Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudet från nätadaptern förstärks i högtalarna!?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har precis köpt en powerbook G4 och har precis pluggat in mina externa högtalare. Dessa högtalare har egen stömförsörjning. Om man inte har nätadaptern inkopplad till powerbooken är allt frid och fröjd, men så fort man kopplar in nätadaptern så förstärks ljudet från denna och ett konstant brummande ljud hörs ur högtalarna(med konstant menar jag att det spelar ingen roll om du sänker eller höjer ljudet, brummandet har en konstant ljudnivå). Eftersom batteritiden inte är allt för långvarig har jag i pricip alltid datorn inkopplad. Vad kan man göra för att bli av med detta störande brummande ljud?
På en sån här dyr maskin tycker man att man inte ska behöva oroa sig om sånt här.

Hade varit jätte tacksam om någon har något svar till mitt problem...

Mvh,

Hampus

  • Medlem
  • 2004-06-05 13:02
  • Medlem
  • 2004-06-05 13:03

"På en sån här dyr maskin tycker man att man inte ska behöva oroa sig om sånt här."

dyra saker kan kopplas fel oavsett, svårt att köpa sig ifrån...

MA: Det låter som du fått en sk. "Jordloop" - låt din PowerBook och dess externa högtalare dela vägguttag så slipper du den

Hampus: de är inkopplade i samma vägguttag redan...

  • Medlem
  • 2004-06-05 13:32

...likväl låter det som ett jordfel.

Har hört talas om att vissa fått PB´s med jordad plugg andra utan (kan någon verifiera detta?). Att jorda PB:n borde lösa det, det är dock inget jag är så haj på så sök på 99:an angående det. ("3POAH" - ? - jordade sin PowerBook Pismo via elementet om jag inte minns fel... )

Det är en jordloop. Vanligt problem men inget "fel". Så vitt jag vet är dock AC adaptern till macarna utan jord?

Om inte, skaffa ett ojordat grenuttag.

T

Jorda alltså inte själv via element el dyl. Farligt och dumt.

Allt brukar lösa sig med en jordpunkt. Alltså koppla inte två elektriska prylar i samma jordade förgreningsdosa eller jordade uttag som är sammakopplade via annan ledning (som i ditt fall). Bryt den ena av dem (antingen högtalare eller dator) genom att koppla den till ojordat uttag.

Jordloopen är borta!!!

Ursprungligen av Thomas_A:

Det är en jordloop. Vanligt problem men inget "fel". Så vitt jag vet är dock AC adaptern till macarna utan jord?

Om inte, skaffa ett ojordat grenuttag.

T

Det funkar... som det är nu sitter båda kontakter från förstärkaren och datorn i samma kontaktdosa. Dosan är jordad men det är varken förstärkaren eller datorn. Men som någon nämde fick man två kontakt möjligheter när man köpte macen. En är jordad och den andre är inte. Jag bytte helt enkelt ut den ojordade till den jordade kontakten och pluggade sedan in den i samma dosa. Jordloopen är borta!!! Tack för svar allihopa!

Mvh,

Hampus

  • Medlem
  • Oskarshamn
  • 2004-06-05 17:55

Det stämmer. Vissa PBs har jordad plugg som tillval.. Då antar jag att själva datorn även den är jordad. Nu är det ju så att själva datorn inte ger ifrån sig störningarna utan det är nätdelen som gör det så se till att skaffa en jordad plugg till din nätdel så löser det sig ska du se.

Ursprungligen av Ma:

...likväl låter det som ett jordfel.

Har hört talas om att vissa fått PB´s med jordad plugg andra utan (kan någon verifiera detta?). Att jorda PB:n borde lösa det, det är dock inget jag är så haj på så sök på 99:an angående det. ("3POAH" - ? - jordade sin PowerBook Pismo via elementet om jag inte minns fel... )

Kanske är så att powerbook som har hölje av metall levereras med jordad stickpropp, till skillnad på ibook som har plast?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-05 16:16

Jag fick med både stickpropp för jordad kontakt och platt kontakt till adaptern när jag köpte min iBook i Januari.

Ursprungligen av Bugs:

Jag fick med både stickpropp för jordad kontakt och platt kontakt till adaptern när jag köpte min iBook i Januari.

Ah,

du har rätt. Min gamla ibook på jobbet hade det inte, men G4an som jag har nu har en jordad stickkontakt. Alltså finns de möjlighet att få en jordloop om man kopplar samman datorn med en annan pryl som också kopplas till nätet med jordad stickkontakt.

Enklast är att bryta kontakten hos en av prylarna med ett ojordat uttag/grenuttag. Datorn bör man nog ha kvar i ett jordat uttag för att minska olycksrisken vid ev fel i nätadadaptern och därmed risk för strömförande hölje.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-05 18:35
Ursprungligen av Hampus L:

Jag har precis köpt en powerbook G4 och har precis pluggat in mina externa högtalare. Dessa högtalare har egen stömförsörjning.

Samma uttag - prova att vända ena adaptern ett halvvarv om det behövs…
En sånhär mellan datorn och den externa förstärkaren gör oxå underverk för att bryta jordloopar…

1
Bevaka tråden