Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Unix-intresserade

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur många finns det på 99mac som är duktiga på Unix och även intresserade av att skriva tutorials och vara delaktig i en dedicerad Unixsajt?

Jag fick en idé som jag leker med men jag har noll koll på Unix tyvärr.

Ingen dum idé, men varför bygga upp något som redan finns ute på nätet.

Jag skulle däremot kunna tänka mig något liknande som The Linus Documentation Project (http://www.tldp.org/). Kanske inte så omfattande men det jag ibland saknar för OS X är motsvarigheten till den HOWTOs som finns till bl.a Linux.
Man skulle nästan kunna kopiera ett antal rubriker och sedan skriva om dom för OS X. Titta t.ex på The Linux Intranet Server HOWTO och säg den som inte skulle vilja kunna läsa motsvarande för OS X.

MVH
/Anders

  • Oregistrerad
  • 2004-06-02 08:06

FÖrbannat bra idé att göra en tldo för os x. som föregående talare har jag saknat det som fan. Gillar inte riktigt osxhints.com Tyvärr så suger jag på UNIX och gav upp när BSD inte ville hitta mitt tangentbord.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-02 08:48

Jag har nog bättre koll på BSD och Linux än OS X/Darwin egentligen, men bidrar gärna med det jag vet.

Idén är bra, men det känns lite som att det gjorts förut. Åtminstone finns det redan alldeles för många meningslösa tutorials i stil med "såhär gör du din bash-prompt chockrosa". Om man ska tillföra något nytt tror jag att det är bäst att satsa på kvalitet i stället för kvantitet, så att man skriver mer kompletta steg-för-steg-guider. Kan ju också vara en idé att länka till redan skrivna howtos också; det finns massor av bra sådana därute, men en del kan vara svåra att hitta.

Skulle nog nog kunna bidra med några howtos när jag får tid tror jag.

  • Medlem
  • 2004-06-02 09:20

Instämmer med föregående talare.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-02 09:51

Jo, det skulle kunna vara kul. Vad har du tänkt dej? En UNIX-tutorial site rakt av är kanske inte nåt att satsa på då det finns massor med info där ute redan. Jag gissar att du har nåt OS X specifikt i tankarna...??

Jag jobbar på Solaris och har även en del erfarenhet av BSD.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-02 09:58

Är det inte så att OSX försöker lägga grafiska skal på mycket av "unixandet"...
Är syftet att hantera dessa skal, eller att beskriva unixandet bakom?
(Till och med sådant som att dra en fil till en ny mapp i finder går ju att "unixa" om någon mot förmodan tycker det är kuligare...)

Men visst finns det fall då de grafiska skalen inte är noggranna nog, eller helt enkelt inte finns, för en smalare sak - och sådant "unixande" kunde ju vara käckt...
Men att "linuxa" sådant som bör göras grafiskt (eller på OSX/Next-dialekt) är väl inte meningsfullt?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-02 10:08

något som jag tror många kan tycka är intressant är att kunna scripta delar av det "underliga" UNIX sidan av OS X för att automatisera delar.
kan nog även finnas folk som vill ha bättre kontroll över brandväggen än det som apples gui ger.

jag tycker iden är mycket intressant så länge den kan undvika att bli ännu en how-to samling.
Har själv mest vana från linux men hittils har allt gått att göra i os x med lite modifikationer, så jag ställer upp om någon vill ha min hjälp

  • Oregistrerad
  • 2004-06-02 10:19

något OT men jag kunde inte låta bli

Ursprungligen av Pär:

Är det inte så att OSX försöker lägga grafiska skal på mycket av "unixandet"...
Är syftet att hantera dessa skal, eller att beskriva unixandet bakom?
(Till och med sådant som att dra en fil till en ny mapp i finder går ju att "unixa" om någon mot förmodan tycker det är kuligare...)

Men visst finns det fall då de grafiska skalen inte är noggranna nog, eller helt enkelt inte finns, för en smalare sak - och sådant "unixande" kunde ju vara käckt...
Men att "linuxa" sådant som bör göras grafiskt (eller på OSX/Next-dialekt) är väl inte meningsfullt?

En vanlig missuppfattning.
I en perfekt objektorienterad värld hade det nästan kunnat vara så men både command line tools'en och GUI dito använder sej av system anrop så det är helt enkelt bara två olika sätt att göra samma sak. När du tex flyttar en fil med Findern så använder den inte 'mv' kommandot utan snackar direkt med kärnan...
Ena stunden kanske man känner för att klicka-dra och andra vill man kanske Terminal'a.

/apan

  • Oregistrerad
  • 2004-06-02 12:14
Ursprungligen av schmuck:

En vanlig missuppfattning.
I en perfekt objektorienterad värld hade det nästan kunnat vara så men både command line tools'en och GUI dito använder sej av system anrop så det är helt enkelt bara två olika sätt att göra samma sak. När du tex flyttar en fil med Findern så använder den inte 'mv' kommandot utan snackar direkt med kärnan...
Ena stunden kanske man känner för att klicka-dra och andra vill man kanske Terminal'a.

/apan

eh...
Va lixom såhär jag menade - att skivverktyg finns ju både som app och i terminalen - men det är ju föga idé att skriva massa "how to:s" på att göra samma sak i terminalen som i appen... Däremot vill jag minnas att det finns lite käcka växlar i terminalen till discutil (raid finns det väl lite ex.v.) och de kan man ju beskriva...

Fråga är bara om ett unix.se inte får spatt om man börjar med skärmdumpar och kryssrutor

Jag ska förtydliga mig: en kompis driver unix.se och vi diskuterar hur vi gemensamt ska rycka upp sajten och få den i toppklass. Hade det inte varit lite cred att hosta unix.se på vår Xserve som exempel?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-06-02 11:23

Bra ide. Jag brukade besöka Unix.se i början men siten är ju nästan död numer, tyvärr.

  • Medlem
  • 2004-06-02 11:29

Mycket bra ide Martin. Jag kan bidra med det lilla jag kan om Unix.
BTW, jag brukar ofta surfa till unix.se.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-06-02 14:00

Jag kan också bidra med den tid som jag kan finna - inte mycket pga allt pluggande men alltid nått kan man väl bidra med. Älskar macen, älskar unix - vrål kär i X!!.

P.S CLI har sin nytta också D.S.

1
Bevaka tråden