Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Longhorn PPC?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-02 17:45

Har sett att en läkt beta av Longhorn har filnamnet "lh_usa_4053_x86fre_pro.iso", då uppkommer frågan;
Har Microsloth sagt att Longhorn skall komma till något annat än X86? Uppenbarligen måste de juh separera den läkta betan från någon annan plattformsverision...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-02 18:01

jag tippar på att de namnger de i stil med: x86-32 x86-64 därav x86 i filnamnet.

mvh
b0bben

NT kärnans grund var att systemts grund skulle vara förhållandevis plattforms oberoende. NT 3.51 o 4.00(+ SP1?) fanns för Alpha'n och det fanns även en tidig utgåva till MIPS/mk86.

Jag tvivlar på att Microsoft kommer att vara intresserade utav att gå in på PPC 64 bits marknaden, dels PGA att ett operativsystem redan levereras med näst intill alla maskinerna som finns till försäljning och att PPC marknaden är väldigt Unix centrerad med ett väldigt litet intresse för Windows marknaden.
IBM har sagt sig vilja byta sitt officiellt nuvarande PPC 64 bits O/S till Linux inom året, och Apple kommer med säkerhet inte att vara intresserade heller. Då finns det egentligen enbart ett fåtal små tillverkare kvar som Microsoft kan arbeta med, ifall dom ska följa sin redan befintliga O/S strategi. Och dom som köper PPC maskiner vill förmodligen inte lägga ut extra på att få ett operativsystem där dom binära filerna oftast inte skulle vara kompatibla med dom binära filerna som har för windows under x86.
-J

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-06-02 19:22
Ursprungligen av Johan Sjöholm:

NT kärnans grund var att systemts grund skulle vara förhållandevis plattforms oberoende. NT 3.51 o 4.00(+ SP1?) fanns för Alpha'n och det fanns även en tidig utgåva till MIPS/mk86.

Jag tvivlar på att Microsoft kommer att vara intresserade utav att gå in på PPC 64 bits marknaden, dels PGA att ett operativsystem redan levereras med näst intill alla maskinerna som finns till försäljning och att PPC marknaden är väldigt Unix centrerad med ett väldigt litet intresse för Windows marknaden.
IBM har sagt sig vilja byta sitt officiellt nuvarande PPC 64 bits O/S till Linux inom året, och Apple kommer med säkerhet inte att vara intresserade heller. Då finns det egentligen enbart ett fåtal små tillverkare kvar som Microsoft kan arbeta med, ifall dom ska följa sin redan befintliga O/S strategi. Och dom som köper PPC maskiner vill förmodligen inte lägga ut extra på att få ett operativsystem där dom binära filerna oftast inte skulle vara kompatibla med dom binära filerna som har för windows under x86.
-J

Är det inte så att X-boxen kör Win. Jag har dessutom något minne av att ha läst att X-box 2 kommer att ha IBM PPC 64 processorer.
Slutsats: M$ kan vara intresserade av att Longhorn funkar på PPC 64.
Eller så har jag missuppfattat alltihopa

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-06-02 20:25
Ursprungligen av Gunnar B:

Är det inte så att X-boxen kör Win. Jag har dessutom något minne av att ha läst att X-box 2 kommer att ha IBM PPC 64 processorer.
Slutsats: M$ kan vara intresserade av att Longhorn funkar på PPC 64.
Eller så har jag missuppfattat alltihopa

Jo, xbox kör på en grymt strippad variant av W2K.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-02 18:23

b0bben: Kan nog stämma, men vad menas då med "x86free"? En med båda verisionerna, ungefär som gamla "fat"-program?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-02 22:27

Lite spontant sådär… Longhorn på PPC, so what… Vem vill ha det???

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-06-02 23:27
Ursprungligen av Pär:

Lite spontant sådär… Longhorn på PPC, so what… Vem vill ha det???

Antagligen samma snubbar som vill köra mac OS på en emulerad x86 arkitektur på en Sun Sparc....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-02 23:34
Ursprungligen av tomcat:

Antagligen samma snubbar som vill köra mac OS på en emulerad x86 arkitektur på en Sun Sparc....

Och då pratar vi smal målgrupp...

X-boxen kör en advart utav Windows 2000, ganska så seriöst strippad. Fullt acceptabelt alltså, i X-boxens fall så vet man ju som tillverkare vad som kommer, mer eller mindre, sitta i maskinen och kan därmed optimera mjukvaran därefter.
Tror inte vi ska ta och grunda några egentliga antaganden på att Microsoft kanske väljer en PPC processor i sin nästa generation X-box. Denna maskin är ändå ingen direkt bruksmaskin och att Microsoft utvecklar ett O/S till en maskin vars mjukvara ändå inte är en separat enhet(såld separat) är ju inget speciellt med det. Det är som att kolla på Playstation och se att den har en "generell" processor i sig och anta att man kan köra Playstation OS på en annan maskin med likartad processor typ.

Longhorn på Xboxen kommer f ö v med största sannorlikhet vara väldigt annorlunda än konsumt Longhornen ändå.

Ursprungligen av Johan Sjöholm:

X-boxen kör en advart utav Windows 2000, ganska så seriöst strippad. Fullt acceptabelt alltså, i X-boxens fall så vet man ju som tillverkare vad som kommer, mer eller mindre, sitta i maskinen och kan därmed optimera mjukvaran därefter.
Tror inte vi ska ta och grunda några egentliga antaganden på att Microsoft kanske väljer en PPC processor i sin nästa generation X-box. Denna maskin är ändå ingen direkt bruksmaskin och att Microsoft utvecklar ett O/S till en maskin vars mjukvara ändå inte är en separat enhet(såld separat) är ju inget speciellt med det. Det är som att kolla på Playstation och se att den har en "generell" processor i sig och anta att man kan köra Playstation OS på en annan maskin med likartad processor typ.

Longhorn på Xboxen kommer f ö v med största sannorlikhet vara väldigt annorlunda än konsumt Longhornen ändå.

Det roliga är att Sony kommer flytta från MIPS till PPC i Playstation 3. Nintendo kör ju redan med PPC. Och sedan med en viss sannolikhet X-box. PPC all the way baby.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-06-03 12:58
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Det roliga är att Sony kommer flytta från MIPS till PPC i Playstation 3.

Det stämmer väl inte, Sony lämnar mycket riktigt MIPS som CPU men ersätter den med Cell, som utvecklats i samarbete mellan Sony och IBM och kommer tillverkas av IBM. Cell är såvitt jag har förstått en ny design och inte bara en PPC med påsmällda instruktioner (a'la Altivec). Att Cell antyds, utöver CPU-rollen, ta över PS2ans parallella VUs jobb förstärker misstanken om en ny design, tycker jag.

PPC eller inte, jag tycker att det roligaste med processorutvecklingen som den ser ut idag är att företag som _inte_ är Intel har tagit stafettpinnen. Dels IBM med G5, dels Sony+IBM med Cell (jag tror vi kommer få höra mer om den utöver PS3, i framtiden) men framförallt AMD med x86-64, som Intel har blivit tvungna att anamma för framtida 32/64-bits hybrider!

olov

Nej då, naturligtvis har MS insett att framtiden för IBMs PPC-arkitektur är så strålande, att de borde kunna kränga några extra ex av Windows om de släpper det för PPC!

Okej, jag kanske inte är tror på det riktigt själv, men det är ändå en intressant tanke, nu när de själva har börjat arbeta med PPC i X-box. Kanske har de lagt ner arbete och investerat i kunskaper där, som de misstänker att de kan klämma lite extra pengar ur? Om man tänker efter, så är ju faktiskt Virtual PC också någonting extremt smalt (Vem vill köra Windows på en Mac med OS X?) men när de ser möjligheter att sälja några exemplar till av Windows, så tar de tillvara på dem.

Men varken Intel eller AMD har aviserat några PPC planer. Om dom nu ens får bygga dom? Så länge inte dessa företag är med i leken så har jag svårt att tänka mig någon Longhorn för PPC. Någon som hört något rykte angående Intel, AMD, och PPC?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-03 03:08

Vore trevligt med en PPC-version av Longhorn. X86-versionen vill jag inte testa.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-03 08:10
Ursprungligen av Cypher:

Vore trevligt med en PPC-version av Longhorn. X86-versionen vill jag inte testa.

Vilken skulle skillnaden vara tror du ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-03 08:22
Ursprungligen av Dobbis:

Vilken skulle skillnaden vara tror du ?

Främst religiös, skulle jag tro....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-03 14:06
Ursprungligen av Dobbis:

Vilken skulle skillnaden vara tror du ?

Skillnaden ligger i hårdvaran och är den samma som varför man kör Mac.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-04 07:30
Ursprungligen av Cypher:

Skillnaden ligger i hårdvaran och är den samma som varför man kör Mac.

Om longhorn suger på x86 så är den nog lika kass på PPC med. Det går att få till en bra x86 maskin men man måste veta vad man sysslar med till skillnad mot när man köper en Mac

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-03 09:21

Personligen struntar jag vad det är för processor i datorn. Huvudsaken att det är Mac OS på den.

Intel halkar efter. Inte förvånande egentligen, dom har inte gjort någonting speciellt tycks det på flera år. Itanium skrattade alla åt.

1
Bevaka tråden