Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerBook 17" minirecension

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-06-02 20:10

Jag hämtade hem min nya Powerbook 17" igår, så omdömena som följer bygger inte på speciellt många timmars användning.

Jag har redan en G4 på en Ghz, och en 800Mhz iBook, och har använt en uppsjö olika Mac-modeller, så egentligen är ingenting speciellt nytt eller spännande för mig när jag packar upp ytterligare en i raden av Macar. Allt ligger förpackat på ett sätt som man känner igen. Skitsnyggt med andra ord...

Jag börjar med att montera minnet, som finns under en lucka vid batteriet. Snygg lösning, och enkelt att fixa om man har rätt skruvmejsel. Passformen på allt är perfekt. iBooken är en fantastisk liten dator, men den knarrar lite och känns kanske inte riktigt solid. Här är det istället en finish som känns finkänsligt handgjord.

Med en gigabyte minne, 1,5Ghz CPU, 128MB video RAM och en 5400rpm 80GB hårddisk under det slimmade skalet, startar jag datorn efter att ha pluggat i strömmen. Startljudet låter som en "riktig" Mac, mer än en bärbar. Installationen rullar på utan problem och efter drygt fem minuter är datorn igång och nysynkad med .mac. Inget särskilt att anmärka på, bortsett att man varje gång blir förbluffad över hur enkelt det kan vara.

Datorn är snabb, tyst och skärmen är helt fantastisk. Det är svårt att uppskatta hastighet, men den är märkbart snabbare än en stationär G4 med 1Ghz och Geforce4MX. Inget märkligt med det, men den datorn har jag aldrig upplevt som slö. Egentligen skiter jag i hur snabb den är jämfört med något annat, den funkar bra till det jag gör, vilket även de andra datorrna jag har gör.

Batteritiden är på drygt fyra timmar med Airport och Bluetooth igång och normal användning, vilket åtminstone jag blev glatt överraskad av. Jag sänkte skärmstyrkan till näst lägsta, men den är ändå klar i färgerna och känns inte alls jobbig att använda. iBookens skärm tappar i kvalitet om man drar ned ljuset.

Skärmen har bra svärta och mättade färger. Helt klart en av de bästa skärmar jag sett på en bärbar, och även bättre än många vanliga TFT-skärmar. Upplösningen är helt perfekt. Jag var rädd att jag skulle tycka att den var för låg, men det visade sig att det passar mig perfekt. Jag behöver knappast en annan monitor. Då jobbar jag ändå med illustrationer och layoutarbete. Det är ju för skärmen man köper den här datorn, så det var ju bra att den inte var en besvikelse. Visst hade jag testat den i butik, men det blir inte samma sak.

Tangentbordet är sämre än det på iBooken. Inte själva känslan kanske, men kontrasten är sämre mellan bokstav och tangent, och vissa tangenter är mindre. Entertangenten, som jag knappast kan vara ensam flitig användare av är så liten att jag ofta slår på shift istället, som är nästan dubbelt så stor. Känns ju lite knäppt, när det finns hur mycket utrymme runt tangentbordet som helst. De borde ha kostat på sig att göra en mindre variant till 12", och låta de större modellerna flyta ut lite. Ingen stor grej för mig, men tangentbordet är avgjort sämre än merparten på marknaden, så om man skriver mycket vill man nog ha externt tangentbord.

Tangentbordsbelysningen funkar också som marknadsföringen säger. Däremot tycker jag inte att det ser å där jättecoolt ut. Ljuset sprids mellan tangenterna lika mycket som genom dem, vilket får den solida konstruktionen att se ut som en skimär. Under vissa ljusförhållanden försvinner även texten på tangenterna i princip helt, pga av att ljuset får texten och den grå tangenten att få exakt samma nyans. Annars funkar det rätt bra, men tangenterna syns lika bra på iBooken som har högre kontrast. Att skärmen anpassar sig efter ljuset är däremot rätt smart.

Ljudet i högtalarna är helt OK, men om man lyssnar på musik så märker man att det inte finns så mycket bas. Det är nog lite sämre än jag hade trott. Det finns ju trots allt en del utrymme i burken... T ex så är ljudet i en Compaq EVO med JBL-högtalare bättre, vilket ju känns trist.

Hur är den som bärbar då? Tja... jag har ju inte haft den så länge, men den är inte löjligt stor och väger ungefär som många Dell. Min åsikt är att den ÄR bärbar och inte bara flyttbar. Det är en smaksak, och avgjort så kan man inte gå runt med den jämt, men det har aldrig varit min plan.

På pluskontot:
• Fantastisk skärm.
• Väldigt gedigen känsla.
• Snabb och tyst.
• Bra batteritid.

På minuskontot:
• Tangentbordet.
• Högtalarna.

Om jag skulle komma på något mer, så återkommer jag!

Bra minirecension!
Farsan är lite intresserad av en sådan så det var inte helt fel att höra hur andra tycker..

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-06-02 21:32

Som nybliven PB17-ägare kan jag bara hålla med stfm.
Är överlag helnöjd! Men som macanvändare och perfektionist kan jag inte låta bli att
reta mig något på att metallramen runt skärmen faktiskt har gjort en liten reva längst ut på högersidan
några cm under högtalaren! Någon annan som upplevt samma fenomen?
Sedan tycker jag att det hade känts stabilare med ett lock/skärm som är helt ihop och fixerat
vid stängt läge. Som det är nu så blir det ju några mm glipa när skärmen är ihopfälld vilket resulterar
i att skärmen kan svikta lite trots att den är ihopfälld.
Jag vet. Småsaker. Men, men...

Prestandamässigt är jag klart nöjd (samma tekniska spec som stfm).
Visst. PB G5 kommer snart. Men det fanns ingen tid för att vänta. Tillsvidare känns denna klart tillräcklig!
Jag arbetar med hyfsat tung grafisk produktion och bildbehandling.

Mac makes more fun

/Bauer

  • Medlem
  • 2004-06-03 12:58
Ursprungligen av Bauer:

...som macanvändare och perfektionist kan jag inte låta bli att
reta mig något på att metallramen runt skärmen faktiskt har gjort en liten reva längst ut på högersidan
några cm under högtalaren! Någon annan som upplevt samma fenomen?

Nja, det har inte hunnit bli ett problem. Om jag förstår rätt är det den inre delen av ramen (som ligger mot skärmen) som skaver mot datorn?

Man kan ju lägga en skyddsduk där innan man slår ihop den. T ex neoprenduken, som ligger där, när man köper den... Annars tycker jag nog att aluminium klarar av att åldras med värdighet. Plast, och den målade TiBooken däremot kan bli riktigt skabbigt.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-06-03 13:09
Ursprungligen av stfm:

Nja, det har inte hunnit bli ett problem. Om jag förstår rätt är det den inre delen av ramen (som ligger mot skärmen) som skaver mot datorn?

Japp. Det är den jag menar. Det är nog inte fel med en liten duk där.
Det känns ändå som att Apple hade kunnat göra en något bättre lösning.
/Bauer

  • Medlem
  • 2004-06-03 14:43

Jag laddade ned demon till "Call of Duty", och låt oss säga så här; Powerbook är inte en speldator. Defaultinställningarna var helt oanvändbara, det kändes som att sitta med en gammal sur G3:a. Lite märkligt med tanke på att grafikkortet är förhållandevis vasst.

Undrar hur bra det här spelet kommer att sälja, om det minst krävs en G5:a? De flesta spel har ju ganska rimliga minimikrav. Typ 700Mhz och 32MB grafik.

Call of Duty flyter på som en dröm för mig med defaultinställningarna. Jag har en 15-tummare med samma specar som din burk. Har läst någonstans att CoD funkar dåligt om man inte kör en "repair permissions" - det kanske löser ditt problem?

Ehh jag har har testat demon på CoD på min PB 15" Alu, 768 Mb RAM och 1 Ghz.
Det flyter på klart bra med default inställningarna.

Så gör som riksost föreslår.

  • Medlem
  • 2004-06-03 18:28

Skumt... nu slängde jag tyvärr demon.

1
Bevaka tråden