Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Imac G3 svart skärm

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har vår Imac G3 400Mhz slocknat.

Men datorn fungerar med en extern skärm.

Bildröret har högspänning.

Bilden har varit lite mörk en längre tid så jag fick tipset att uppdatera Firmware. Det har jag gjort men det hjälper inte. Uppdateringen var redan gjord dessutom. Vi har använt OSX Panther en längre tid.

Finns något att göra själv?

Tacksam för lite råd

Michael

Dött om halvdöd Imac slot G3...

Nu har vår Imac G3 400Mhz slocknat.

Men datorn fungerar med en extern skärm.

Bildröret har högspänning.

Bilden har varit lite mörk en längre tid så jag fick tipset att uppdatera Firmware. Det har jag gjort men det hjälper inte. Uppdateringen var redan gjord dessutom. Vi har använt OSX Panther en längre tid.

Finns något att göra själv?

Tacksam för lite råd

Michael

Har kollat runt lite på andras frågor. Som blivit besvarade men inte kan det väl vara förenat med en kostnad på 4000:- om bilden försvinner. Jämför problemet med en tv?! Ok om bildröret är slut då är det ju inte stor idé´att reparera men annars - det måste gå! Nån måste veta! Nåt... eller?

Snälla någon...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-31 21:20

Inne i iMac, på logikkortet finns en liten resetknapp ganska nära batteri.
Ta ut batteri först och låt iMac stå några timmar. Sätt tillbaka batteri (ska vara 3,6 volt)
och tryck in resetknapp endast en gång. Sätt på datorn (power on).

Tack för tipset...

...det ska jag prova.

Tack Rep ang svart skärm imac G3 400DV

...det var ju precis så det var.... batteriet var 1.1 volt.

Nytt batteri - ett tryck - violá!!! Skärmen har aldrig varit bättre!!

Än en gång tack!

Törs man fråga en sak till?

Jag har som sagt stoppat i 256mb till sen tidigare och jag har inte tyckt det gjort nån skillnad. Datorn låter ungefär som man har för lite ramminne, liksom hårddisken knattrar hela tiden. Har gjort en skivkontroll och reparerat skivbehörigheter, en hel del att göra där, men det blev ingen skillnad i knackandet. Nu undrar jag om jag måste radera/formattera & installera Panther på nytt? Datorn fungerar rätt bra inga problem med något program känns bara som den kunde vara lite snabbare.
Dom här knackningarna känner jag igen från en annan mac jag hade där jag hade för mycket virtuellt minne på och för lite ram. Känner du igen problemet?

..eller två?

Ljudet i högtalarna har aldrig fungerat men väl genom hörlursuttaget i systeminställningarna kan man bara välja hörlurar. Har kollat lite kopplingar men hittar ingen dålig kontakt. Nå men annars är det fint..

Tack på förhand

1
Bevaka tråden