Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela ut internet via airport-kort

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min airport-station har lagt av (men det är en annan historia...)
Tänkte dela ut internetförbindelsen (Bostream) till iBook'en via airport-kortet i min Cube.

Har startat internetdelningen i cuben. Hur man ansluter med iBook'en förklaras inte i "Mac Hjälp" eller på Apple's Supportwebb. Jag lyckas inte ansluta via Cuben, hur jag än provar. Har någon annan lyckats med detta?

Har du ställt in rätt?
Dela anslutning via Ethernet
till datorer som använder Airport

Rätt lätt att man gör det bakvänt.

Komplettering...

Cuben är ansluten till Bostream via ethernet. Cuben har ett Airport-kort.
iBooken har även den ett airport-kort, och det är via airport jag vill ansluta till nätet via cuben.

Efter att man startat internetdelning i "värd-datorn", hur startar man själva "bryggan" över till iBooken?
Dator-till-dator?

Johan

Jag har samma konfiguration. Jag måste dock välja DHCP på powerbooken för att det ska funka, men sedan är det bara att ansluta till det nätverk du har satt upp på Cuben.

Med den uppsättningen gör du de valen som jag skriver i Systeminställningar->Fildelning->Internet.

Du behöver inte skapa något dator till dator-nätverk, det fixas automatiskt.

Nätverkets namn ställer du sen in med knappen Airport-alternativ, som är grå tills du har satt en bock i rutan för att dela ut över Airport. Där kan du också välja kanal och om du vill kryptera trafiken med WEP.

DHCP aktiverat på iBooken. Har satt upp ett dator-till-dator-nätverk från cuben. Men det vill inte...

Ursprungligen av Johan Linder:

DHCP aktiverat på iBooken. Har satt upp ett dator-till-dator-nätverk från cuben. Men det vill inte...

Du ska som sagt inte skapa ett dator till dator-nätverk om du vill dela ut internet, men det löste sig till slut ser jag.

Skall man inte kunna se den anslutna datorn i finder som om man körde vanligt nätverk?
Jag har nog gjort nåt fel nånstans...

Voila!

Nu ändrades airport-ikonen! Den fick en pil.
Och iBooken blev ansluten...
Ibland skall man bara vänta ett tag...
Tack för all hjälp!

Kopplar du upp dig på nätverket då?

"AirPort Setup Assistant" i program/verktygsprogram.

1
Bevaka tråden