Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem eller Problemfri Ibook

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-06-01 11:32

Hej alla forum användare!

Jag står inför valet att köpa en ny bärbar dator, förmodligen en Ibook. Jag har dock läst om en hel del problem här på forumet. Därför tänkte jag starta en liten omröstning, om hur många som igentligen har haft problem med sin Ibook.

Har du tid lust och ork får du gärna specificera vad du har haft probelm med, eller vad du är specillet nöjd med.

/Tack på förhand
Dick Svensson

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-06-01 12:05

Problemfritt får jag kalla det.

Det är lite rent fysiskt, batteriet har dålig passform och tangentbordet glappar. Detta kunde dock åtgärdas enkelt med hopvikt papper och en liten bit tejp... det får man räkna med för det priset.

Det är en G4 12", och den har fungerat klockrent sen januari. Jag tror att det var någon generation av G3orna som hade problem, de nya får man nog klassa som safe.

  • Medlem
  • 2004-06-01 12:10

Jag har en G3/800 12" som inte har ett enda fel. Kanondator. Jag håller det för ett av mina bästa köp någonsin, trots att den inte var SÅ billig. Med extra minne och TV-ut landade den på knappt 18.000:-.

Det verkar vara antingen eller... antingen får man en toppdator, eller en som suger kapitalt. Jag tror dock att de problemfria är i majoritet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-01 12:11

Köpte en iBook G4 14" till min far för tre månader sedan. Den har fungerat perfekt. batteriets passform är det lite si och så med, men i övrigt lever den upp till mina förväntningar.

En gång har jag blivit orolig, och det var när skärmbilden började flimra direkt efter 10.3.4-uppgraderingen. Det var som om man ändrat uppdateringsfrekvensen. Det hjälpte inte att starta om datorn, men efter att den varit avstängd ett par timmar så var allt som det skulle igen. Falskt alarm, alltså.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-01 12:17

Har haft min i några månader nu och är mer än nöjd! Förstår din oro då jag sett en hel del trådar som handlar om folks problem med sina iBooks, men jag kan verkligen rekommendera den!

Min iBook rockar. Som ovan, lite halvtaskig passform på batteriet - eject-knappen fastnade i nedtryckt läge i början, men den har 'nötts' till att fungera som den ska. Någon skrev "...ett av mina bästa köp någonsin..." och jag är benägen att falla in i ovationerna.

Har kompletterat med airport xtreme kort och en netgear wgr 614 för trådlöst internet. mums.

  • Medlem
  • 2004-06-01 12:56

Snabba svar

Tack för de snabba svaren som har ramlat in, gick bara iväg på lunch och redan 5 svar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-01 13:37

HDn på min iBook 600 12" (den som satt i vid köpet då) kraschade i förra veckan, strax under 2 år gammal. Nu är det ju IBM som tillverkat den och likadana sitter i typ alla bärbara alternativ som finns, antar jag. Därför röstade jag "problemfri" för annars har den, som man säger, "worked like a charm". Har inte haft antydan till de problem som vissa andra användare beskriver.

Inga problem här med finishen, på senare tid har den börjat knaka lite när man lyfter den o så. Dock inte när den var ny och absolut inte anmärkningsvärt. En död pixel vid leverans, försvann ett tag (!) men har nu kommit tillbaka.

Modellen jag har saknar fläkt, vilket är en fantastisk finess. I komination med den knäpptysta (men sköra...) hårddisken måste man lägga örat på datorn för att avgöra om den är på! Har svårt att tänka mej en tystare dator som har rörliga delar. Tror tyvärr att de som säljs idag alla har en liten fläkt.

Smart design. (placering av portar o så) Snygg! Liten och därmed väldigt portabel. Högtalarna är ingen upplevelse men där finns ju en enkel regel: stor högtalare=bra ljud, med få undantag. TV-utgången använder jag typ varannan kväll för att kolla på DIVX!

För matchande mus, kolla någon vit från MacAlly. Om du köper en, alltså

iBook 12" G3/800 1,5år gammal nu. Definitivt ett av mina bättre köp, har fungerat klanderfritt.

Lustigt bara en (jag) har haft problem helt plötsligt... Låter skumt.

Det där med öppen omröstning där andra användare kan se vad du röstat på var inte så bra om du även vill höra kritiska röster. Det verkar som om det INTE får lov att vara några fel på ibook på detta forum.

Nåväl: I "mitt fall" så har en iBook G3 700 fått lämnas in för två fel. Den skickades till Holland (kan det varit det?) för att den hade problem med batteriet. Den tog inte laddning och datorn kunde stängas av när som helst. Det andra problemet var att skärmen kunde slockna och flimra. Apple skickade ut en låda med bud för att packa datorn och skicka den i retur. Det kvarstår dock problem med datorn men det är mest av kosmetisk art. Så som pipande ljud och tidvis flimmer på skärmen. Även klockan kan bete sig underligt. Batteriets passform har aldrig varit bra men sett ur ett Apple-perspektiv så är iBook en "lågprisdator", så en del får man faktiskt aceptera.

  • Medlem
  • 2004-06-01 14:12
Ursprungligen av whoami:

Lustigt bara en (jag) har haft problem helt plötsligt... Låter skumt.

Det där med öppen omröstning där andra användare kan se vad du röstat på var inte så bra om du även vill höra kritiska röster. Det verkar som om det INTE får lov att vara några fel på ibook på detta forum.

Den öppna omrösningen var mestadels för att folk skulle ge ifrån sig seriösa svar, samt att kunna läsa flera inlägg ifrån specifika personer. (Eventuellt söka på personer som inte specificerar deras problem / problemfria ibook, för att på så sätt få reda på deras problem.)

Sen är jag en person som står för vad jag tycker i både vått och tort, detta verkar andra också göra att dömma av andra trådar här på 99%.

Ursprungligen av whoami:

Nåväl: I "mitt fall" så har en iBook G3 700 fått lämnas in för två fel. Den skickades till Holland (kan det varit det?) för att den hade problem med batteriet. Den tog inte laddning och datorn kunde stängas av när som helst. Det andra problemet var att skärmen kunde slockna och flimra. Apple skickade ut en låda med bud för att packa datorn och skicka den i retur. Det kvarstår dock problem med datorn men det är mest av kosmetisk art. Så som pipande ljud och tidvis flimmer på skärmen. Även klockan kan bete sig underligt. Batteriets passform har aldrig varit bra men sett ur ett Apple-perspektiv så är iBook en "lågprisdator", så en del får man faktiskt aceptera.

Först vill jag säga att det är tråkigt att du har haft problem. Sen anser jag som oberoende tredjepart att du bör kontakta apple, med de problem som kvartår om du fortfarande är missnöjd. Apple verkar i alla fall väldig mån om sina kunder, vilket är en possitiv sak av det jag läst här på forumet.

Genomgående verkar det inte verkar vara någon fel på apples service. Annat än vad man kan säga om tex. IBM, dit min flickvänn skickade in sin Nya dator efter felleverans. För att göra en lång och jobbig historia kort, fick hon tillbaka sin nya dator med ett fasttejpat WLAN kort på chassit. (Detta tog IBM över 1,5 månader)

Lycka till i framtiden, och tack för ditt uppriktiga svar.

Har haft en del iBooks och Powerbooks alla har fungerat i princip problemfritt, ibland har batteri och laddare strulat (ojämn laddning och glapp i adapterkabeln) men sånt drabbar ju nästan alla batterier och laddare efter längre tids användning och det kan inte datorn i sig lastas för.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-06-01 15:11

Röstade problemfritt

Har bara haft min iBook (12" G4, 1GHz med 60Gb disk, Airport och BT) i någon månad. Detta är min första Mac (förövrigt även första bärbara) och jag kan säga att hittills är jag nöjd! Håller visserligen fortfarande på med att "vänja mig vid systemet" och har inte kört den hårt (inga tunga krävande applikationer, har inte transporterat den än, stått på skrivbordet bara)...
Men så här långt har det funkat problemfritt!

Ska jag anmärka på något så får det bli att batteripassformen är sådär (som flera andra har påpekat), men det har inte känts störande.

Jo, den har ju "segat ned sig" nån gång, men jag kör med 256Mb minne och vet att det krävs mer än så (512-modul skall inhandlas när budgeten medger det). Tycker ändå att den är snabb och det flyter på rätt bra.

Fläkten...det verkar som att min fläkt går hela tiden, men jag vet inte säkert, för den är ganska tyst. Om man lutar sig fram mot nedre vänstra hörnet av datorn hör man ett sus (borde vara fläkten, väl...eller är det disken?) men eftersom jag inte kört något "tyngre" än vet jag inte om den låter mer då. Någon som vet?

Tycket inte heller att den blir särskilt varm, man kan känna att den är varmare under vänster handflata, men inget överdrivet.

Som helhet vill jag med mina begränsade kunskaper om Macar och OSX säga att jag inte ångrar bytet (körde Win XP tidigare).
Lite off topic, men detta forum är ochså ett stort plus, då man kan få hjälp med sina nybörjarfrågor

  • Medlem
  • 2004-06-01 15:30
Ursprungligen av cornpie:

Fläkten...det verkar som att min fläkt går hela tiden, men jag vet inte säkert, för den är ganska tyst. Om man lutar sig fram mot nedre vänstra hörnet av datorn hör man ett sus (borde vara fläkten, väl...eller är det disken?) men eftersom jag inte kört något "tyngre" än vet jag inte om den låter mer då. Någon som vet?

Det är disken. Gå in i inställningarna och kryssa för "sätt hårddisken i vila...", då slutar den låta när du inte använder den. Dessutom ska det enligt rykte förlänga livslängden på disken.

On another note, så har jag just hämtat ut min sprojlans 17" Powerbook. Den har varit problemfri i över en timme. Den är fin... jag önskar bara att jag vore en Switcher, eftersom jag förmodligen skulle var lite mer impad då. Tog 5 minuter att installera, och den hittade det trådlösa nätverket automatiskt. inga överraskningar med andra ord.

iBook G4 12", totalt problemfri, fungerar underbart.

/Kristofer

Två iBooks har jag haft. Den första vita modellen (500 MHz, 10 GB, 320MB ram) fungerade utan några problem alls.
Den andra, en iBook G4 800 MHz 640 MB ram har jag haft i ett drygt halvår nu utan några incidenter. Den känns väldigt stabil och bra.

Om jag hade köpt en dator idag så skulle jag nog köpt en iBook 12" igen faktiskt, men med inbyggd bluetooth. *ångrar mig*

  • Oregistrerad
  • 2004-06-01 18:51

nemas problemas här, underbar dator till ett helt okej pris.

Inga problem.

Fastnade för Mac för ett par år sedan. Har nu två själv. Köpte en iBook 14" 1GHz för ett halvår sedan. Den har väl krashat 3 gånger, vilket absolut är godkännt. Ett problem dock är att skärmen spräckts, vilket jag inte vill klandra mig själv för. Min 4:de laptop, och ingen har tidigare skadats trots mycket bryskare behandling än denna någonsin fått. Undrar om den verkligen ska vara SÅ känslig!?
Men som bärbar har den varit långt över mina förväntningar annars.

Jag har en iBook G3 700Mhz. Har varit inne på service en gång då den uppförde sig konstigt och gav ifrån sig lustiga ljud. Det visade sig vara hårddisken som det var fel på. Annars har den fungerat utmärkt, stör mig dock på de två döda pixlarna som "förgyller" min skärm.

//fredrik

  • Medlem
  • 2004-06-01 23:04

Har en iBook G3 700 som väl är drygt ett och ett halvt år gammal nu. Har bytt moderkortet två gånger på tre månader. Första gången innan Apple insåg problemet och började erbjuda fria reparationer på drabbade modeller. Första gången var det en del strul eftersom garantin redan gått ut.
Annars har den funkat problemfritt.
Men jag tycker om den ändå - Flingan som jag kallar den.

/majk

Röstade problematiskt för jag kände att jag måste vara sanningsenlig. Dock kräver det en liten förklaring (eller försvarstal?).
Även jag har haft ett sladdrigt tangentbord och ett batteri med taskig passform på min 12" G4 som jag köpte i februari. Detta har dock åtgärdats på garantin och i övrigt har jag bara gott att säga om datorn i övrigt. Mumma.

  • Medlem
  • 2004-06-02 22:20

Tack för alla svar!

Jag vill slutligen bara tacka för de svar och röster som har kommit in de senaste dagarna. Samtidigt vill jag passa på att meddela att jag snart skall beställa en :

iBook G4 1Ghz 256 + 512 MB, BT + WLAN + 60GB.

/Dick Svensson

Ursprungligen av xj220:

Jag vill slutligen bara tacka för de svar och röster som har kommit in de senaste dagarna. Samtidigt vill jag passa på att meddela att jag snart skall beställa en :

iBook G4 1Ghz 256 + 512 MB, BT + WLAN + 60GB.

/Dick Svensson

Vad har de sagt för leverenanstid på den? Var köper du den?

Har en kompis som ska köpa en exakt likadan dator de närmaste dagarna.

Ciryon

  • Medlem
  • 2004-06-03 08:13

Jag har inte fått någon tid på den för jag har inte beställt den än
Jag kommer dock beställa ifrån "storen" på apple.se för att kunna få studentrabbat.

  • Medlem
  • 2004-06-03 18:14

Jag avstår att kommentera. Ni som hängt med i min tidigare tråd vet varför. Vet inte hur knusslig jag varit, men just nu är det största felet att när jag väcker datorn från vila så darrar skärmbilden ungefär som att man gjort en degauss på en CRT-skärm. Försvinner efter ett tag. iBooken i sig själv är dock en underbart och superprisvärd dator som jag ändå vill rekommendera.

/Fredrik

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-06-09 12:39

min 12", 60gb, bt, ap funkar felfritt

  • Oregistrerad
  • 2004-07-05 22:06

Vad sägs om följande statistik för min 12" G3 700 MHz:

moderkort 1 höll 4 månader
moderkort 2 höll 4 månader (garantirep 1)
moderkort 3 höll 4 månader (garantirep 2)
moderkort 4 kommer att hålla ...

nätdel 1 höll 8 månader (garantirep)
nätdel 2 kommer att hålla ...

I min naivitet trodde jag att Apple hade kommit fram till en fullgod reparation sedan de väl medgivit att vissa iBöcker (däribland min) är behäftade med konstruktionsfel. Således hade jag hoppats att moderkort nummer tre skulle få ett långt och lyckligt liv - men icke! De senaste dagarna har de numera allför välkända symtomen åter hemsökt iBooken: Först hänger sig datorn några gånger (bilden fryses), sedan börjar bilden bli randig och flimra (fortsatta sporadiska hängningar), slutstadiet (i vilket bokkraken nu åter befinner sig) är svart skärm och dito äpple.

Tydligen får man prenumerera på moderkort...

OS X och iBookens charm när den väl fungerar kompenserar en hel del, men nu börjar mitt tålamod tryta.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-06 00:32

Jag har haft en iBook 500 (första vita) och farsan har en iBook 700 just nu (som jag "supportar" naturligtvis.. ;-). Bägge har rullat helt problemfritt, mycket fina små macar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-06 01:05

Problemfri. Vi har en iBook 14 tum på jobbet (även om 12-tummaren är min favorit). Den har stått på 24 timmar om dygnet i säkert nio månader nu utan några som helst problem.

Bevaka tråden