Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerBook 15" - undvika döda pixlar? Var köpa?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-30 20:09

Ni som sitter med nya fina PowerBook 15", har ni haft några problem med döda pixlar på skärmarna? Undrar eftersom jag är nära att köpa en PB 15"/1,5GHz men är lite osäker på var jag ska göra köpet. Helst vill jag ha den med en 512MB minnesmodul så att jag kan uppgradera till 1GB någorlunda enkelt, och när man ändå är i farten skulle ju en HD på 5400rpm vara helt fel, eventuellt också 128MB grafikminne. En sådan konfiguration går så vitt jag vet bara att få via Apple Store och då är frågan om man törs beställa burken där? Är rätt petig när det gäller skärmar, sitter med en 17" TFT just nu som har en trasig pixel som lyser rött för det mesta och det är ganska enerverande. Har visserligen beställt en iBook från Apple Store tidigare och fick då en perfekt skärm utan några defekter, men det kanske bara var tur?

Macoteket har iofs en liknande konfiguration fast med 4200-varvare, men där får man väl inte heller provköra burken innan köp av vad jag kunnat läsa i andra trådar här?

Och är det förresten någon som har jämfört en PB med HD på 4200 resp. 5200 rpm och kan uttala sig om hastighetsskillnaden?

Jag köpte min 15-tums aluminiumskönhet från Apple Store och den beställningsbyggdes på samma sätt som du önskar. Inte en enda död pixel. Jag skulle tordas köpa därifrån igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-30 21:26

Jag har haft 4 PB genom åren och dom 3 sista har jag i alla fall aldrig haft någon död pixel på. Den första som jag hade för 10 år sen kommer jag inte ihåg om det var någon död pixel på. Jag minns inte ens att man pratade om döda pixlar då..

Jag köpte min PB 15" från Macoteket med samma konfiguration som du vill ha fast HD:n är 4200 rpm. Men även om det skulle vara en död pixel på PB:n så spelar det ingen roll om du köpt den från AS eller någon återförsäljare. Det måste väl vara minst 3st pixlar bredvid varandra eller 5 utsprida som är döda för att man ska få byta har jag för mig.

Det vore intressant om någon vet hur vanligt det är med döda pixlar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-30 23:02

Köpte just en 15" från Apples webbutik med 5400rpm hårddisk och 128MB grafikkort och ett 512MB minneskort. Stoppade i ett till köpt på Macoteket så jag fick 1GB. Fick datorn i fredags och har inga döda pixlar. Datorn rullar på.

Kika på www.barefeats.com där det finns test av just de olika hårddiskarna i powerbooken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-30 23:38

Tack för infon alla, har bestämt mig för att lägga in en beställning hos Apple Store så fort jag fått min iBook G4/800 såld. Det blir en 15" @ 1,5GHz med 1x512MB, 5400rpm hårddisk och 128MB VRAM, och sen uppgraderar jag minnet till 1GB själv.

Det går att köpa specialbyggen från alla direktköpande återförsäljare, så man måste inte gå till Apple Store på nätet om man vill ha snabbare disk.

Kruxet med pixlar är dock ofrånkomligt. Någon, eller några måste man i praktiken acceptera, annars skulle platta skärmar och bärbara datorer bli oöverkomligt dyra. Kanske inte så kul för den som råkar ut för dem, men trots allt är det inte så vanligt. Själv är jag inne på min femte powerbook och har hittills inte haft en enda död pixel. Fast det har naturligtvis varit lika nervöst varje gång jag startat datorn för första gången.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-31 00:51
Ursprungligen av ohennig:

Kruxet med pixlar är dock ofrånkomligt. Någon, eller några måste man i praktiken acceptera, annars skulle platta skärmar och bärbara datorer bli oöverkomligt dyra. Kanske inte så kul för den som råkar ut för dem, men trots allt är det inte så vanligt. Själv är jag inne på min femte powerbook och har hittills inte haft en enda död pixel. Fast det har naturligtvis varit lika nervöst varje gång jag startat datorn för första gången.

Stämmer kanske. Jag ska snart köpa en iBook (eller snart och snart ). Jag vet dock att skulle jag få en dator med en död pixel nån stans mitt i skärmen, särskilt en som lyser, så skulle jag skicka tillbaks den på öppet köp, vilket jag får göra. En pixel som inte lyser och ligger i en kant, ännu hellre ett hörn kan jag ta, det är absolut ingen fara, men betalar jag 16500 för en bärbar dator (vilket jag kommer göra) så ska det faktiskt inte ha några sådana skavanker. Att den kanske för döda pixlar senare är en annan sak, det är smällar man får ta, men en ny dator ska inte ha några stora problem.

Jag skulle ju egentligen inte vilja göra så, eftersom att det bara blir krångligt och kostar pengar för båda parter, men är man fattig gymnasiestudent, så vill man faktiskt inte få mediokra grejer när man betalar mycket pengar.

Ursprungligen av DrRotmos:

Stämmer kanske. Jag ska snart köpa en iBook (eller snart och snart ). Jag vet dock att skulle jag få en dator med en död pixel nån stans mitt i skärmen, särskilt en som lyser, så skulle jag skicka tillbaks den på öppet köp, vilket jag får göra.

Faktiskt är det inte så att du kan välja att skicka tillbaka den på öppet köp. Det är butiken som sätter villkoren, och bestämmer om de överhuvudtaget tillämpar öppet köp.

Du har visserligen som konsument väldigt långtgående rättigheter, men butiken du köper hos har rätt att först försöka åtgärda felet innan du kan begära en ny produkt i utbyte.

Men skulle du råka ut för en hel död pixel, och inte bara en subpixel, mitt i skärmen, så är chanserna att du lyckas få det åtgärdat av Apple betydligt bättre. De resonerar precis som du, en subpixel i kanten på skärmen får man leva med, men en helt död pixel mitt i är mer störande och därmed inte lika godtagbart. Allra bäst, om man nu överhuvudtaget råkar få döda pixlar på sin nya dator, är ju att det handlar om en hel bunt mitt i skärmen.

  • Medlem
  • 2004-05-31 01:02

Att skärmarna skulle bli "jättedyra" bara för att alla fungerade är bullshit. Det skulle kanske stämma om det var en på 4 som var dåliga, men det är mycket färre... Istället tror jag helt enkelt att företagen har en tyst överrenskommelse om att det är bra. Man ökar ju sin marginal lite.

Varför ska man betala lika mycket för en dålig skärm, som för en bra? Låt folk välja, och betala därefter.

  • Medlem
  • 2004-05-31 01:13

Jag har två pixlar som har jävlats till och från. En sitter mitt i skärmen och kan ses från två meters håll (lyser ljusgrönt). Den andra sitter lite åt sidan och märks knappt.
Precis när jag fick dator var allting ok. Sen startade helvetet efter några dagar men håller på att stabiliseras nu. Den "gröna polarstjärnan" har tystnat och den adnra pixeln som sitter åt sidan verkar också tystna emellanåt. Väntar till efter sommarn för att se hur jag ska agera om pixlarna inte fungerar då.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-31 01:23

Förvisso så tänkte jag köpa på apple store som tillåter att man skickar tillbaks produkter inom 14 dagar. Det jag gör rättare sagt om jag skulle få en dator med en störade död pixel på är att jag ringer och helt enkelt förklarar situationen, och undrar ifall dom kan ta in den på service och fixa det istället, så slipper jag skicka in datorn, och dom slipper få en returnerad dator.

Glöm inte att klicka här senaste 30 dagar innan du lägger din beställning på Apple Store, så får du ett års gratis Mac.se-konto på köpet.

Mer om detta här.

/M

  • Oregistrerad
  • 2004-05-31 12:20
Ursprungligen av Martin Belak:

Glöm inte att klicka här senaste 30 dagar innan du lägger din beställning på Apple Store, så får du ett års gratis Mac.se-konto på köpet.

Mer om detta här.

/M

Om man använder det kan man väl inte få ut någon studentrabatt? Skulle gärna stödja 99mac, men utan studentrabatten blir det 2100 kr dyrare, and need I remind your, jag är fattig gymnasiestudent

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-31 10:16

Man kan alltid ångra sig!

Ångervecka
Ett begrepp som finns i lagen om distansavtal och som ger ett förstärkt konsumentskydd vid så kallade distansavtal och hemförsäljningsavtal. Lagen ger konsumenten rätt att ångra köpet inom 14 dagar och gäller vid försäljning via postorder, telefon, tv, Internet och vid hemförsäljning.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-31 10:30

Problemet är att det inte går att sälja använda datorer och öppnade förpackningar. Det finns inte marginaler för öppet köp eller ångervecka av datorer. Skulle du köpa en dator som en eller flera datorer installerat system på och tummat på ett tag, till samma pris som en ny? Nähe, trodde inte det va. Det skulle inte jag heller göra ens till kraftigt rabatterade priser. De flesta vill ha en helt orörd dator med plomberad kartong. Numera är det tack och lov ovanligt med döda pixlar på platta skärmar.

Hur säger lagen egentligen?

Ok, att återförsäljare har någon överrenskommelse om att acceptera x antal döda pixlar beroende på placering, men det ÄR fel på produkten om den har döda pixlar.

Jag skulle hämta programmet Dead Pixel Identifier och be att få prova programmet på datorn som ska inköpas. Nuvarande PowerBook är förskonad från döda pixlar, men min gamla TiBook hade minsann två fula pixlar. Även min mobiltelefon har en död pixel, men den är "godartad" och kan "tryckas" bort.

Ciryon

Ursprungligen av Ciryon:

Hur säger lagen egentligen?

Ok, att återförsäljare har någon överrenskommelse om att acceptera x antal döda pixlar beroende på placering, men det ÄR fel på produkten om den har döda pixlar.

Ciryon

Det är snarare tillverkarna som har en överenskommelse, och där hamnar återförsäljarna i kläm eftersom de har ansvar gentemot kunden enligt konsumentköplagen. Jag tror inte någon återförsäljare tycker det känns speciellt roligt att få veta att man sålt en dator som har en defekt och veta att det inte är mycket man kan göra åt den. Det man kan hoppas på är att det går att beveka Apple om ett skärmbyte.

Lagen säger väl, utan att jag är någon expert, att du som konsument har rätt att få en defekt vara reparerad eller utbytt. Men i det här fallet är ju problemet att Apple och många andra datortillverkare anser att en pixel, eller subpixel som det oftast handlar om när man har fel på skärmarna, inte är en defekt utan något man måste vara beredd att acceptera.

Frågan är vad som skulle krävas för att de skulle införa en nolltoleranspolicy (som skulle underlätta mycket för oss återförsäljare)?

Jag köpte en ny powerbook 15" för ett par veckor sen. Det var en död pixel på den och lämna tillbaks den fick man bara ifall man betalade 10% av priset... Det känns lite pissigt att man inte kan leverera hela grejjer och sen inte stå för det heller. Köpte av applestore.

  • Medlem
  • 2004-05-31 17:25
Ursprungligen av Gunslinger:

Jag köpte en ny powerbook 15" för ett par veckor sen. Det var en död pixel på den och lämna tillbaks den fick man bara ifall man betalade 10% av priset... Det känns lite pissigt att man inte kan leverera hela grejjer och sen inte stå för det heller. Köpte av applestore.

Allvarligt? Vad händer om nästa dator också har en död pixel? Mycket märkligt förfarande tycker jag. Över huvudtaget skapar de här pixelfelen ganska mycket ångest så fort man ska köpa något med TFT-teknik. Hur kul är det med en dator som har en lysande fläck mitt på skärmen?

Jag har en Samsungskärm med Pixelfel, min lösning var att måla över den med en svart penna... funkar väl OK.

Ursprungligen av stfm:

Allvarligt? Vad händer om nästa dator också har en död pixel? Mycket märkligt förfarande tycker jag. Över huvudtaget skapar de här pixelfelen ganska mycket ångest så fort man ska köpa något med TFT-teknik. Hur kul är det med en dator som har en lysande fläck mitt på skärmen?

Jag har en Samsungskärm med Pixelfel, min lösning var att måla över den med en svart penna... funkar väl OK.

Jag är allvarlig. Dock är pixeln inte så störande för den är svart, men ändå... Man vill ju ha en hel dator när man lägger ut så mycket pengar. Man skulle upp över 3 döda pixlar för att garantin skulle gå in tydligen.

Visserligen var det på applestore på Hawaii. Men jag tror Apple har samma policy globalt. Om inte svanska konsumentlagar hindrar dem att ta ut 10%...

  • Medlem
  • 2004-05-31 20:57

Det märkliga är att de tar tillbaka den alls. Då erkänner de ju att det är ett problem, men vill täcka förlusten ändå. Besynnerligt, och rätt oetiskt tycker jag.

Ursprungligen av stfm:

Det märkliga är att de tar tillbaka den alls. Då erkänner de ju att det är ett problem, men vill täcka förlusten ändå. Besynnerligt, och rätt oetiskt tycker jag.

Nja, dom tar tillbaks den för att det är öppet köp. Dom erkänner inte att det är fel. Men det kostar 10% att lämna tbx på ö.k.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-31 21:38
Ursprungligen av Gunslinger:

Nja, dom tar tillbaks den för att det är öppet köp. Dom erkänner inte att det är fel. Men det kostar 10% att lämna tbx på ö.k.

Jag är tveksam till om det där med 10% gäller också i Sverige, hittar i alla fall inget om något sådant i försäljningsvikoren på Apple Stores webbplats:

http://store.apple.com/Catalog/se/Images/salespolicies.html

Där står bland annat:

Citat:

7.3 Vi återbetalar erlagd köpeskilling men debiterar en avgift för fraktkostnaderna (beloppet motsvarar den fraktkostnad du debiterades i samband med leveransen av Produkterna).

En lustig sak i sammanhanget är ju att det är fri frakt på beställningar av dyrare hårdvara och liknande hos Apple Store, alltså borde de debitera en avgift på 0 kronor... Eller?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-31 22:17

Jag skulle också lacka på en död pixel, men om man tänker efter så är inte en död pixel ett jätteproblem för varken apple eller användaren. Det är ju helt klart ett gränsfall när det gäller vilka problem som bör tas på allvar. Men: När man har lagt sina surt förvärvade pengar på en sprillans ny tex. iBook, så vill man att den ska vara i toppskick. Apple borde helt enkelt se till att kvalitén på (bl.a.) skärmarna är bättre och ta sitt ansvar! Varje gång jag läser om problem med kvalitétskontrollen så blir jag förvånad över att apple inte värnar om den minoritet som köper mac! Skärpning!

  • Medlem
  • 2004-05-31 22:38

themos

Mitt i prick.

  • Medlem
  • 2004-05-31 22:41

Hm, ... nu fungerar alla mina pixlar igen. Kan det vara så att de behöver "köras in" lite granna?

Ursprungligen av themos:

Jag skulle också lacka på en död pixel, men om man tänker efter så är inte en död pixel ett jätteproblem för varken apple eller användaren. Det är ju helt klart ett gränsfall när det gäller vilka problem som bör tas på allvar. Men: När man har lagt sina surt förvärvade pengar på en sprillans ny tex. iBook, så vill man att den ska vara i toppskick. Apple borde helt enkelt se till att kvalitén på (bl.a.) skärmarna är bättre och ta sitt ansvar! Varje gång jag läser om problem med kvalitétskontrollen så blir jag förvånad över att apple inte värnar om den minoritet som köper mac! Skärpning!

Det var fint sagt!

Har KO någon gång tagit upp frågan om döda pixlar? Har letat runt på konsumentverket.se, men inte hittat något. Vore intressant att veta om de anser att en/flera döda pixlar är att räkna som ett fel på varan, eller om de godkänner tillverkarnas olika regler...

För den som vill läsa mer:
Penalty: An Autopsy Of Dead LCD Pixels (Toms Hardware)
About LCD display pixel anomalies (Apple)
Olika tillverkares policy (Dustin)
ISO 13406-2:2001

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-01 10:15

Jag har en död pixel på min PowerBook som jag tror fanns där ända sedan jag satte på datorn från början. Den lyser konstant himmelsblått. Eftersom färgen inte är störande och inte syns särskilt mot någon speciell färg bryr jag mig inte så mycket. Det skulle lika gärna kunna vara ett dammkorn. Man får vara glad att man inte har fler.

Har man pixlar som är färgade finns det en hyfsad chans att man kan få igång dom igen med lite massage (jo det är sant). Kan krävas upp till en veckas försiktigt regelbundet petande på pixeln innan den vaknar.

Gäller ej svarta pixlar.... och möjligen vita om jag minns rätt

Bevaka tråden