Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filer med svenska tecken i en FTP - vad gäller?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har satt upp en FTP-server med hjälp av PureFTP. Rätta mig om jag har fel men jag tror det är ett gui till inbyggda ftp-servern i OS X.

Jag har fått lära mig att filer till en FTP packar man med zip eller sit. Dels för att få ner överföringstiden så klart men även som ett sätt att bibehålla långa filnamn och svenska tecken.

Nu har en kund tankat upp 2 Gb bestående av ett 15-tal mappar och detta utan zip-packning. Det har visat sig att alla filer med svenska tecken har plockats bort på serversidan (min sida). Kunden säger att det såg ut som dessa filer tankades upp. Dessutom har kunden inga problem att skicka filer med svenska tecken till en annan server. Kunden visste att jag har Mac men egentligen är det väl Unix i ftp-prylen om man är petnoga. Kunden borde väl fattat bättre tycker jag.

Frågan jag har är väl vad gäller egentligen för FTP-protokollet?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-04 14:24
Ursprungligen av Anders Täpp:

Frågan jag har är väl vad gäller egentligen för FTP-protokollet?

< http://www.freesoft.org/CIE/RFC/959/index.htm >

och i klartext... ?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-04 14:43
Ursprungligen av Anders Täpp:

och i klartext... ?

<pathname> ::= <string>
<string> ::= <char>
<char> ::= any of the 128 ASCII characters except <CR> and <LF>

  • Oregistrerad
  • 2004-06-04 14:45


Så varför kan kunden skicka opackade filer med å ä ö till en FTP i Danmark?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-04 15:15
Ursprungligen av Anders Täpp:

Så varför kan kunden skicka opackade filer med å ä ö till en FTP i Danmark?

Därför att många FTP-program har implementerat saker som går utanför minimistandarden...
Ex.v. 8-bit ASCII
Problemet är väl bara att denna utökning är inte _så_ standardiserad och därför funkar det lite hipp som happ...
Antingen får alla använda samma FTP-program (MicroSoft-lösningen) eller oxå undviker man tecken utanför 7-bit ASCII och andra "abrovinker"

1
Bevaka tråden