Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

missfärgningar på teven

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-06-02 12:01

Halloj.

Jag lider inte av flimer på teven som tidigare diskution handlat om. Däremot så får jag - när jag kopplar in min PB Tit till teven - missfärgningar på sidorna av bilden. På vänster bildhalva har jag en stor magenta fläck, och på den högra sidan en gul fläck. Kan bli ganska irriterande, spec om man har svartvita filmer där det blir extra iögonfallande.

Kan detta bero på att jag har en billig S-vhs sladd? alltså har det med avskärmning och magnetfält att göra? Nån annan med samma problem?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-06-02 18:59

Låter väl närmast som skuggmasken på bildröret inte har blivit ordentligt avmagnetiserad. Slå av teven och låt den svalna och slå på den igen.
Det är det där "durret" eller "rycket" när man slår på en tv eller bildskärm som är avmagnetisering.

Har du några högtalare (utom tevens egna) väldigt nära teven? Magnetfält från högtalare eller andra starka magneter kan ställa till sånt här.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-02 23:11

njaaa.....nej jag har inga större högtalare brevid teven. plus att detta fenomen uppträdde även när jag tittade hemma hos en vän....det försvinner inte heller om jag startar om teven....knas knas.....

Gamla Tv-apparater kan få missfärgningar när bildröret är på upphällningen. Sony Trinitron skärmar kan uppvisa sådana fel om TV:n har utsatts för våld. Sony har ett inbyggt avmagnetiseringssystem som går igång varje gång du slår på TV:n med huvudströmbrytaren framme vid TV:n. Alltså inte viloläge via fjärrkontrollen. Avmagnetisering bör ske med kall TV. Ta för vana att stänga av TV:n med huvudbrytaren. Du kan kanske även låna en avmagnetiseringsslinga hos din TV-reparatör, alternativt en välsorterad TV-handlare.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-03 19:34

Jahapp! tackar det förklarar ju problemet! Min teve är från sen stenålder och man måste slå ett antal ggr på den innan man får en flimmerfri bild

Tack för svaren!

1
Bevaka tråden