för 2 Optiska enheter
- Möjlighet till intern hårdvaru RAID
- Snabbare grafikkort (Radeon X800)
- PCI-Express

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-06-05 15:08

Ett pris som jag har råd med... :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2004-06-05 16:04
Ursprungligen av nillon:

Ett pris som jag har råd med... :rolleyes:

Äh… Bara att fixa mer fläsk så har man råd… Hur lätt som helst…

Startknappen tillbaka på tangentbordet...;)

  • Oregistrerad
  • 2004-06-05 16:03
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Startknappen tillbaka på tangentbordet...;)

Yess…!!!

Akta're vad cool det var första gången man fick MacII och kunde starta datorn och skärmen med en tryckning på en knapp på tangentbordet…

Men allvarligt… Vem stänger av datorn?
Man sätter ju den i vila, och då räcker det ju att peta till på musen så hoppar allt igång…
Skulle vara en knapp eller två till på musen då

Ursprungligen av Pär:

Vem stänger av datorn?

Point taken!
Jag har ju Powerbook här hemma och använder aldrig starknappen som den är begåvad med, jag är uppe i 111 dagars uptime nu...;)

Du har gett dig in i fel märkesdyrkan, Nillon

JA! Nya tangentbord! de nya är värdelösa u skräpsynpunkt. Plus fel placering av USB-uttagen.

En startknapp had varit nice. Och en USB samt en Firewire-port kanske?

  • Medlem
  • 2004-06-05 15:47
Ursprungligen av Leftrustle:

JA! Nya tangentbord! de nya är värdelösa u skräpsynpunkt. Plus fel placering av USB-uttagen.

En startknapp had varit nice. Och en USB samt en Firewire-port kanske?

Ja det vita tangentbordet som följde med min G5:a har fått maka sig åt sida till förmån för ett gammalt hederligt svart Pro-tangentbord. Nya tangentbord med Powerbook känsla i knapparna vore häftigt.

Ursprungligen av XedoZ:

Ja det vita tangentbordet som följde med min G5:a har fått maka sig åt sida till förmån för ett gammalt hederligt svart Pro-tangentbord. Nya tangentbord med Powerbook känsla i knapparna vore häftigt.

Finns faktiskt ett, Macallys IceKey. Riktigt trevligt må jag säga. Typiskt att man precis införskaffat ett BT-tangentbord.

  • Medlem
  • 2004-06-05 17:38
Ursprungligen av ohennig:

Finns faktiskt ett, Macallys IceKey. Riktigt trevligt må jag säga. Typiskt att man precis införskaffat ett BT-tangentbord.

Ja ett tangentbord av den typen borde Apple börja skicka med sina Pro-maskiner.

Ursprungligen av Leftrustle:

JA! Nya tangentbord! de nya är värdelösa u skräpsynpunkt. Plus fel placering av USB-uttagen.

Tyvärr är det sant, nya tangenntbord är nödvändigt. Jag skriver detta på det vita "Keyboard" (det heter bara det) som följde med min G5. Dubbelslag är mycket vanliga. Jag har upplevt tre i samma ord. Pinsamt dåligt, det vore nästan bättre att inte skicka med tangenntbord alls. Jag ska byta mot iMate och gammaltt Extended, det är mycket bättre.

Och Pro-musen (den med sladd) måste få en sladd som håller. Min vita (som också följde med G5) börjar redan se lite stukad ut.

Sen skulle ju inte 3 GHz eller mer skada heller, och senaste grafikortet (fast jag vill nog helst ha nya NVidia om jag får välja).

  • Oregistrerad
  • 2004-06-06 09:19

Jobs kommer absolut att visa upp en 3Ghz, men om den verkligen har den farten kommer ingen få veta. Ett spel för galleriet som tänker "wow". 3Ghz kommer kunna levereras efetr ett par månader när IBM produktionen har hunnit ikapp Jobs keynote.

Han kanske tom kör på en dummy, men har ett jätte Xserve-kluster i bakgrunden som spänner på musklerna.

Förlåt om jag har hädat nu och inte höjer mac-påven/översteprästen till himmelen och påstår att han använder fula trick.

Jag kommer ändå sitta och ropa "Halleluja" och "Amen" under keynoten, som jag förutsätter sänds lajv på nätet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-06 12:24
Ursprungligen av thomasmellgren:

Jobs kommer absolut att visa upp en 3Ghz, men om den verkligen har den farten kommer ingen få veta. Ett spel för galleriet som tänker "wow". 3Ghz kommer kunna levereras efetr ett par månader när IBM produktionen har hunnit ikapp Jobs keynote.

Han kanske tom kör på en dummy, men har ett jätte Xserve-kluster i bakgrunden som spänner på musklerna.

Förlåt om jag har hädat nu och inte höjer mac-påven/översteprästen till himmelen och påstår att han använder fula trick.

Jag kommer ändå sitta och ropa "Halleluja" och "Amen" under keynoten, som jag förutsätter sänds lajv på nätet.

Jag är övertygad om att Apple inte kommer kunna leverera G5 vid den klockfrekvensen under WWDC. Det är som vanligt endast en lansering av produkten och inget annat. Klart det vore kul om den fanns för leverans, men det hör till ovanligheterna när det gäller Apple.

Däremot är jag övertygad om att IBM och Apple har och kommer att lägga ner mycket krut inför WWDC iaf. Vilket leder till att andra produkter som redan har en "backlog" blir mer försenade. Detta är inget ovanligt Apple heller.

Läste på Appleinsider för några år sedan att Jobs demomaskiner/prototyper alltid har fullt med RAM så att allt verkligen ska springa på som bäst. Det ger en felaktig bild av den riktiga prestandan. För att inte glömma dessa fåniga Photoshoptest som gjordes. Tanken var god, men vad visade tested egentligen.

Senast redigerat 2004-06-06 12:34
  • Medlem
  • 2004-06-06 17:13
Ursprungligen av thomasmellgren:

Jobs kommer absolut att visa upp en 3Ghz, men om den verkligen har den farten kommer ingen få veta. Ett spel för galleriet som tänker "wow". 3Ghz kommer kunna levereras efetr ett par månader när IBM produktionen har hunnit ikapp Jobs keynote.

Han kanske tom kör på en dummy, men har ett jätte Xserve-kluster i bakgrunden som spänner på musklerna.

Förlåt om jag har hädat nu och inte höjer mac-påven/översteprästen till himmelen och påstår att han använder fula trick.

Jag kommer ändå sitta och ropa "Halleluja" och "Amen" under keynoten, som jag förutsätter sänds lajv på nätet.

hej

fast det är rent bedrägeri, det har väl aldrig sj ägnat sig åt?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

(fast jag vill nog helst ha nya NVidia om jag får välja).

Nvidia suger. Ett stort fett kort med bautafläkt som tar upp två kortplatser i datorn och drar mer ström per dag än vad en mindre stad gör på ett år. Typ.

Näh tacka vet jag ATi.

Använder iofs min startknapp på iMacen till att försätta den i vila. Så nog används den alltid...

  • Oregistrerad
  • 2004-06-05 17:16
Ursprungligen av Leftrustle:

Använder iofs min startknapp på iMacen till att försätta den i vila. Så nog används den alltid...

Jo, det är klart…
Själv är jag många så jag/vi använder "vila" i inloggningsfönstret…

Och Macmice mus i Apple Pro-stil fast med två knappar och scrollhjul...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-05 19:08
Ursprungligen av Björnström:

Den 23:e Juni förra året lanserade Apple världens snabbaste persondator (enligt Steve Jobs iallafall) Power Macintosh G5. Vid lanseringen lovade man att fortsätta utveckla G5 plattformen och öka till 3GHz "inom ett år".

Nu är det inte många dagar kvar och vi tvivlar att vi verkligen får se en så stor uppdatering med tanke på leveransproblemen som Xserve G5 råkat ut för pga IBM:s oförmåga att leverera tillräckligt med processorer.

Jag är övertygad om att Apple kommer att presentera (ej leverera) en ny G5-modell under WWDC. Jag tycker IBM har varit sanningsenliga och hyffsat pålitliga, så problemen är lösta som IBM själva säger. Troligen så ligger IBM efter med processortillverkningen pga av problemen och att det är nog viktigare att IBM levererar processorer för de nya modellerna än XServe, då WWDC är viktig tidpunkt och händelse.

Ursprungligen av Björnström:

Apple har en relativt tråkig historik vad gäller lanseringar och leveranser

Lanseringar vet jag inte. Men leverans problemen är ingen höjdare. Sist berode det mycket på Virginia Tech, vilket i sig var mycket positivt.

Ursprungligen av Cypher:

Lanseringar vet jag inte. Men leverans problemen är ingen höjdare. Sist berode det mycket på Virginia Tech, vilket i sig var mycket positivt.

Jag tror inte att 1100st datorer påverkar världsförsäljningen av Power Macintosh G5 - om produktionen varit igång så hade det inte varit mer än någon eller några dagars produktion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-05 19:41
Ursprungligen av Björnström:

Jag tror inte att 1100st datorer påverkar världsförsäljningen av Power Macintosh G5 - om produktionen varit igång så hade det inte varit mer än någon eller några dagars produktion.

Jag skrev "Sist berode det _mycket_ på Virginia Tech" och inte att det var den enda orsaken.

Jag tror det är 100% säkert att Apple släpper en ny G5. Jag menar, Apple har inte uppdaterat G5an på ett helt år -- ett helt år! Sen har vi saken att dom läkta bilderna från AppleInsider har nu tagits bort pga Apple Legal, vilket är ett tecken

Kommer ni inte ihåg hur ryktesläget var för ett år sedan? Fullkomligt mycket mer aktiv än var det har varit nu dom senaste månaderna. Ungefär som om efter WWDC så lugnade alla ner sig.

  • Medlem
  • 2004-06-05 21:08
Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

Jag tror det är 100% säkert att Apple släpper en ny G5. Jag menar, Apple har inte uppdaterat G5an på ett helt år -- ett helt år! Sen har vi saken att dom läkta bilderna från AppleInsider har nu tagits bort pga Apple Legal, vilket är ett tecken

Kommer ni inte ihåg hur ryktesläget var för ett år sedan? Fullkomligt mycket mer aktiv än var det har varit nu dom senaste månaderna. Ungefär som om efter WWDC så lugnade alla ner sig.

hej

det blir nog speedbumpar av existerande g5 men nya tror jag inte, eller så var det kanske det du menade?

Hur ser det ut med iMacs på de svenska orderhyllorna Martin?
Lika säkert som att det kommer nya G5:or på WWDC så tycker jag det borde vara att iMac får en G5 i sig.
Att det kommer nya skärmar är väll inget att disskutera?

Bevaka tråden