Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.3.4 lanserat ikväll

Tråden skapades och har fått 121 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-05-27 18:21
Ursprungligen av oskar:

Men mitt preview.app funkar inte längre!

nån som vet hur jag kan ordna det eller som kan ge mig preview.app till 10.3.4?

Prova update_prebindings (sök om det behövs)

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-05-27 19:05

Uppdaterade till 10.3.4 och upptäcker först nu att min blåtand inte fungerar.
Maskinen hittar inte modulen, kollar jag i systeminformationen så visas det att blåtand finns, men inställnigsprogramvaran fungerar ej, säger att modul inte finns.
Försökte köra Firmwareuppdatering, fungerar ej då modulen inte hittas.

Några förslag??

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-05-27 19:38
Ursprungligen av jobke:

Uppdaterade till 10.3.4 och upptäcker först nu att min blåtand inte fungerar.
Maskinen hittar inte modulen, kollar jag i systeminformationen så visas det att blåtand finns, men inställnigsprogramvaran fungerar ej, säger att modul inte finns.
Försökte köra Firmwareuppdatering, fungerar ej då modulen inte hittas.

Några förslag??

Jag löste det
Använde inte bluetooth firmware uppdateraren, hämtade den äldre firmwaren från apples hemsida, startade om och sen fungerade det kanon.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-27 21:23
Ursprungligen av Pär:

Prova update_prebindings (sök om det behövs)

Tja, jag uppdaterade prebindings med coctail, men det hjälper inte. Min Preview-ikon är fortfarande borta och om jag försöker köra programmet så studsar det ett par ggr i dockan och sen försvinner igen...

den som kunde maila Preview.app för 10.3.4 till mig eller ge mig hjälp på något annat sätt vore en hjälte!

Edit: fixade bort mailen. Tack Pär!

Senast redigerat 2004-05-27 22:32
  • Oregistrerad
  • 2004-05-27 21:33
Ursprungligen av oskar:

den som kunde maila Preview.app för 10.3.4 till mig eller ge mig hjälp på något annat sätt vore en hjälte! oskar@mac.se

Provar, men fipplar säkert till det

Du har gjort det uppenbara och dragit bort ikonen ur dock och dragit dit en ny från apps-mappen?
(eller är den väck där???)

  • Oregistrerad
  • 2004-05-27 22:35
Ursprungligen av Pär:

Provar, men fipplar säkert till det

Du har gjort det uppenbara och dragit bort ikonen ur dock och dragit dit en ny från apps-mappen?
(eller är den väck där???)

Du räddade mig!

Det var ikonen och programmet i apps-mappen som var knas. Men tack vare ditt mail så fixade sig allt.

Fan också.. mitt system kraschade!
Något blev fel under installationen så den kunde inte slutföras. Efter det så gick det inte att starta systeminställningarna. Jag startade om datorn men fastnar precis som pite_jakke i den gråa startbilden och där står den och snurrar.

Har nu startat på min OS9-partition och provat både Norton Diskdoctor och DiskWarrior men bägge fastnar under typ "läser katalogstruktur". Jag har låtit dem gå i ca 1h innan jag avbröt.

OSX-partitionen kommer upp som den ska i OS9.
Alla tips mottages tacksamt!

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-05-27 22:32

För mig verkar det fungera bra. Jag kör en PM7500 med G3 på 400 och 320 i ram. Verkar gå perfekt.

Funkar utmärkt på min Pismo med PowerLogix-processor.
Alla runtomgrejjor, så som kamera, wacombräda, skrivare, airport mm rullar på som vanligt.
Lugna puckar alltså, även för er som har PowerLogix.

Kanke kanske att jag upplever exposé en aning ryckigt, men det har alltid varit en aning segt å dannt på denna gamla maskin om jag jämför med nytt.

Jag kan inte starta med shift (safe mode) inget händer.

Med cmd-v så ser det ut som på bilden. Den kommer ju längre än jag trodde, eftersom jag aldrig ser något utan cmd-v. Nu ser det ju ut som den laddat en hel del.
Någon som vet varför den stannar här?

Så här säger Skivverktyget i OS9:
Kontrollerar skivkatalogen.
Problem: Invalid LEOF, 30956589, 6936
Kontrollen är klar. Fel har hittats, men Skivkontroll kan inte reparera dem.

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Jag kan inte starta med shift (safe mode) inget händer.

Med cmd-v så ser det ut som på bilden. Den kommer ju längre än jag trodde, eftersom jag aldrig ser något utan cmd-v. Nu ser det ju ut som den laddat en hel del.
Någon som vet varför den stannar här?

Så här säger Skivverktyget i OS9:
Kontrollerar skivkatalogen.
Problem: Invalid LEOF, 30956589, 6936
Kontrollen är klar. Fel har hittats, men Skivkontroll kan inte reparera dem.

Stannar den efter IP Firewall loaded? Du kan inte skicka ett till screenshot där man ser all text?

Kan du komma in i single user mode?

Ciryon

Ursprungligen av Ciryon:

Stannar den efter IP Firewall loaded? Du kan inte skicka ett till screenshot där man ser all text?

Kan du komma in i single user mode?

Ciryon

Jo den stannar just där vid IP firewall... Har provat ett par gånger. Jag kan starta med cmd-s men vad ska jag göra där? har provat fsck -y men då säger den att ingen check utfördes för att filsystemet är journalfört. Provade då att tvinga med fsck -f och fick en lista på filer med fel storlek och så fastnade jag där...

Har du tips på vad jag kan göra i Singel User mode, Ciryon?

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

har provat fsck -y men då säger den att ingen check utfördes för att filsystemet är journalfört.
Provade då att tvinga med fsck -f och fick en lista på filer med fel storlek och så fastnade jag där...

Lösningen på det är helt naturligt kommandot fsck med switcharna -yf alltså;

fsck -yf
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-29 09:42

Uppgraderingen till 10.3.4 gick bra...inga problem där. Reparerade behörigheterna, uppgraderade och reparerade behörigheterna igen. Allt var frid och fröjd. Men i morse när jag satte mig framför datorn igen så var färgerna på skärmen fel.

Det visar sig nämligen att efter varje gång datorn har gått i vila så "glömmer" den vilken skärmprofil den ska använda Den verkar ladda profilen "Färg-LCD" trots att jag valt en annan. När jag går in i inställningarna är min profil markerad, men när jag klickar på den så ändras färgerna! Det är det enda konstiga jag sett hitills...

Ursprungligen av nilrog:

Uppgraderingen till 10.3.4 gick bra...inga problem där. Reparerade behörigheterna, uppgraderade och reparerade behörigheterna igen. Allt var frid och fröjd. Men i morse när jag satte mig framför datorn igen så var färgerna på skärmen fel.

Det visar sig nämligen att efter varje gång datorn har gått i vila så "glömmer" den vilken skärmprofil den ska använda Den verkar ladda profilen "Färg-LCD" trots att jag valt en annan. När jag går in i inställningarna är min profil markerad, men när jag klickar på den så ändras färgerna! Det är det enda konstiga jag sett hitills...

Exakt samma problem här. La en tråd om det på MacWorld för ett tag sedan där svar kommit om samma problem från fler användare.

Tips på lösning?

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-05-28 15:43

Installera om... hur svårt är det? sätta i skivan o klicka på starta

  • Oregistrerad
  • 2004-05-28 17:26

safari

hej
efter uppdateringen har jag fått problem med safari som stänger ner sig själv redan i uppstarten. inget angenämt problem.
ngn som upplevt ngt liknande eller vet vad det kan bero på?
tack
mvh
niklas

  • Medlem
  • 2004-05-28 19:47

Johan Arvidsson, du kan lägga till mig i listan

Jag installerade om systemet med start-Cd´n och det funkade som tur va

  • Medlem
  • 2004-05-30 16:35

Har en extern ljudutgång via USB (Hercules Muse Pocket) och efter den här förbannade uppdateringen så hittar systemet bara den inbyggda högtalaren i datorn, vilken jag inte vill köra. Men om man startar om så kommer den tillbaka ibland igen. Vad kan detta vara? Finns det möjlighet att ladda ner tidigare uppdateringar av 10.3 utan att behöva lägga in den här sista som spökar?

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2004-05-30 17:22
Ursprungligen av Korsriddaren:

Har en extern ljudutgång via USB (Hercules Muse Pocket) och efter den här förbannade uppdateringen så hittar systemet bara den inbyggda högtalaren i datorn, vilken jag inte vill köra. Men om man startar om så kommer den tillbaka ibland igen. Vad kan detta vara? Finns det möjlighet att ladda ner tidigare uppdateringar av 10.3 utan att behöva lägga in den här sista som spökar?

Tror nog att om du gör en Archive and Install och sedan kör combo uppdat till 10.3.4 så kommer det att funka.

  • Medlem
  • 2004-05-30 17:59

Gjorde en helt ny ren installation, tom raderade hdn före. Sen kördes ju combo updateraren automatiskt av programupdateraren. Funkar emellanåt o emellanåt inte....... skumt som faen

Jag hatar sånt här!!!

Följde Adrian B:s lilla instruktion. Allt gick bra fram till sista uppdateringen: iChat. Den tog väldigt lång tid på sig, så jag gjorde en gissning att den hängt sig där eftersom den är mindre i storlek än t ex OS X ... nåväl, jag stoppade där (eftersom jag inte använder iChat och alla andra uppdateringar som jag ville ha var gröna och avbockade) och gjorde en tvångsstart.

Efter det så gå det inte att starta ordentligt. Den startar upp som vanligt, grå-skärm plus snurrhjul vidare till blått och sedan öppnas installer upp. (jag har fortfarande skivan kvar i datorn, hur får jag ut den? Är jag tvungen att ta ut CD:n?)

Jag väljer språk och fortsätter. Istället för att fortsätta installera väljer jag att avsluta installeraren. Väljer vidare att starta om från HD:n med den nya 10.3.4 och det går bra med blå-skärm och "Mac OS X-ruta" tills "väntar på Printing Services" dyker upp och där står den och tuggar. Inget händer.

Är jag helt keff eller? Vad göra?

Mycket tacksam för hjälp.

Stefan

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2004-06-01 18:05

Håll ner musknappen under uppstart så ska skivan komma ut!

Ursprungligen av jas:

Håll ner musknappen under uppstart så ska skivan komma ut!

Tack för den. Skivan är ute men fortfarande: "Väntar på Printing Services"

Stefan

Jag kan nu meddela att jag inte kunde få ordning på mitt gamla system utan var tvungen att installera om. Eftersom jag installerade 10.3.0 så körde jag Combo-uppdateraren och det gick bra. Man har ju hört förrut att det kan bli lite skillnader mellan vanliga uppdaeringar och combo.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-01 18:41

Stefan> Inget som hjälper dig, men jag hade också problem med att datorn hängde sig vid "waiting for printing services". Kommer inte ihåg varför det uppstod, men det slutade med att jag installerade om systemet. Tror det var något med att jag startat om i OS 9 (som jag aldrig vågar göra igen!).
Du är säker på att den faktiskt hänger sig? Jag har också varit med om nån gång att den stannat där i flera minuter, för att sedan köra vidare.

Ursprungligen av Anders Båth:

Stefan> Inget som hjälper dig, men jag hade också problem med att datorn hängde sig vid "waiting for printing services". Kommer inte ihåg varför det uppstod, men det slutade med att jag installerade om systemet. Tror det var något med att jag startat om i OS 9 (som jag aldrig vågar göra igen!).
Du är säker på att den faktiskt hänger sig? Jag har också varit med om nån gång att den stannat där i flera minuter, för att sedan köra vidare.

Nja inte hänger sig direkt, den horisontella "pelaren" som visar hur mycket som har tankats in och hur mycket det är kvar "snurrar" men rör sig inte framåt. Den har nu stått och tuggat i allfall en femton minuter nu minst.

Installera om systemet säger du.
Får väl göra det om ingen annan vet varför den står och tuggar på "Väntar på Printing Services" och om det finns ngt att göra.

Tjing,

Stefan

hej!
Jag har fortfarande inte fatt datorn att fungera...korde norton Disc Doctor men det funkade ej.
Nar jag ska installera om phanter, sa vill den installera om det pa nytt vilket tar 3 GB...vilket betyder att jag inte har plats.
Hur gar det till nar man installerar om systemet... jag vill garna veta.
Det tre sista bokstaverna i alfabetet kunde inte skrivas.Sitter vid en PPPPPCCCCCCCC.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2004-06-03 16:58

Kris

Kris här också. Laddade hem uppdateraren som inte kunde 'packas upp'. Vid omstart får jag bara den snurrande karusellen.
Hur får jag datorn att ens ta en installations-CD'n vid omstart?
Sitter vid grabbarnas PC.......
'Ett tips, ett tips, ett kungarike för ett tips!!!!!'

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2004-06-03 17:31

Tvivlar på allt just nu

Vilket uppstartskommando gäller numer(!?) för att starta från första Pantherinstallations-CD'n?
C under startup tar inte första Pantherskivan ens.
Finns där inte något terminalkommando som kan ta oss tillbaka till 10.3.3 då ju bara uppdateraren laddats hem men enligt dialogrutan inte lyckats fullgöra sin uppgift?
Vad gör exv 'reset-nvram' plus 'reset-all' i open firmware-läge?

Senast redigerat 2004-06-03 19:30
Bevaka tråden