Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur skall man radera ett directory?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-05-31 21:21

Har en mapp med en mp3-fil i papperskorgen som jag inte blir av med. Givetvis är det en massa konstiga tecken i stället för åäö.

Jag har två HD och har lyckats hitta rätt .Trashes. Den ligger inte på systemdisken. Men när jag försöker radera mappen så händer följande:

[h142n1fls31o849:StorAugust/.Trashes/501] hemdator% rm -r Carola
rm:
rm: Carola: Directory not empty

Kollar jag "Carola" så får jag följande resultat.

[h142n1fls31o849:.Trashes/501/Carola] hemdator% ls -al
ls:
total 0
drwxrwxrwx 3 hemdator staff 102 31 May 20:33 .
drwxrwxrwx 3 hemdator staff 102 31 May 21:10 ..

Vad skall jag göra? Är det Carolas hämnd?

Carola står i direkt kontakt med Gud och låter sig inte raderas hur som helst.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-31 22:13

Jag var rädd för det!

  • Oregistrerad
  • 2004-05-31 22:22

Har du testat med att lägga mappen utanför papperkorgen och ta bort fil efter fil från mappen?

Ge den ett annat namn (ok det skulle inte vara kul men prova med .... himmel) och försök att ta bort den.

Reparera behörheterna och testa att ta bort den.

Lycka till!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-05-31 22:23

Alla filer går att ta bort bara mer eller mindre lätt. Jag skulle kunna tro att du skulle behöva göra en:

%sudo rm -rf Carola

Vanring !!! - se till att du är rätt katalog när du kör detta komando eftersom den slaktar allt utan att fråga - skulle du tex köra den på din hemkatalog så är det bara att säga hejdå till dina inställningar och all annan data du skulle ha i din hemkatalog.

Vet du inte vad du gör så ska du inte göra det.

  • Medlem
  • 2004-05-31 22:46

Om det inte är många filer du ska radera kör rm -ri istället så blir du promptad för var och en fil med frågan om du vill radera filen.

(rm -r raderar bibliotek tillsammans med filerna.)

Cocktail har ett droplets som heter "Delete Items" borde kunna hjälpa.. Cocktail är gratis i några försök men kostar under 9 euro - köpte jag med stor glädje idag.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-01 16:55

Det går inte att flytta eller döpa om filen. Error -54 tror jag det var.

Har testat Cocktail, File Buddy och div andra prog men hittills har inget hjälpt.

Skall testa rm -rf, jag vill ju bli av med hela Carola!

  • Oregistrerad
  • 2004-06-01 17:14

Varke rm -rf eller rm -ri fungerar. Fortfarande samma svar:

rm: Carola: Directory not empty

Frustrerande!

Testade att ladda ner nyaste versionen av Cocktail, men det går inte att lyfta ur filen ur papperskorgen, felkod -50.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-06-01 18:08

Har du försökt att köra sudo före rm kommandot ? så att du är root ? när du kör sudo kommer du att frågas efter ett lösenord för en användare med adeministrativa rättigheter.

"sudo rm -rf Carola" ?

Är det så att detta inte funkar så skulle jag börja bli orolig för hårddisken och villja kör techtool eller nåt på den.

Råkade ut för precis samma sak för några månader sedan. Har några textfiler med konstiga tecken i istället för åäö som ligger i en mapp i Papperskorgen. Går icke att få bort på något av de sätt jag försökt (allt som tipsats om här). Gissa om jag svurit över dem!

Jag vet att det var en till här på 99mac som också hade råkat ut för samma sak ungefär samtidigt som mig, så det är inte några engångsföreteelser även om de inte är direkt vanliga.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-01 22:13

[h142n1fls31o849:StorAugust/.Trashes/501] hemdator% sudo rm -rf Carola
rm: Carola: Directory not empty

Har kört Techtools som hitatde några mindre fel och lagade dem. Men vad bryr sig Carola om det!

Skall man behöva formatera om disken?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-06-01 23:01

Finns det någon fil i "Carola" utom "." och ".." (kör "ls -loaR Carola")

Finns det en fil i mappen ? - testa att döp om den och testa döp om katalogen och försök på nytt.
Har du kört Repair Permissions i disk uttility ?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-01 23:05

[h142n1fls31o849:StorAugust/.Trashes/501] hemdator% ls -loaR Carola
ls:
total 0
drwxrwxrwx 3 hemdator staff - 102 1 Jun 17:03 .
drwxrwxrwx 3 hemdator staff - 102 1 Jun 22:21 ..

Verkar tomt?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-06-01 23:38

Konstigt värre, något är helt klart inte ok - ska fundera vidare vad man kan göra

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-06-02 00:08

har du testat med -d till rm ? ("rm -rfd")

EDIT: -d måste användas som root

  • Oregistrerad
  • 2004-06-03 16:30

Har inte testat...än.

1
Bevaka tråden