Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple råkar släppa bilder på nya Power Mac G5

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple har råkat släppa bilder på nästa generation Power Macintosh G5 i sina servicemanualer som nådde återförsäljare den 28:e Maj.

Bilderna visar förändringar inuti datorerna på kylflänsar (en stor kylfläns istället för en per processor), möjlighet att montera upp till 4st diskar (vilket ger 1.6TB lagring internt med 4x400GB SATA). Bilderna visar endast 4st platser för internminne, tidigare fanns upp till 8 platser.

OBS! Bilderna kommer ifrån amerikanska ryktessajten AppleInsider så vi ber er ta allting med en nypa salt även om vi bedömer detta som troligt. Vi ska försöka hitta egna bilder i Apple Service Source under kvällen.

Uppdatering 22:45
Efter en genomgång av Service Source visar det sig att det inte finns en uppdatering efter 13:e Maj - med andra ord måste vi utgå ifrån att ovanstående är struntprat tyvärr - tills vi får fler bekräftelser.

AppleInsider hade nyheten

Tack till Saffran som tipsade

Senast redigerat 2004-06-03 22:42
Ursprungligen av Björnström:

Bilderna visar endast 4st platser för internminne, tidigare fanns upp till 8 platser.

Kan någon med kunskap om minnen analysera det?
Får de mindre minneskapacitet.
Kan det bli tal om DDR2?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-03 21:21
Ursprungligen av Chaosstar:

Kan någon med kunskap om minnen analysera det?
Får de mindre minneskapacitet.
Kan det bli tal om DDR2?

[extreme speculation]Kan nog bli tal om DDR2 efterom det varit tal om problem med "felgjord minnesbrygga" om man får extrepolera lite ur diverse rykten… Och JDEC-specen runt DDR2 har väl varit lite lös i konturerna? (chansspelat lite på fel häst kan ro…)[/extreme speculation]

[early warning]Men räkna med att massa pellejönser kommer gnälla om att det bara är fyra platser [/early warning]

Ja men kommer den ändå att gå att få 8gb Ram? (Alltså lär ju bli dyrare med 8gb Ram) Men går det?

Ursprungligen av Chaosstar:

Ja men kommer den ändå att gå att få 8gb Ram? (Alltså lär ju bli dyrare med 8gb Ram) Men går det?

Corsair Memory CORSAIR 2GB PC2100 ECC REG DDR MEMORY MODULE

Säkert en billig rackare!

  • Oregistrerad
  • 2004-06-03 22:01
Ursprungligen av Jon Adolfsson:

Corsair Memory CORSAIR 2GB PC2100 ECC REG DDR MEMORY MODULE

Säkert en billig rackare!

Borde väl bli DDR2 -533 ECC och dom växer väl inte på träd i 2Gb och 4Gb -moduler
(tur är väl det - en småbil blir väl billigare…)

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-06-03 21:54

E ju rätt grön när de gäller mac o apple.. men tror ni verkligen att ett företag som Apple "råkar" tappa ut bilder så där??

Känns lite för osmidigt..

Ursprungligen av skatan:

Känns lite för osmidigt..

Det skulle inte vara första gången. Ibland får jag en känsla av att de medvetet läcker ut både äkta och oäkta information.

Ursprungligen av skatan:

E ju rätt grön när de gäller mac o apple.. men tror ni verkligen att ett företag som Apple "råkar" tappa ut bilder så där??

Känns lite för osmidigt..

Det går ju att spekulera hur mycket som helst.

Betänk följande: fram till lanseringsdagen måste allting ske i hemlighet - ändå måste man göra klart produkten - förbereda produktion - starta produktionen - förbereda marknadsföringsmaterial - köpa in komponenter ifrån externa partners anpassade för den nya produkten etc etc. Apple har flera gånger råkat ut för läckor pga misstag eller läckande partners.

Två exempel är ju när ATI gick ut med pressrelease att dom levererar ATI Rage 128 Pro som standard i nya Power Macintosh G3 dagen innan Apple släppte dom (Steve Jobs hämnades genom att inte sälja ATI på AppleStore och nämnde överhuvudtaget inte ATI under lanseringen).

Ett andra exempel är när TIME magazine råkade släppa en liten .gif med framsidan på nästa nummer - med Steve Jobs och nya iMac G4...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-06-03 22:02

De gjorde det för ett år sedan när G5:an introducerades

Hur får ni det till 4 diskar? Ser ingen skillnad vad gäller det....

  • Oregistrerad
  • 2004-06-03 22:09
Ursprungligen av Leftrustle:

Hur får ni det till 4 diskar? Ser ingen skillnad vad gäller det....

Det är väl mest att det varit rykten om TB-storage och att det finns massa tommt utrymme helt plötsligt…

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-03 22:17

Jag tar väl på mig rollen som förste person att gnälla på att det bara finns 4 minnesplatser (om det nu är så). Det är ju ruggigt bra med 8 platser.

Det ser f.ö. rätt märkligt ut med så mycket tomrum och inga fläktar.

Jahaja. Ja, det var ju ett bra rykte. Speciellt med tanke på att det inte ens finns några skruvhål för ev. diskfästen där...

  • Oregistrerad
  • 2004-06-03 22:20
Ursprungligen av Leftrustle:

Jahaja. Ja, det var ju ett bra rykte. Speciellt med tanke på att det inte ens finns några skruvhål för ev. diskfästen där...

Här'ru du din rackarns ryktesdödare - snusförnuftig som få

Men kikar man på understa bilden så är det ett "spårfäste" och ett skruvhål med en skruv i - vad skulle detta annars vara till om inte ett fyradiskars plastfäste…

Ursprungligen av Pär:

Här'ru du din rackarns ryktesdödare - snusförnuftig som få

Men kikar man på understa bilden så är det ett "spårfäste" och ett skruvhål med en skruv i - vad skulle detta annars vara till om inte ett fyradiskars plastfäste…

Jo, verkar ju skitsmart att slänga dit två diskar precis där kabeln till fronten går. Bra lösning...

Någon måste ju förstöra ryktena

Och varför inte nytt grafikkort? Tror snarare detta är en bild på A/ En tidig version som aldrig släpptes eller B/ en ny budgetversion.

När jag går till AI för att läsa nyheten får jag:

Citat:

Warning: mysql_connect(): Host 'riffraff.macnn.com' is blocked because of many connection errors. Unblock with 'mysqladmin flush-hosts' in /var/www/macnn/appleinsider/docroot/Publisher/PHP/mysql_connect.inc on line 7

Kan detta bero på att Apple Insiders server har fått lite för mycket att göra för tillfället? Det är ju en smått intressant nyhet!

Kan det inte va så att man kanske kan välja om man vill ha 8 Ram-slottar eller 4 hårddiskplattser. (ser iofs inte ut så).
Eller så är det så att de två billigaste modellerna bara har fyra slottar och det här är bilder på just de två.

Saxat ifrån AppleInsider:

A Fake.
Why?
Lower left photo.
Bad ps work.
Light source and shadow do not coincide.
The reflection on the metal piece on the bottom and the higlight on the cord do not match the shadow shown.

My guess… They took out the fan in there G5 snapped a photo and did the edits to the front in ps.

Fake.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-03 22:59
Ursprungligen av Björnström:

Saxat ifrån AppleInsider:

A Fake.
Why?
Lower left photo.
Bad ps work.
Light source and shadow do not coincide.
The reflection on the metal piece on the bottom and the higlight on the cord do not match the shadow shown.

My guess… They took out the fan in there G5 snapped a photo and did the edits to the front in ps.

Fake.

Lite jobbigt att göra samma fel även på övre vänstra bilden…
Men inget är omöjligt (mer än att jag köper peze för egna pengar…)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-04 00:22

aaah...
Vi drömmer lite.
De har petat ihop en budget G5 som kommer att säljas för under 10000:
4Gb ram sitter redan på moderkortet. Perfekt som klusternod för små animationsstudios

  • Medlem
  • 2004-06-04 00:31

Folk hävdade ju till och med att artikeln i Times var fejkad, när iMac lanserades. Festligt hur folk fungerar. Men visst har det producerats en del märkliga historier och bilder tidigare.

  • Medlem
  • 2004-06-04 00:35

Dock vore det roligt om den nya G5:an hade plats för åtminstone 4 diskar.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2004-06-04 09:22

Tyvärr tycker jag det ser ut som en del Photoshopande ligger till grund för den "nya" modellen. Fast jag kan ju ha fel... Men min instinkt säger att det är något fuffens med det här.

Framförallt ser bild nummer 2 på den "nya" modellen ut att vara editerad i något bildhanteringsprogram. Och kollar ni på bild nr 3 ser kabeln verkligen ut att ha fått sig en omgång med hjälp av kloningsverktyget i Photoshop.

Sorry, men jag tror inte det här är något som kan kallas för en "nyhet". Snarare ett just nu väldigt hett rykte.

Ursprungligen av Rasmus:

Tyvärr tycker jag det ser ut som en del Photoshopande ligger till grund för den "nya" modellen.
Framförallt ser bild nummer 2 på den "nya" modellen ut att vara editerad i något bildhanteringsprogram.

Problemet idag är väll att även om det är fotograferade bilder på riktiga datorer av Apple så har ju givetvis Apple redigerat dem i Photoshop sen. Det här är ju inga bilder till en reklamkampanj utan till instruktionsbok, så de kanske inte varit så noga, eller lekt för mycket.

Sen händer det väll för den delen också att bilder i instruktionsböcker eller tidiga "bilder" på produkter som inte finns än, inte ens är fotografier, i alla fall inte till 100%. Det kan vara 3d bilder ihopmixade med foton osv.

Det jag vill ha sagt är att det alltid är svårt att avgöra på såna här "fina" bilder, då det inte tydligt är ett vanligt foto i en verkstad eller liknande.

Om bilderna är i en broschyr eller vad de var, så väntar jag nu på att få se bilder på hela broschyren.

Uppdatering - Power Macintosh G5 inte längre i lager

Vid en snabb titt på våra två svenska Apple distributörer upptäcker vi följande:

Power Macintosh G5 1.6GHz: 0st i lager - inga bekräftade nyleveranser
Power Macintosh G5 1.8GHz: 0st i lager - inga bekräftade nyleveranser
Power Macintosh G5 2.0GHz: 20st i lager - 0st nybeställda

Intressant, eller hur? Vi kanske får se något nytt redan på tisdag?

Värt att notera är ju också att Apple medelst vapenskrammel sett till att bilden tagits bort från Apple Insider...

Postade detta på OT, men tyckte det var så roligt så det kommer här också:

Från en kille som kanske, och kanske inte, är en Apple-anställd. Hans kryptiska meddelande lyder som följer:

"i'll be hosting a party friday night; i'll be serving hot fruit, who's coming? there will be three types of hot fruit and a decoration where you might normally see my monet"

Från MacRumors. Ta detta med ett litermått salt, men ändock. Roligt med rykten

Var väl just dessa 4 bilder som Apple tvingade Appleinsider att ta bort av Apple... bara Martin nu inte skaffar sig ovänner i och med att dessa finns kvar här... de flesta har nog redan plockat bort sina

Som jag skrev i en annan tråd nyss: Det finns rykten som pekar på att det kommer nya G5 från Apple imorgon. Dock bara så kallade Page 2-rykten.

Bevaka tråden