Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad för Extern disk skall man köpa?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-04-30 15:24

Hej, jag håller på och rippar hela min DVD-Samling. Vardera fil kan bli uppemot 6GB då jag gör en image av dvd'n... Har därför snabbt åkt upp till min hårdisk's gräns...

Jag vill att min mac ska ha större kapacitet men ndå kunna använda disken för att ladda ner på en PC.

Alltså, en (snabb, inte alltför höga krav), XP/OSX kompatibel och ja så billig som möjligt..

Detta är ju då "Tre önskningar i ett", men eftersom det sitter många macanvändare med externa hårddiskar så tänkte jag...

Sen undrar jag om att bara köpa en hårddisk löst och köpa ett kabinett till den är ett bra alternativ?

//Jocke

Maxtor B14D300 MTR 300Gb 5400rpm Onetouch Personal Storage 7000 External USB2.0/Firewire
Mycket bra kvalitetskänsla, fungerar med USB2 0ch FW på både PC och Mac. Enknapps-backupp med medföljande programvara.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=MAXB14D300

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-01 11:55

La Cie Big Disk. Finns i olika storlekar.

Jag måste ju passa på att tipsa om våra egna produkter på www.speedmania.se

Min rekommendation: UltraCool som är välbyggd och kyler disken till normal arbetstemperatur och är i stort sett helt tyst.

Jag rekommenderar LaCie D2. Billigare än speedmania och snabb. Finns i storleker från 80GB->1TB med alla olika anslutningar, USB2, Fw400 och Fw800.

Finns hos dustin.se t ex

Oavsett märke och modell måste du formatera den i MS-DOS filsystem (FAT32) om du vill använda den på både PC och Mac utan extra programvara. Tyvärr ger det lite sämre prestanda...

Ursprungligen av Rickard A:

Jag rekommenderar LaCie D2. Billigare än speedmania och snabb. Finns i storleker från 80GB->1TB med alla olika anslutningar, USB2, Fw400 och Fw800.

Finns hos dustin.se t ex

Oavsett märke och modell måste du formatera den i MS-DOS filsystem (FAT32) om du vill använda den på både PC och Mac utan extra programvara. Tyvärr ger det lite sämre prestanda...

FAT 32 klarar bara 4GB-filer. Kanske kan köra ihop sig med DVD-rippandet om de nu inte ska delas i småfiler.
NTFS klarar mer men OS X kan inte skriva till NTFS, bara läsa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-01 22:32
Ursprungligen av Rickard A:

Jag rekommenderar LaCie D2. Billigare än speedmania och snabb. Finns i storleker från 80GB->1TB med alla olika anslutningar, USB2, Fw400 och Fw800.

Finns hos dustin.se t ex

Oavsett märke och modell måste du formatera den i MS-DOS filsystem (FAT32) om du vill använda den på både PC och Mac utan extra programvara. Tyvärr ger det lite sämre prestanda...

Ja, La Cie d2 är också mycket bra och har ett mindre chassi än Big Disk.

Ursprungligen av Rickard A:

JOavsett märke och modell måste du formatera den i MS-DOS filsystem (FAT32) om du vill använda den på både PC och Mac utan extra programvara. Tyvärr ger det lite sämre prestanda...

Är du säker på att man får sämre prestanda med FAT32? Jag är tveksam...

Ursprungligen av whoami:

Är du säker på att man får sämre prestanda med FAT32? Jag är tveksam...

Prova själv får du se. Jag upplevde kraftigt försämrad läs och skrivhastighet då min FW-hårddisk var formaterad i FAT32. Ikopplad i Pcn var det inget problem men på macen var det betydligt slöare med FAT32. Hade så för att flytta filer men PC och mac men formaterade rätt snart om den till HFS+. Körde sen MacDrive på pcn. Det kanske gjorde det lite långsammare ikopplad i pcn men det var sak samma då macen var min primära dator.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-30 15:30

Jag har visserligen antagligen bestämt mig för Lacie d2 120;
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=LAC300511

Vad jag egentligen undrar är om denna externa hårddisk funkar bra till annat än att backuppa filer. Går det till exempel bra att köra filer och program ifrån den, eller går det påtagligt långsamt? (med FW400)

Jag kommer, förutom att backuppa, hämta/använda ljud- och videofiler från Premiere och Logic. Programmen kommer väl ligga på min eMacs hårddisk. Men filerna på den externa.

Har ännu ingen erfarenhet själv, av annat än backup. Ni?

Ursprungligen av jonny R:

Jag har visserligen antagligen bestämt mig för Lacie d2 120;
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=LAC300511

Vad jag egentligen undrar är om denna externa hårddisk funkar bra till annat än att backuppa filer. Går det till exempel bra att köra filer och program ifrån den, eller går det påtagligt långsamt? (med FW400)

Jag kommer, förutom att backuppa, hämta/använda ljud- och videofiler från Premiere och Logic. Programmen kommer väl ligga på min eMacs hårddisk. Men filerna på den externa.

Har ännu ingen erfarenhet själv, av annat än backup. Ni?

Jag kör Diablo 2 och Ghost Recon från min externa, snart treår gamla FW-skiva. Detgår utmärkt och har inga större skillnader jämfört med att köra dem från den interna hårddisken i min iMac.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2004-06-04 12:41
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Jag kör Diablo 2 och Ghost Recon från min externa, snart treår gamla FW-skiva. Detgår utmärkt och har inga större skillnader jämfört med att köra dem från den interna hårddisken i min iMac.

Så bra - för dig. :rolleyes:

Jag har alltså en läshastighet av 6 MB/sek från den externa disken, vilket inte direkt är lysande...

PBG4 500 (Rev A...)

/M

Ursprungligen av Micke F:

Så bra - för dig. :rolleyes:

Jag har alltså en läshastighet av 6 MB/sek från den externa disken, vilket inte direkt är lysande...

PBG4 500 (Rev A...)

/M

När man kör program så är det inte överföringshastigheten som är det viktiga utan åtkomsttiden som är den största flaskhalsen. Min överföringshastighet ligger nog på ca 10MB/sek (har egentligen aldrig kollat ordentligt vilken överföringshastighet jag har). Har du testat att köra program från din externa skiva någon gång?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2004-06-05 14:53
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

När man kör program så är det inte överföringshastigheten som är det viktiga utan åtkomsttiden som är den största flaskhalsen. Min överföringshastighet ligger nog på ca 10MB/sek (har egentligen aldrig kollat ordentligt vilken överföringshastighet jag har). Har du testat att köra program från din externa skiva någon gång?

Jorå. DreamWeaver funkar riktigt bra, liksom andra lite tyngre program.
Däremont är det lönlöst att försöka tanka in video direkt till disken, men det beror nog på att all data måste genom samma FW-port i PB:N...

/M

  • Oregistrerad
  • 2004-05-31 01:37

Ajdå, ingen som svarar?

  • Medlem
  • 2004-05-31 01:57

Det går jävligt snabbt. FW400 är tillräckligt för dagens hårddiskar.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2004-05-31 19:48
Ursprungligen av stfm:

Det går jävligt snabbt. FW400 är tillräckligt för dagens hårddiskar.

Jag får endast 6MB/sek med min PowerBook G4 / 500 och en sprillans 7200rpm-disk, 160 gig (extern).
(Den ger ca 22 MB/sek med en iBook G3 800)

Ska det verkligen vara så?

I så fall är det ju inte FireWIre 400 i PB:N, snarare FW 60...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-06-03 13:24
Ursprungligen av Micke F:

Jag får endast 6MB/sek med min PowerBook G4 / 500 och en sprillans 7200rpm-disk, 160 gig (extern). (Den ger ca 22 MB/sek med en iBook G3 800)

Jag har för mig att det är fastslaget att PB 450 och 500 har något vajsing med Firewire, siter som Barefeats har haft liknande erfarenheter som du.

olov

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2004-06-03 16:04
Ursprungligen av olov:

Jag har för mig att det är fastslaget att PB 450 och 500 har något vajsing med Firewire, siter som Barefeats har haft liknande erfarenheter som du.

olov

Då är det väl inget att göra, antar jag. För inte vill väl Apple skicka en sprillans 15"-are??

Tips?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-31 02:03

Jaja, jag litar på både dig och teknikens under. Tack! Har beställt en och hoppas att den kommer innan nästa helg.. Fast det är visst röd dag imorrn.. Datorbutiken beröms dock för sina snabba leveranser.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-05-31 09:31
Ursprungligen av jonny R:

Datorbutiken beröms dock för sina snabba leveranser.

*sätter frukosten i halsen*

olov

  • Oregistrerad
  • 2004-05-31 16:33
Ursprungligen av olov:

*sätter frukosten i halsen*

olov

Hehe.. Det registrerar jag som kritik av Datorbutikens "snabba" leveranser. Nåja, utifrån recensionerna på Pricerunner verkar de i regel ordna det snabbt..

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-05-31 21:08

LaCie P3 250gb. mest för pengarma, liten, snygg, ljudlös

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-06-03 22:45

Det bästa jag kan komma på är att köpa och stoppa i ett FW- eller USB2kort i din PC Card (PCMCIA) port på datorn.

olov

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-06-03 23:45
Ursprungligen av olov:

Det bästa jag kan komma på är att köpa och stoppa i ett FW- eller USB2kort i din PC Card (PCMCIA) port på datorn. olov

Om du följer Olov's råd har jag nog koll på dom bästa priserna Firewire och USB 2 för 513 kr Firewire för 255 kr eller det sämsta alternativet USB 2 för 239 kr

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2004-06-04 07:12
Ursprungligen av Kentor:

Om du följer Olov's råd har jag nog koll på dom bästa priserna Firewire och USB 2 för 513 kr Firewire för 255 kr eller det sämsta alternativet USB 2 för 239 kr

Så det är snabbare att använda ett sådant kort? Är det andra chip som hanterar trafiken via kortplatsen trots att även det är FireWire det handlar om?

/M

Bra priser, föresten!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-06-04 09:56

Med ett PC Card får du effektivt sätt en helt ny Firewirekontroller (som inte är vajsing), och använder Firewirekontakterna i kortet snarare än de du redan har inbyggt.

olov

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2004-06-04 11:44

Ok .Toppen!

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-04 13:50

Om man vill ha en disk som LaCie P3 250gb men vill ta all ström genom FW. Några förslag?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-06-04 18:08

Micke,
dubbelkolla att det verkligen är den externa disken som flaskhalsar och inte den interna. Är det så att du försöker kopiera in en fil från din externa till din interna månne? Även om som sagt Barefeats (och andra?) upptäckt att TiBook 400-450 har vajsing Firewire tror jag inte den ska vara SÅ dålig.

Ett test är att dra upp en terminal, skriva "cp " (utan citationstecken), dra in en fil (från den externa disken i finder) och släpp på terminalfönstret, tryck mellanslag och skriv "/dev/null" och tryck enter. Klocka och dela tiden på filstorleken. Då läses filen utan att skrivas någonstans.

olov

olov

Bevaka tråden