Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Födelsedagspåminnelse & T630

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-06-01 19:09

För ett par månader sedan köpte jag en Sony Ericsson T630 efter att ha avverkat min gamle trotjänare, en Nokia 8210. Jag är helnöjd med min nya mobiltelefon men den saknar en funktion som Nokian hade och det är en funktion som hjälper mig med att komma ihåg släktingars och vänners födelsedagar och sedan påminner mig varje år. I Nokian var det bara till att lägga in ny födelsedag genom att skriva in vilket år, månad och dag personen var född och efter det räknade telefonen själv ut hur gammal personen var/blev och påminde mig varje år på en förbestämt tid. Jag är urdålig på detta och Nokian var min räddande ängel men nu efter att ha bytt telefon har jag missat både min systers, min pappas och ett antal vänners födelsedagar vilket ju inte kan förlåtas.

Min fråga är; hur kan jag lägga in dessa påminnelser så att jag aldrig mer ska göra om dessa tabbar på T630:an? Jag har letat förgäves i telefonen men hittar ingen liknande tjänst (vilket ju är konstigt). Det finns heller inget skrivet i manualen. Jag skulle vilja ha möjligheten att kunna lägga in detta både på telefonen och på datorn som sedan synkas så att båda är "up to date" och är ytterst tacksam om någon skulle kunna hjälpa mig med detta.

Hemma kör jag Mac OS 10.3.4 på en Powerbook 15" 1.25 GHz som har inbyggt Bluetooth från Apple och på jobbet har jag en stationär G4 1.42GHz MP med samma system som också har inbyggt Bluetooth från Apple. Dessa synkar jag mha Apples Mac.com tjänst.

Tacksam för alla idéer och förslag

Det är väl bara att lägga in en tex "årsdag" med påminnelse... Jag kör T610...

--
Daniel

  • Oregistrerad
  • 2004-06-01 20:17
Ursprungligen av macgunde:

Det är väl bara att lägga in en tex "årsdag" med påminnelse... Jag kör T610...

--
Daniel

Det trodde jag också, men kalla mig dum men jag får inte det att funka. Jag går in i kalendern på telefonen och lägger till ett nytt möte på dagen personen fyller år. Då får jag fram menyn Ämne, där skriver jag in personens namn mm. Sedan kommer Plats, där går jag bara vidare. Då får jag fram möjligheten att välja Möte, Träff, Resa, Semester, Årsdag och Diverse.....jag väljer såklart Årsdag. Då kommer Startdatum och om jag förstår det rätt så lägger jag in datumet då personen föddes och går vidare. Då kommer Starttid upp.....?......där väljer jag vad som helst. Då kommer Varaktighet (30 min, 1, 2, 4 tim eller Annan).......?.....vaddå ska man veta hur länge personen kommer att leva nu eller??? Jag väljer Annan och skriver in en datum, säg 10 år framåt och sedan en Sluttid. Eftersom dem jag känner är födda på 1900-talet och jag sedan har valt en slutdatum som är framåt (alltså 2014 i tiden får jag ett felmeddelande "Sluttid före starttid"....... jag fattar noll! Men sen kanske jag tänker helt fel här?!?

Får du samma frågor som ska matas in på din T610:a?

Jag tycker detta förfarande verkar ganska ologiskt, men jag är säkert lite "Nokia-skadad" :rolleyes:

Varaktigheten menas med hur länge mötet ska vara skulle jag tro... Verkar inte funka om man ska ha samma varje år... Men du kanske skulle kunna använda iCal och upprepa den dagen där, dock så kan du inte lägga in mer än ett fåtal veckor åt gången i telefonen tror jag...

Kommer inte på nåt annat sätt, ifall du inte vill lägga in det manuellt varje år... Lite jobbigt kanske...

Tyvärr så verkar det inte fungera, men någon annan kanske vet nåt sätt

--
Daniel

  • Oregistrerad
  • 2004-06-01 21:36
Ursprungligen av macgunde:

Varaktigheten menas med hur länge mötet ska vara skulle jag tro... Verkar inte funka om man ska ha samma varje år... Men du kanske skulle kunna använda iCal och upprepa den dagen där, dock så kan du inte lägga in mer än ett fåtal veckor åt gången i telefonen tror jag...

Kommer inte på nåt annat sätt, ifall du inte vill lägga in det manuellt varje år... Lite jobbigt kanske...

Tyvärr så verkar det inte fungera, men någon annan kanske vet nåt sätt

--
Daniel

Det verkar som om man får lägga in det i iCal som du påpekade. Inte särskild genomtänkt funktion från Sony Ericssons sida kan man nog tycka. Där var Nokian oslagbar med att själv räkna ut hur gammal personen blev, men där är såklart för och nackdelar med allt.

Stort tack dock för din hjälp

Om andra vet hur Sony Ericsson tänkt i detta fall så skriv gärna en rad här

Var ju tvungen att testa själv... Är ju glömsk själv

Gratta.nu

Jag kan tipsa om en sajt jag själv tycker är ovärdelig (men som inte räknar ut ålder) och det är gratta.nu - där får man mejl varje år på de dagar man lagt in. Inget som är knutet till T630, men en räddare i nöden!

  • Oregistrerad
  • 2004-08-10 15:34

Jag tacker för tipset! : )

1
Bevaka tråden