Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Starta liten återförsäljningsverk. av Mac-prylar?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-04 00:43

Sitter och funderar lite på kvällskvisten hur det skulle vara att starta upp en liten verksamhet som skulle sälja mer udda/"exklusiva" tillbehör till Macar i liten skala över nätet.

Anledningen till idén är att jag själv är ute efter några grejer som en tillverkare i USA säljer. Dock finns det knappt några återförsäljare i Europa och att handla direkt från USA blir dyrt.

Är inte ute efter att tjäna stora pengar. Om jag går plus med 30 000-50 000 per år (grovt räknat om försäljningen är på 500 ex/år) skulle det vara okej som en inkomst vid sidan av studier samt lite blandat extraknäckande.

* Bara sälja i Sverige eller även till övriga EU-länder? Blir det mkt krångligare då?
* Vilken bolagsform? Har ett handelsbolag nu med en kompis som dock sysslar med en helt annan sak. Om detta skulle bli verklighet skulle jag starta upp som egen företagare tror jag. Om det skulle gå strålande kan man ju bilda aktiebolag senare.
* Skulle helst vilja ha ett så papperslöst företagande så långt det går - kunderna betalar med kort (över en krypterad lina) och all statistik/administration sker i ett webbaserat system som jag får bygga upp.
* Marknadsföring skulle främst ske genom annonsering på sidor som 99mac osv.
* Har plats för lager.
* Hur många exemplar av produkter brukar distributörer kräva att man köper?

Som sagt, spånar barar lite...

Kom gärna med idéer, tips och synpunkter.

Börja med en enskild firma, webshopsystem med kreditkortsbetalningar och en partner som 99mac. Du skulle nog kunna komma igång på någon vecka.

  • Medlem
  • 2004-06-04 00:54

Om du inte har sjukt mycket pengar, så är det ju nästan omöjligt. Du behöver nog inte köpa så många ex, men varje osålt ex är ju en förlust. Vare sig du har den i lager eller inte. Vad jag menar är att du kommer att ha en viss förlust av försäljning oavsett om du tar in för mycket eller för lite. Det är nog det svåraste, att beräkna åtgången.

Om du får det att funka så är det en bra idé tycker jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-04 01:22
Ursprungligen av stfm:

Om du inte har sjukt mycket pengar, så är det ju nästan omöjligt. Du behöver nog inte köpa så många ex, men varje osålt ex är ju en förlust. Vare sig du har den i lager eller inte. Vad jag menar är att du kommer att ha en viss förlust av försäljning oavsett om du tar in för mycket eller för lite. Det är nog det svåraste, att beräkna åtgången.

Om du får det att funka så är det en bra idé tycker jag.

Sjukt mycket pengar har jag inte

Företagets distributör (som finns både i USA och Europa) verkar dock smidiga och ha ett stort lager. På så sätt skulle jag kunna ha ett väldigt litet lager och sedan få snabb leverans.

Tror dock inte att detta blir verklighet, kul att dock att spåna lite.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-06-04 11:00

Tror absolut att det skulle fungera om du har all kunskap för att driva och bygga en webbshop. De är väl där dom stora kostnaderna ligger, sen bör du nog inte satsa på ha något stort lager om du inte har något aktiebolag.

Själv tänkt att få igång en webbutik och sälja lite schyssta kläder, har webbshop och sånt liggandes ska bara få tummen ur.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-04 11:18

Sen får man ju ha rimliga planer och metoder...
Om någon minns dessa och jättegnabbet för ett och ett halvt år sedan

1
Bevaka tråden