Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac och PowerMac G5 i nätverk

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-06-01 19:16

Jag har en PowerMac G5 (2,0 DP) och en något äldre iMac DV 400 SE. Nu skulle jag vilja koppla ihop dessa två i ett nätverk för att kunna dela på filer, kanske spela något gemensamt spel samt gärna kunna använda en och samma skrivare (en HP Color LaserJet 1500). Båda maskinerna är just nu kopplade till en router för att få tillgång till internet, men det är inte jag som har gjort dessa kopplingar.

Hur går jag tillväga för att ordna allt detta?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-01 19:35

Enklase är väl ett till nätverkskort i G5:an och sedan en sladd mellan G5:an och iMac:en
(Har du mer än ett uttag på routern så kan man ju dra en sladd dit oxå istället. Men då får du skriva det…)
Sedan så slår du på fildelning på burkarna och slår på "internetdelning" på G5:an från det kortet som går till routern och till det kortet iMac:en sitter på (väljer ip 192.168.5.1 på det nya nätverkskortet i G5:an - det iMacen är kopplad till - och väljer DHCP på iMac:en om det inte är förvalt).
Sedan skall du kunna dela filer mellan datorerna, surfa från iMac:en så länge G5:an är igång, etc. m.m.
G5:an funkar nu som en router till nätet som är "ut" på den - dvs. ditt nya kort och iMac:en som sitter på detta.

Det finns femtioelva andra sätt oxå
Men detta funkar smidigt (och om du inte har en sk. "bredbandsrouter" med lediga portar är det billigast oxå…)

  • Medlem
  • 2004-06-01 19:49
Ursprungligen av Pär:

Enklase är väl ett till nätverkskort i G5:an och sedan en sladd mellan G5:an och iMac:en
(Har du mer än ett uttag på routern så kan man ju dra en sladd dit oxå istället. Men då får du skriva det…)
Sedan så slår du på fildelning på burkarna och slår på "internetdelning" på G5:an från det kortet som går till routern och till det kortet iMac:en sitter på (väljer ip 192.168.5.1 på det nya nätverkskortet i G5:an - det iMacen är kopplad till - och väljer DHCP på iMac:en om det inte är förvalt).
Sedan skall du kunna dela filer mellan datorerna, surfa från iMac:en så länge G5:an är igång, etc. m.m.
G5:an funkar nu som en router till nätet som är "ut" på den - dvs. ditt nya kort och iMac:en som sitter på detta.

Det finns femtioelva andra sätt oxå
Men detta funkar smidigt (och om du inte har en sk. "bredbandsrouter" med lediga portar är det billigast oxå…)

Tack för svar.
Jo, jag har till och med två lediga portar på routern. Men båda datorerna är ju redan kopplade till och har tillgång till internet. Det kanske alltså bara är en fråga om inställningar i de båda datorerna, men i så fall vad?
Och hur gör jag med G5:an, som ju är kopplad via USB till G5:an?
Kanske också ska tillägga att båda maskinerna kör osX.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-01 19:57

Då måste du eventuellt fibbla i routern… (Tala om att trafik får gå mellan dom)
Alternativt räcker det - om du har tur - att slå på "personlig fildelning" på burkarna och sedan dyker dom upp i "finderfönstret" under "nätverk"…

  • Medlem
  • 2004-06-01 20:20
Ursprungligen av Pär:

Då måste du eventuellt fibbla i routern… (Tala om att trafik får gå mellan dom)
Alternativt räcker det - om du har tur - att slå på "personlig fildelning" på burkarna och sedan dyker dom upp i "finderfönstret" under "nätverk"…

Jag slog på fildelning och appletalk (skulle jag det?). När jag väljer "anslut" från menyn i finder syns den andra datorn, men när jag försöker ansluta får jag ett felmeddelande: Fel 36. Vad kan det vara då?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-01 20:25

Hej,

Fel 36???
Inte en aning
(dvs. jag har aldrig sett det)
AppleTalk är väl inte nödvändigt - prova utan får du se om "36" försvinner…

edit: Såhär säger Apple om "36"…

  • Medlem
  • 2004-06-01 21:07
Ursprungligen av Pär:

Hej,

Fel 36???
Inte en aning
(dvs. jag har aldrig sett det)
AppleTalk är väl inte nödvändigt - prova utan får du se om "36" försvinner…

edit: Såhär säger Apple om "36"…

Efter att ha slagit av AppleTalk läste jag igenom apples infosida om fel 36. Inget verkade egentligen stämma in på det här fallet tycker jag, men jag chansade och slog av brandväggen -- och då gick det!
Nu har jag valt att låta brandväggen stoppa allt utom den alla anslutningar utom iMacen.

Jag har också aktiverat skrivardelning i G5:an. Skrivaren dyker då upp i iMacen, men när man skriver ut så hackar den bara utan att komma igång. Jag testade åter att stänga av brandväggen och då skrev den ut! Frågan är nu: Kan jag säga åt brandväggen att INTE stoppa trafiken till skrivaren (vilket jag antar att den på något sätt gör)?? Hur gör jag det? Har skrivaren en egen adress som jag kan tillåta i brandväggen?? Hur hittar jag i så fall den adressen?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-01 21:23
Ursprungligen av efa:

Frågan är nu: Kan jag säga åt brandväggen att INTE stoppa trafiken till skrivaren (vilket jag antar att den på något sätt gör)?? Hur gör jag det? Har skrivaren en egen adress som jag kan tillåta i brandväggen?? Hur hittar jag i så fall den adressen?

Hm…
Att öppna brandväggen i routern är nog dumt… Men sen finns det ju brandväggar i Mac:arna oxå, och dessa kan man ju öppna lite mer iom att man har en i routern…
Är det så att det måste öppnas i routern så studsar ju trafiken ut till "telias" server (eller vad det nu är ) och då blir dom nog inte _så_ glada…

Så brandväggarna i Mac:arna kan du vara lite frivol med, men brandväggen i routern bör vara så stängd som möjligt… (Eller oxå öppnar du av routerns brandvägg å är mer noga med att stänga till mac:arnas brandväggar…)

  • Oregistrerad
  • 2004-06-01 21:08

edit: oj lite långsam

i brandväggs inställningarna i os x kan du låta den släppa igenom "skrivardelning"

borde det inte gå att dela ut skrivaren på ena datorn och ansluta den på den andra genom nätverket? i systeminställningar->skrivare och fax-> "ställ in skrivare" resp. "dela min skrivare med andra datorer"

  • Oregistrerad
  • 2004-06-01 21:48

routerns brandvägg borde inte ha ngt att göra med datorerna som sitter bakom den. dvs man kan stänga routern helt utåt och datorerna bakom den kan fortfarande snacka med varandra. att ha igång brandväggarna på datorerna är ganska onödigt om man inte är riktigt paranoid eftersom de redan sitter bakom en router och därför inte "syns" utåt om inte alla portar forwardas till dem dvs.

  • Medlem
  • 2004-06-02 01:04
Ursprungligen av Leloy:

routerns brandvägg borde inte ha ngt att göra med datorerna som sitter bakom den. dvs man kan stänga routern helt utåt och datorerna bakom den kan fortfarande snacka med varandra. att ha igång brandväggarna på datorerna är ganska onödigt om man inte är riktigt paranoid eftersom de redan sitter bakom en router och därför inte "syns" utåt om inte alla portar forwardas till dem dvs.

Tack Pär och Leloy, nu fungerar både fildelning och skrivardelning tack vare er hjälp!

  • Medlem
  • 2004-06-05 04:45

Nu när jag fått ihop båda maskinerna i nätverk har nästa fråga dykt upp...
Jag har skapat en ny användare på respektive dator, men jag vill att den ena ska ha full tillgång till den andra; alltså kunna komma åt alla filer, se skrivbordet etc. Hur gör jag det?

1
Bevaka tråden