Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook 17" eller PC?

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-06-03 15:32

Jag har ett litet dilemma.. Jag har beslutat att göra mig av med min stationära PC och skaffa en bärbar mac eller PC.
Jag har haft PC sedan jag var 14 år.
Idag har jag haft mac som arbetsverktyg först i 3 år under gymnasietiden sedan 4 år i arbetslivet (jag jobbar med layout). Jag har dock fortsatt haft en PC hemma.
Jag har nu även planer på att starta en liten reklambyrå, som jag ska hålla på så passa liten nivå att jag klarar av att sköta den på fritiden (mycket låg nivå - iaf. i början).
Den bärbara dator jag kommer skaffa kommer jag ha mest till privat bruk (iaf. i början) men givetvis även i firman. Frågan lyder: skall jag ha en mac eller PC?
Jag försöker väga för- och nackdelar, men kan ändå inte bestämma mig.
Fördelen med mac är givetvis att jag är van att jobba "grafiskt" i just mac-miljö. Jag tror att jag skulle klara av att göra alla mina privata grejer i mac:en också, men jag skulle nog sakna en del grejer...
I och med att jag alltid har haft PC hemma så är jag van att göra grafiska grejer även i PC-miljö, då färmst med Illustrator och Photoshop. Quark Xpress har jag inte testat i PC-miljö.

Det jag gör som privatanvändare är: Surfa, leka lite med ljud (är dj, så jag lägger in mixarna i dator etc), lyssnar på musik, kollar film, spelar (inte mkt men lite - spelutbudet är ju betydligt mindre för mac-användare - kan va kul å köra lite bilspel eller nått när man är utråkad).
Vad tycker ni ärligt är för och nackdelar med PC och MAC? Finns det fler saker jag kommer sakan om jag skaffar en mac? Så svårt att föreställa sig hur det kommer vara att använda en mac för privatbruk när jag bara använt den som arbetsverktyg tidigare (i stort sett).

Jag hajar ju egentligen att en mac skulle vara det bästa (iom. företaget etc) - men jag inbillar mig ändå att jag kanske skulle kunna göra samma saker med en PC.
Det skiljer ju om inte annat ordentligt i pris.
Varför har egentligen hela media-branschen mac? Det ända jag kan komma på är att det kanske kommer krångla med typsnitt etc.. Men vad kan mer spela in?

Skall jag ha en mac skall jag ha en Powerbook G4 med minst 1 GHz och 17" skärm.
Skall jag ha en PC skall jag ha en med en processor på runt 2 GHz, 128 mb grafikminne etc. Mac:en kostar ca 10.000:- mer.. Men vet jag att det är värt det är jag berädd att lägga de penagrna ..kanske köpa en begangnad.. Men som det är nu är jag splittrad i mac-pc-frågan.. Vore tacksam om någon kan hjälpa mig få klarhet i det hela

  • Oregistrerad
  • 2004-06-03 15:41

Du kan oftast göra samma saker oavsett om du väljer mac eller pc, det är vilken slags upplevelse du är ute efter framför datorn.
Jag finner det mer vilsamt och inte lika tröttsamt för ögonen att sitta framför min powerbook som jag upplever det stela, fula och kantiga windows 2k interfacet på jobbet. (XP är stelt och fult, dock inte lika kantigt.) Och att kunna sitta framför datorn och inte "uppleva" interfacet är värt mycket (jobbar med musik på kvällarna) och jag får generellt sett mer gjort framför min Mac, men smaken är ju som den är......

  • Medlem
  • 2004-06-03 16:02

Om du inte tycker att det är jätteskojigt med spel, så finns det inget som talar emot en 17" PowerBook. Inte ens priset. Om det finns någon skillnad i prestanda mellan bärbar PC/Mac, så spelar den ingen praktisk roll. OS X känns ungefär tio år fräschare än XP tycker jag.

Man ska väl inte sticka under stol med att vissa bryderier kommer man att mötas av, men om man t ex när man köper hårdvara kollar upp noggrant att det ska funka, så kommer det ju flyta utmärkt. Saker blir dessutom bättre och bättre för oss Macanvändare. Något som inte var sant för fyra-fem år sedan.

Eftersom du har testat båda plattformarna under lång tid, så borde du väl känna själv vad du helst vill ha. Köp det du känner mest för, helt enkelt. *host*Mac*host*

Jag såg min första 17" bärbara PC igår... för att säga det snällt. Den var inte vacker. Inte någonstans.

Glöm inte att du har ColorSync i Macen ett måste för tryckarbete, det finns inget liknande på Win.

Det går att spela på 17", stfm har fel.
Men bilspel är det skrallt med på Mac, trist tycker jag.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-03 19:08

de 17" bärbara pc som jag sett är dyrare än en ny powerbook 17"

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-06-03 22:50

Tack för svaren.
Om jag skall köpa en PC så blir det nått likanden den här: http://se.pricerunner.com/computing/computers/laptops/211719/details

Den kostar 23.000:-, har ett riktigt vasst grafikkort och en processor på hela 3,2 GHz. En ny powerbook med 1,5 GHz (knapt 2 "PC-GHz" om jag förstått rätt?) kostar typ 30.000.
Dock så är den PC:n vassare än vad jag behöver. Jag skulle klara mig med runt 2 GHz.

Såg en liknande (PC:n) på Siba, men bara med 64 MB grafikminne och ingen DVD-brännare. 2, någonting GHz och kostade bara 18.000:-.

Mac-priserna har jag kollat på Apples sida. Är dom extremt dyra där?
Att PC 17" är dyrare kan jag inte hålla med om.

Det som egentligen avgör om jag skall ha mac eller PC är: Kan jag använda en PC i grafisk produktion eller kommer det ställa till problem? Är det värt att, i min situation där jag har lika mycket PC-vana som mac-vana, skaffa en mac bara för att det skall vara en mac eller kan jag klara mig lika bra med en PC i "layout-världen"?

Jag håller med om att PC-datorerna är betydligt fulare och otympligare (tror den väger 1 kg mer), men när man väl kommer till vad man kan använda den till - finns det då något som kan hindra/försvåra om jag kör PC ist. för mac i min lilla byrå?

Ursprungligen av Hallon:

Tack för svaren.
Om jag skall köpa en PC så blir det nått likanden den här: http://se.pricerunner.com/computing/computers/laptops/211719/details

Den kostar 23.000:-, har ett riktigt vasst grafikkort och en processor på hela 3,2 GHz. En ny powerbook med 1,5 GHz (knapt 2 "PC-GHz" om jag förstått rätt?) kostar typ 30.000.
Dock så är den PC:n vassare än vad jag behöver. Jag skulle klara mig med runt 2 GHz.

Såg en liknande (PC:n) på Siba, men bara med 64 MB grafikminne och ingen DVD-brännare. 2, någonting GHz och kostade bara 18.000:-.

Mac-priserna har jag kollat på Apples sida. Är dom extremt dyra där?
Att PC 17" är dyrare kan jag inte hålla med om.

Det som egentligen avgör om jag skall ha mac eller PC är: Kan jag använda en PC i grafisk produktion eller kommer det ställa till problem? Är det värt att, i min situation där jag har lika mycket PC-vana som mac-vana, skaffa en mac bara för att det skall vara en mac eller kan jag klara mig lika bra med en PC i "layout-världen"?

Jag håller med om att PC-datorerna är betydligt fulare och otympligare (tror den väger 1 kg mer), men när man väl kommer till vad man kan använda den till - finns det då något som kan hindra/försvåra om jag kör PC ist. för mac i min lilla byrå?

Det beror på, om du redan har all programvaran på Pc så finns det ingen anledning att gå över till Mac, för då måste du köpa in mjukvaran till Macen, och det blir inte biligt!

Sedan är inte skillnaden större än ens eget hitte på när det gäller val av datorn!
Hade skillnaden varit så stor som vissa vill få det till så hade ingen dagstidning gått över till Pc! ( Jag vet inte alla tidningar och den grafiska del hänger på Mac ÄN) Tidsfråga bara.

Sedena blir det biligast för dig att håll på Pc ett tag till, tills du har en fast inkoms och stabil firma.
Lägg inte ut massa pengar i sjön, få igång verksamheten först och en bra kundkrets först sen kan du diskutera datorer för 30000 + och programvara för minst 15000 +.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-06-04 09:53
Ursprungligen av Hunter78:

Det beror på, om du redan har all programvaran på Pc så finns det ingen anledning att gå över till Mac, för då måste du köpa in mjukvaran till Macen, och det blir inte biligt!

Sedan är inte skillnaden större än ens eget hitte på när det gäller val av datorn!
Hade skillnaden varit så stor som vissa vill få det till så hade ingen dagstidning gått över till Pc! ( Jag vet inte alla tidningar och den grafiska del hänger på Mac ÄN) Tidsfråga bara.

Sedena blir det biligast för dig att håll på Pc ett tag till, tills du har en fast inkoms och stabil firma.
Lägg inte ut massa pengar i sjön, få igång verksamheten först och en bra kundkrets först sen kan du diskutera datorer för 30000 + och programvara för minst 15000 +.

En fast inkomst har jag. Jag jobbar på en tidning. Det här med å starta egen firma är bara något jag skall göra vid sidan om för eget intresses skull - för att kunna tillfredsställa min grafik-muslek fult ut :-). Det är iaf. inget som jag har tänkt göra så stort att hela min inkomst baseras på det. Inte än på väldigt länge iaf. Men man vet aldrig vad saker å ting leder till...
Jag är också lite fixerad vid att datorn skall vara lätt, snygg, tyst och smidig och där ligger ju mac:en betydligt bättre till.

En annan grej som slog mig precis nu är också hur datorn hanterar webb. Jag kommer eventuellt att syssla med lite webb-side-framställning och där får man väl ändå säga att mac:en är svagare? Ofta sidor ser helskumma ut när man kollar på dom genom en mac, ofta det blir fel i formulär man fyller i på nätet etc när man använder en mac.. radbrytningen blir fel etc.. Känns som det kanske inte är bästa plattformen att skapa webbsidor på, eller har jag fel?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-04 10:04
Ursprungligen av Hallon:

En annan grej som slog mig precis nu är också hur datorn hanterar webb. Jag kommer eventuellt att syssla med lite webb-side-framställning och där får man väl ändå säga att mac:en är svagare? Ofta sidor ser helskumma ut när man kollar på dom genom en mac, ofta det blir fel i formulär man fyller i på nätet etc när man använder en mac.. radbrytningen blir fel etc.. Känns som det kanske inte är bästa plattformen att skapa webbsidor på, eller har jag fel?

Detdär har ju mer att göra med att många sidor är uselt kodade... De är bara gjorda för att funka med Win/IE, och då gör de det...
När det gäller verktyg för kod till web-grunx så är ju plattform ganska ointressant, och en Mac kan ju vara en stor fördel (Du kan ju köra OSX, os9, Win95, WinXP, Linux m.m. m.m. på den för att verifiera).

Som tidigare nämnts - Tänk på en bärbar som i första hand bärbar (vikt, batteri, oöm) och ha sedan en extern skärm (el.dyl.) "hemma" (stor yta) eller på "demo" (betraktningsvinkel är "aldrig" bra på en TFT).
Tänker du så så kan du ju till och med dra igång på "mindre" (aka. 12") bärbara och kanske ha en av vart... Så slipper man bestämma sig
[Fast problemet blir ju som sagt att få sålt pezen när du upptäcker den inte används...]

  • Oregistrerad
  • 2004-06-04 10:19
Ursprungligen av Pär:

[Fast problemet blir ju som sagt att få sålt pezen när du upptäcker den inte används...]

He!, nåt många glömmer: 2a-handsvärdet...

Enligt min erfarenhet blir de som går från PC > Mac utan att EGENTLIGEN veta varför gruvligt missnöjda. Har hört att; "den är ful", "den fattar inget", "var fan är strömknappen? Värdelöst!" (Klassiker i bekanskapskretsar, snubben letade bakom lådan.), "jag får ju inte modda...", "svårt & sno/tanka program", o.s.v. Suck...

Om du vill; pula, gillar XP, lattja med filer/ändelser/"struktur", gillar meckig design, köra/konfigurera brandvägg, Norton (diverse)/antivirus, få "gratis"-spel m.m., byt inte! Detta är inget skämt, vissa av mina polare ÄLSKAR detta!?

Om du inte tycker Macen/X är "nåt speciellt": byt inte!

Senast redigerat 2004-06-04 10:31
  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-06-04 10:29
Ursprungligen av Pär:

Detdär har ju mer att göra med att många sidor är uselt kodade... De är bara gjorda för att funka med Win/IE, och då gör de det...
När det gäller verktyg för kod till web-grunx så är ju plattform ganska ointressant, och en Mac kan ju vara en stor fördel (Du kan ju köra OSX, os9, Win95, WinXP, Linux m.m. m.m. på den för att verifiera).

Som tidigare nämnts - Tänk på en bärbar som i första hand bärbar (vikt, batteri, oöm) och ha sedan en extern skärm (el.dyl.) "hemma" (stor yta) eller på "demo" (betraktningsvinkel är "aldrig" bra på en TFT).
Tänker du så så kan du ju till och med dra igång på "mindre" (aka. 12") bärbara och kanske ha en av vart... Så slipper man bestämma sig
[Fast problemet blir ju som sagt att få sålt pezen när du upptäcker den inte används...]

Ok, det verkar ju bra. För det lutar betydligt mer åt mac-hållet.. Men det där med storleken på skärmen.. Blir nog en 17" iaf. Tycker det är skönt att ha stor arbetsyta var man än tar med datorn. Schysst att kunna kolla film mobilt på en 17" också :-).

Skulle jag ha en mindre bärbar och en större hemma så skulle det ändå vara en plattskärm.. så kvaliten blir ju inte bättre - då kan jag lika gärna ha stor skärm från början, för jag tror inte den är så otymplig att det blir jobbigt att släpa med den ändå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-04 10:36
Ursprungligen av Hallon:

Ok, det verkar ju bra. För det lutar betydligt mer åt mac-hållet.. Men det där med storleken på skärmen.. Blir nog en 17" iaf. Tycker det är skönt att ha stor arbetsyta var man än tar med datorn. Schysst att kunna kolla film mobilt på en 17" också :-).

Skulle jag ha en mindre bärbar och en större hemma så skulle det ändå vara en plattskärm.. så kvaliten blir ju inte bättre - då kan jag lika gärna ha stor skärm från början, för jag tror inte den är så otymplig att det blir jobbigt att släpa med den ändå.

För 26 869 kr får du en sprillans Power Book 15 tum med 128 MB grafikkort, SuperDrive, Bluetooth, Airport Extreme, FireWire 800 och allt lull-lull. Sedan kan du köpa en extern skärm om du vill. Vad ska du med en bärbar med 17-tumsskärm till? Då är det väl bättre med en stationär dator? Personligen tycker jag att 17-tumaren är för stor. En bärbar dator ska vara riktigt liten och portabel.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-06-04 11:05
Ursprungligen av Mondo:

För 26 869 kr får du en sprillans Power Book 15 tum med 128 MB grafikkort, SuperDrive, Bluetooth, Airport Extreme, FireWire 800 och allt lull-lull. Sedan kan du köpa en extern skärm om du vill. Vad ska du med en bärbar med 17-tumsskärm till? Då är det väl bättre med en stationär dator? Personligen tycker jag att 17-tumaren är för stor. En bärbar dator ska vara riktigt liten och portabel.

Anledningen till att jag skall ha en bärbar dator är för att jag vill kunna ta med mig jobbet och jobba vart jag än befinner mig. När jag jobbar betyder skärmytan ganska mycket. Visst skulle jag kunna klara mig med en 15" men.. varför nöja sig med det när man kan köpa en större.. Priset blir ju det samma - en stationär skärm är ju inte gratis. Då kan jag lika gärna lägga de pengarna på att få en 17" direkt på den bärbara, för så pass stor är den ju inte.. eller vad säger ni ägare av en 17"? Är den otymplig?
Jag skulle gissa att det är värt det iaf.

  • Medlem
  • 2004-06-04 11:21
Ursprungligen av Hallon:

Anledningen till att jag skall ha en bärbar dator är för att jag vill kunna ta med mig jobbet och jobba vart jag än befinner mig. När jag jobbar betyder skärmytan ganska mycket. Visst skulle jag kunna klara mig med en 15" men.. varför nöja sig med det när man kan köpa en större.. Priset blir ju det samma - en stationär skärm är ju inte gratis. Då kan jag lika gärna lägga de pengarna på att få en 17" direkt på den bärbara, för så pass stor är den ju inte.. eller vad säger ni ägare av en 17"? Är den otymplig?
Jag skulle gissa att det är värt det iaf.

Det är nog mycket en fråga om hur man använder datorn. Jag har min som en stationär, som jag flyttar runt. Då är 17" perfekt. Skärmen är tillräckligt stor för att jag ska klara mig med bara den. Jag har gjort layout på betydligt mindre skärmar, och det finns många tomtar ute på tidningarna som kör sina 21"-skärmar i 1024x768. Det kan vara trevligt med högre upplösningar, men det är inte en nödvändighet.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-06-04 11:45

Jag har väll kommit fram till att jag måste provköra dom ordentligt innan jag bestämmer mig. Både en 17" mac å en 17" pc.. Men frågan är vart jag kan testköra en mac på närmast håll.. Jag bor i Växjö och mig veterligen finns det ingen mac-butik i närheten?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-04 11:58
Ursprungligen av Hallon:

Jag har väll kommit fram till att jag måste provköra dom ordentligt innan jag bestämmer mig. Både en 17" mac å en 17" pc.. Men frågan är vart jag kan testköra en mac på närmast håll.. Jag bor i Växjö och mig veterligen finns det ingen mac-butik i närheten?

Växjö... Geee!!!!
Världens ände...
Prova < http://www.vaxjo.office.se/ > eller sök reda på någon av de växjöbor som är på 99mac...

12" är så bärbart de kan bli. Det finns inga tillfällen jag inte orkar ta me datorn.

Ursprungligen av Hallon:

Tack för svaren.
Om jag skall köpa en PC så blir det nått likanden den här: http://se.pricerunner.com/computing/computers/laptops/211719/details

Den kostar 23.000:-, har ett riktigt vasst grafikkort och en processor på hela 3,2 GHz. En ny powerbook med 1,5 GHz (knapt 2 "PC-GHz" om jag förstått rätt?) kostar typ 30.000.
Dock så är den PC:n vassare än vad jag behöver. Jag skulle klara mig med runt 2 GHz.

Såg en liknande (PC:n) på Siba, men bara med 64 MB grafikminne och ingen DVD-brännare. 2, någonting GHz och kostade bara 18.000:-.

Jag håller med om att PC-datorerna är betydligt fulare och otympligare (tror den väger 1 kg mer), men när man väl kommer till vad man kan använda den till - finns det då något som kan hindra/försvåra om jag kör PC ist. för mac i min lilla byrå?

Man kan inte jämföra en HP Pavillion Laptop med en 17" powerbook. (konsumentmaskin vs. busienessmaskin) Skall du jämföra laptops och processorer i bärbara skall du välja på PC-sidan Centrino baserade modeller från tex. IBM, Toshiba, Sony. En powerbook är oftast ett lyckat val. Men skall du envisas att köpa en Wintel-maskin så rekommenderar jag IBMs bärbara modeller.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-06-04 12:35
Ursprungligen av Hallon:

Tack för svaren.
Om jag skall köpa en PC så blir det nått likanden den här: http://se.pricerunner.com/computing/computers/laptops/211719/details

Den kostar 23.000:-, har ett riktigt vasst grafikkort och en processor på hela 3,2 GHz. En ny powerbook med 1,5 GHz (knapt 2 "PC-GHz" om jag förstått rätt?) kostar typ 30.000.
Dock så är den PC:n vassare än vad jag behöver. Jag skulle klara mig med runt 2 GHz.

Såg en liknande (PC:n) på Siba, men bara med 64 MB grafikminne och ingen DVD-brännare. 2, någonting GHz och kostade bara 18.000:-.

Mac-priserna har jag kollat på Apples sida. Är dom extremt dyra där?
Att PC 17" är dyrare kan jag inte hålla med om.

Det som egentligen avgör om jag skall ha mac eller PC är: Kan jag använda en PC i grafisk produktion eller kommer det ställa till problem? Är det värt att, i min situation där jag har lika mycket PC-vana som mac-vana, skaffa en mac bara för att det skall vara en mac eller kan jag klara mig lika bra med en PC i "layout-världen"?

Jag håller med om att PC-datorerna är betydligt fulare och otympligare (tror den väger 1 kg mer), men när man väl kommer till vad man kan använda den till - finns det då något som kan hindra/försvåra om jag kör PC ist. för mac i min lilla byrå?

Det som jag tycker avgör till PB 17" fördel är dessa siffror i jämförelse med den ovanstående HP'n

Dimensioner (BxDxH)

39.8 cm x 27.8 cm x 4.7 cm = 5200.268 cm'3
39.2 cm x 25.9 cm x 2.6 cm = 2639.728 cm'3

Hp'n är nästan dubbelt så stor!!!

Vikt

4.2 kg HP
3.1 kg PB

1.1 kg fördel Apple!!!

+ MacOS 10.3 Panther förstås som rullar på perfekt på min Pismo som teoretiskt borde vara bara en 30 % av farten mot PB 17"

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-06-04 16:04
Ursprungligen av Kentor:

Det som jag tycker avgör till PB 17" fördel är dessa siffror i jämförelse med den ovanstående HP'n

Dimensioner (BxDxH)

39.8 cm x 27.8 cm x 4.7 cm = 5200.268 cm'3
39.2 cm x 25.9 cm x 2.6 cm = 2639.728 cm'3

Hp'n är nästan dubbelt så stor!!!

Vikt

4.2 kg HP
3.1 kg PB

1.1 kg fördel Apple!!!

+ MacOS 10.3 Panther förstås som rullar på perfekt på min Pismo som teoretiskt borde vara bara en 30 % av farten mot PB 17"

Ok, den där HP-datorn jag länkade till kanske inte var det bästa exemplet. Men om jag skulle bestämma mig för att köpa en PC och lägga lika mycket pengar på den som mac:en skulle kostat (runt 28-29.000), menar ni då att det inte skulle finnas någon som är lika tyst och slimmad? Egentligen är det väll inte hårdvaran det hänger på. Egentligen borde man väll rent teoretiskt kunna lägga in ett PC-system i en mac-dator? Hårdvaran är väll typ den samma idag?
Jag menar inte att det går att byta rakt av (vad vet jag), men man borde väll kunna göra en lika dan dator, men med ett annat system (PC)? Om vi nu ska snacka om själva hårdvaran - tyngd, högljudhet etc etc som de flesta pratar om skulle vara en fördel hos mac:en.

en lika tyst dator som ibook/pbook har jag har jag aldrig stött på...och mig veterligen så har pc-laptops större "footprint". precis teori och praktik är två olika saker.

igen...idealiskt ställ en pbook 17" bredvid en 17" Wintel...arbeta lite med båda...bär den, känn på den - då tror jag att du har ett beslutsunderlag som räcker långt! prestandamässigt kommer du nog bli nöjd oavsett vilken du väljer...

Ursprungligen av Hallon:

Ok, den där HP-datorn jag länkade till kanske inte var det bästa exemplet. Men om jag skulle bestämma mig för att köpa en PC och lägga lika mycket pengar på den som mac:en skulle kostat (runt 28-29.000), menar ni då att det inte skulle finnas någon som är lika tyst och slimmad? Egentligen är det väll inte hårdvaran det hänger på. Egentligen borde man väll rent teoretiskt kunna lägga in ett PC-system i en mac-dator? Hårdvaran är väll typ den samma idag?
Jag menar inte att det går att byta rakt av (vad vet jag), men man borde väll kunna göra en lika dan dator, men med ett annat system (PC)? Om vi nu ska snacka om själva hårdvaran - tyngd, högljudhet etc etc som de flesta pratar om skulle vara en fördel hos mac:en.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-04 13:49
Ursprungligen av Hallon:

Tack för svaren.
Om jag skall köpa en PC så blir det nått likanden den här: http://se.pricerunner.com/computing/computers/laptops/211719/details

Den kostar 23.000:-, har ett riktigt vasst grafikkort och en processor på hela 3,2 GHz. En ny powerbook med 1,5 GHz (knapt 2 "PC-GHz" om jag förstått rätt?) kostar typ 30.000.
Dock så är den PC:n vassare än vad jag behöver. Jag skulle klara mig med runt 2 GHz.

Den där pc'n är ingen laptop, det är en släp-/bär-bar desktop. Med en 3.2GHz vanlig P4 processor lär den ha batteritid på 20 minuter ungefär.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-03 22:55

Det går säkert bra att köra byrån på en peze om man vill det…
(Men se i så fall till att få något annat än XP home )
Prova vet jag (enda abret är väl att få sålt pezen om man ändrar sig…)

Jag skulel iofs inte ens fundera i pezebanor, men det är ju jag det

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-06-03 23:05
Ursprungligen av Pär:

Det går säkert bra att köra byrån på en peze om man vill det…
(Men se i så fall till att få något annat än XP home )
Prova vet jag (enda abret är väl att få sålt pezen om man ändrar sig…)

Jag skulel iofs inte ens fundera i pezebanor, men det är ju jag det

Varför skulle du inte ens fundera på det? Det är det jag undrar. Varför MÅSTE det vara mac? Personligen tror jag mest att det är en vanesak. Vad man är van att jobba i. Tror ni inte det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-04 01:32
Ursprungligen av Hallon:

Varför skulle du inte ens fundera på det? Det är det jag undrar. Varför MÅSTE det vara mac? Personligen tror jag mest att det är en vanesak. Vad man är van att jobba i. Tror ni inte det?

Nej faktiskt inte. Jag är lika van att jobba i Windows, minst, som i Mac och jag tycker inte Windows tilltalar för fem öre när man jobbat med OS X ett tag. OS X är så fantastiskt mycket snyggare och trivsammare än Windows så bara det är ett skäl för dig att köra på Mac tycker jag. Att sedan hårdvaran är industridesign i sitt esse är ytterligare en otroligt viktig del för totalupplevelsen. Speciellt när du är inne på PowerBook så får du ju en av de läckraste prylarna som tillverkats Du kommer inte att ångra dig, det vågar jag lova.

Visst kan du göra i princip allt på PC som i Mac men det är inte lika roligt. Och om något är roligt, då blir man produktiv.

  • Medlem
  • 2004-06-04 02:01
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-03 23:04

Vill du ha en tunn men robust Powerbook 15" eller 17" av aluminium med en G4 på 1,5 GHz som är TYST, eller en tjock, plastig bärbar PC med en Pentium 4 på 3,2 GHz som låter som en hårtork?

Om du mot förmodan får för dig att välja en PC bör du ta en med Pentium M (Centrino), inte Pentium 4. Men knalla in hos en auktoriserad Apple-återförsäljare och ta en titt på Powerbook G4. Finns med 128 MB grafikkort och SuperDrive också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-03 23:11

Här har du de aktuella priserna inklusive moms från Macoteket till exempel. Kolla vad andra återförsäljare tar också.

Jag köper dator efter operativsystem...jag tycker OSX är helt underbart OS visst apples datorer är snyggare (och lite dyrare) än de flesta PC som jag sätt, men skulle ju lätt vilja ha billigare hårdvara Funderar på att köpa mig en bareboneburk som server och spelmaskin

Please don´t kill me...

  • Medlem
  • 2004-06-04 00:04

Även en Pentium M blir mycket varmare, och låter mer än en PowerBook. 17":arens fläkt går bara igång precis när den gör något ovanligt krävande, och slocknar direkt när den är klar. På de flesta PC, så går fläkten mer eller mindre konstant. En 3.2Ghz processor borde bli löjligt varm i en bärbar.

Pentium har också en rätt konstig dynamisk förändring av hastigheten, för att spara ström. Ibland sitter man där och jobbar, och märker att datorn är extremt slö. Tittar man efter ser man att den hoppat ned till 400Mhz. Då får man ändra inställningarna ett par gånger fram och tillbaka, så funkar det oftast igen. Min känsla är att Windows/PC oftare är lite så. Håll tummarna så kanske det funkar. Det är en miljö som jag inte tolererar för jobb.

Jag bar på min Powerbook hela dan idag, utan större problem, men om den hade vägt ett kilo till är jag rätt säker på att jag hade fått ont i ryggen. Det kändes att det var precis på gränsen. Speciellt om man har lite andra saker i väskan också.

Kolla in kvaliteten på skärmen innan du slår till också...

Om man tycker att XP är lika bra som OS X, så kan jag inte argumentera mot det mer än att jag aldrig kommer att hålla med.

Bevaka tråden