Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

[99] Spelserver

Tråden skapades och har fått 79 svar. Det senaste inlägget skrevs .

99mac kan ordna fram en spelserver anpassad för Battlefield 1942 när det släpps. Tanken är att 99mac:are driver och sköter servern så att vi får den precis som vi själva vill ha den.

Servern kan väl heta [99] + någonting passande.

Har någon ett BBB-abbonemang (helst i stockholm) som vi kan använda för detta ändamål??

I princip borde vi kunna köra både Call of Duty och Battlefield 1942 servrar på samma burk med cirka 24 slots per maskin. Plus att vi kör spelstatistik som uppdateras en gång om dagen (topplistor på 99mac?)

Jag som drömmer om Ghost Recon server.

Fast det låter som en trevlig satsning!

Det går väl att ordna så att vi kör olika spel olika kvällar? Borde gå att scripta om det inte görs manuellt. Kul idé!

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-29 17:07

Trevligt initiativ!

Sånt här kan nog få upp spelförsäljningen för Mac någon %.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-06-02 13:39
Ursprungligen av Björnström:

Det går väl att ordna så att vi kör olika spel olika kvällar? Borde gå att scripta om det inte görs manuellt. Kul idé!

Ja för sjutton!
Tänk er...
"Monday is Halo-monday on [99]server"
eller
"Every night is fight-night on [99]-server"
Köra 2 spel samma dag är också en bra.
Ha spelen stående samma dag är bra på så vis att man
vet vilka dagar man kan spela om man inte har
alla [99]-serverns spel.

Sen vore det bra om ett speldygn på servern inte skiftar vid midnatt,
med tanke på alla nattugglor, utan tidig eftermiddag så att "serverdygnet"
har börjat lagom tills man kommit hem från jobbet, eller?

Häftigt! (Lägger in en röst för Ghost Recon;)).

Har ni inte plats för en spelserver i nya jätteskåpet Martin?

Ursprungligen av Kristofer G:

Har ni inte plats för en spelserver i nya jätteskåpet Martin?

Servern får plats - men jag kan inte motivera 6Mbit kontinuerlig trafik (skulle kosta oss rejält mycket pengar) till en gratis spelserver tyvärr.

Ursprungligen av Björnström:

Servern får plats - men jag kan inte motivera 6Mbit kontinuerlig trafik (skulle kosta oss rejält mycket pengar) till en gratis spelserver tyvärr.

Ojj visst tusan, glömde helt bort bandbredden!

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-05-30 01:34

Förklara hur det funkar.

Ursprungligen av Sten_n:

Förklara hur det funkar.

Om du menar spelservern så tänkte jag sätta upp en kvick server hos någon som har en rejäl pipa mot nätet. För att kunna köra 24 slots Battlefield 1942 och 24 slots Call of Duty kommer vi behöva ungefär 6Mbit anslutning.

Eftersom vi kör servern själva kan vi skapa statistik för spelandet och styra vilka banor som skall spelas (plus kicka ut sådana som inte hör hemma hos oss). Dessutom vore det ju möjligt att schemalägga spelkvällar, träning och utmana andra spelklaner.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-29 22:38

70 SEK i månaden för spelservern? Hur många behövs?
Årets spel ca 400:-/12= 35:-/månad på årsbasis betalas av spelaren.
Ger ca 105:- i månaden per helår för användaren.
Billigare än wwiiol / WB mfl.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-30 09:31

En Call of Duty-server låter kul. Förhoppningsvis finns det de som är sämre än jag som jag kan spöa.

BBB har jag, dock bor jag inte i Sthlm.

Ingen som har tillgång till BBB?

Hatar alla Raven Shield eller?
CoD ska bli skoj. SoF II är inte dåligt nät lir heller. Och varför inte AA?

Bra med förslag på spel men ännu bättre med förslag på var vi kan sätta servern! Jag bor i Umeå men ska kolla med kontakter längre söderut...

  • Oregistrerad
  • 2004-06-02 13:14
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Hatar alla Raven Shield eller?
CoD ska bli skoj. SoF II är inte dåligt nät lir heller. Och varför inte AA?

americas army vore kanon ja

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-06-02 13:58

RvS spelar jag en del men behöver en ny dator för att hänga med.

  • Medlem
  • 2004-06-02 18:19

spelserver

Ja, en annan har ju en "10" Mbit BBB- lina, men man tvekar ju med tanke på det praktiska, dvs en dedikerad Maskin, backup, extra strömbackup (man vill kanske inte resa hem på semestern för att starta om vid ett kort strömavbrott vid text åska), elräkningen osv osv.... Någon som har ideer?

Ursprungligen av LucE:

Ja, en annan har ju en "10" Mbit BBB- lina, men man tvekar ju med tanke på det praktiska, dvs en dedikerad Maskin, backup, extra strömbackup (man vill kanske inte resa hem på semestern för att starta om vid ett kort strömavbrott vid text åska), elräkningen osv osv.... Någon som har ideer?

Du behöver inte ta det så allvarligt - spelservern är mycket lågprioriterad jämfört med dom andra servrarna vi har...(trots allt).

Allt som behövs är en garderob eller nåt - vi sätter in en dator och en liten UPS som jag har över och sedan glömmer du bort den. Backup är helt onödigt på den där burken. Datorn är dessutom hyggligt tyst.

Vi gör en beräkning av vad det kostar i elräkning så betalar vi det plus någon form av kompensation för att du ställer upp. Du behöver inte "avtala" om att ha servern på plats hela livet utan en månad i taget räcker fint.

  • Medlem
  • 2004-06-03 17:28

Spelserver

Ursprungligen av Björnström:

Du behöver inte ta det så allvarligt - spelservern är mycket lågprioriterad jämfört med dom andra servrarna vi har...(trots allt).

Allt som behövs är en garderob eller nåt - vi sätter in en dator och en liten UPS som jag har över och sedan glömmer du bort den. Backup är helt onödigt på den där burken. Datorn är dessutom hyggligt tyst.

Vi gör en beräkning av vad det kostar i elräkning så betalar vi det plus någon form av kompensation för att du ställer upp. Du behöver inte "avtala" om att ha servern på plats hela livet utan en månad i taget räcker fint.

Vi kanske kan göra ett fösök. Föreslår att vi fortsätter diskussionen per mail ed.
mail

Yay

Det här låter hur kul som helst!

Har tyvärr inte världens bästa dator för Warcraft 3. *suckar* men kan gärna tänka mig Ghost recon. *ler*

Vi har BBB.

(talar nog för de andra i familjen med)

///Liv

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-02 12:58

UT2004 skulle sitta fint med en [99]clan...

  • Medlem
  • 2004-06-02 14:06

Röstar klart för Ghost recon och Raven shield. Aldrig tråkigt med denna kombination!!

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-06-02 15:57

UT2004 server

Vilka spel som erbjuds är ju enkelt att ändra dag-för-dag så länge som det finns någonstans att sätta upp servern... Jaga tag i en BBB-snubbe nurå.

Hur har det gått med denna diskssion? Americas Army vore kul!

/CX

Det går bra - vi har två olika serverplatser att placera servern på. Idag fick jag 512MB minne som jag väntat på så vi ska sparka igång servern och installera lite gamez på den.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-14 22:11

Inte warez hoppas jag

Bevaka tråden