Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerPC stänger butiken

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Appleåterförsäljaren PowerPC i Lidköping väljer att stänga butiken för gott - nu väntar en satsning på företagsförsäljning, internetshop samt konsultverksamhet.

PowerPC har länge varit en uppstickare i Macbranschen med egen import och distribution av mactillbehör - vi hoppas att Palle satsa hårt på internetförsäljningen i fortsättningen.

Även Stockholmsbaserade Reda Gruppen valde nyligen att stänga sin butik på Kungsholmen i centrala Stockholm och flyttade verksamheten till Ekerö.

PowerPC.se

Ja, jag hoppas verkligen att de gör om hemsidan om de enbart ska finnas på nätet

Med tanke på dom små marginalerna på Apple produkter så måste dom sträva efter en så låg hyra som möjligt.

Det är bara en tidsfråga innan Macoteket stänger sin butik på Birger Jarls gatan och enbart kör på webshop.

Ursprungligen av Woz.af.Mac:

Med tanke på dom små marginalerna på Apple produkter så måste dom sträva efter en så låg hyra som möjligt.

Det är bara en tidsfråga innan Macoteket stänger sin butik på Birger Jarls gatan och enbart kör på webshop.

Skämtar du ? Macotekets butik lär ju gå kanonbra.

Ursprungligen av Errol Garner:

Skämtar du ? Macotekets butik lär ju gå kanonbra.

Tror jag säkert, med dom priserna så...

Tycker bara att det är lite synd att Apple så hårt styr priserna på sina produkter, det ger inte utrymme för någon konkurrens som kan gynna oss kunder.

Ursprungligen av Woz.af.Mac:

Tror jag säkert, med dom priserna så...

Tycker bara att det är lite synd att Apple så hårt styr priserna på sina produkter, det ger inte utrymme för någon konkurrens som kan gynna oss kunder.

Tyvärr så verkar även dom flesta PC tillverkarna se till att riktpriser hålls trots den hårdare konkurrensen ,förutom på utgående modeller.
Angående Macotekets priser så är dom ju inte lägst men för det mesta ganska hyfsade speciellt eftersom dom har ganska bra lagerhållning och för det mesta vet vad dom pratar om. Visst kan man hitta allt billigare i någon webshop men bekvämlighet och tillgänglighet är ju värt en del, iaf för mig.

Även InLife lär gå med vinst bara efter ett år.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-31 00:00

[offtopic]
Palle? Det är bara jag som får heta Palle i Macvärlden

Ever heard of "There can only be one"?

[/offtopic]

  • Oregistrerad
  • 2004-05-31 11:53
Ursprungligen av Pallish:

[offtopic]
Palle? Det är bara jag som får heta Palle i Macvärlden

Ever heard of "There can only be one"?

[/offtopic]

Well, now you know who is The One...

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2004-05-31 01:56

designen hos både redagruppen och power pc är ju en skam för allt vad apple står för. hemskt.

Ursprungligen av carpark:

designen hos både redagruppen och power pc är ju en skam för allt vad apple står för. hemskt.

Apple står för? vad skulle det vara? att Apple på senare år blivit en lekstuga för designb*gar är en sak men att kräva att websiterna hos alla som säljer Apple produkter ska se ut som Apples är farligt, sekteristiskt tänkande. Det var inte länge sedan som Apples datorer såg ut som vilken PC som helst.

Ursprungligen av Woz.af.Mac:

Apple står för? vad skulle det vara? att Apple på senare år blivit en lekstuga för designb*gar är en sak men att kräva att websiterna hos alla som säljer Apple produkter ska se ut som Apples är farligt, sekteristiskt tänkande. Det var inte länge sedan som Apples datorer såg ut som vilken PC som helst.

Woz ingen har väl påstått att deras siter måste se ut precis som Apple's ? Men dom skulle ju kunna se betydligt bättre ut , säljer man proffsdatorer som bl.a riktar sig till grafiker och designers av olika slag så måste man ju kräva mer.

Att dom flesta av dagens PCs nästan ser ut som Macar gjorde för 5 år sedan är nog ett mer riktigt påpekande än ditt.

Ursprungligen av Errol Garner:

Att dom flesta av dagens PCs nästan ser ut som Macar gjorde för 5 år sedan är nog ett mer riktigt påpekande än ditt.

Det går alltid att vrida och vända på saker som man vill.

Ursprungligen av Woz.af.Mac:

Det går alltid att vrida och vända på saker som man vill.

Att Apple har inspirerat andra tillverkare är ju ingen hemlighet kolla in G4kuben t.ex. Konstigt bara att ingen av de efterapande PC tillverkarna lyckats göra något snyggare än originalet.

Ursprungligen av Errol Garner:

Woz ingen har väl påstått att deras siter måste se ut precis som Apple's ? Men dom skulle ju kunna se betydligt bättre ut , säljer man proffsdatorer som bl.a riktar sig till grafiker och designers av olika slag så måste man ju kräva mer.

Att dom flesta av dagens PCs nästan ser ut som Macar gjorde för 5 år sedan är nog ett mer riktigt påpekande än ditt.

De tre saker som spelar någon roll är prislappen, kompetens och servicenivå. Allt annat är bara extra grädde som kunden ändå får betala för i slutändan.

Ursprungligen av Joacim Melin:

De tre saker som spelar någon roll är prislappen, kompetens och servicenivå. Allt annat är bara extra grädde som kunden ändå får betala för i slutändan.

Det är därför som företag plöjer ner miljoner i grafiska profiler och logotyper menar du? Självklart så spelar utseendet roll. Ett oprofssigt utseende kan skrämma bort vissa kunder, och då spelar inte kompetensen eller servicenivån någon roll. En god designad webbplats kostar inte pengar, den genererar pengar. Butikens omsättning borde öka och priserna kan således pressas. I slutändan så tjänar alla på det.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-31 12:00
Ursprungligen av carpark:

designen hos både redagruppen och power pc är ju en skam för allt vad apple står för. hemskt.

Det är ett alldeles riktigt påpekande i den mån du menar att vår web är alldeles för dålig för att representera oss - eller Apple.
Vi har diskuterat detta i flera trådar tidigare och jag har svarat på otaliga mail där diverse avsändare erbjudit sig att göra om vår sajt för allt från "en 256-meggare och jag är nöjd" till gratis projekt i webskola och så de tyngre grabbarna som vielat göra samma jobb för bara 40.000:-.

Vi kommer naturligtvis att göra om den nu, när vi ändrar verksamheten åt bl a det hållet.
Denna har ju faktiskt varit likadan sedan 1997...
Vi är tacksamma att folk handlat så pass flitigt ändå under de åren.

Det tar nog ett tag till innan vi är färdiga med den nya modellen, men den kommer.

Tråkigt nog så visar sig bristen på design vara mera intressant än att PowerPC lägger ner... Det är synd att ännu en liten återförsäljare "försvinner".

Men visst är det nostalgi över den där sajten. Lite gamla gulnade inpyrda MacPressen insnurrade i ett råttbo av local talk nätverk sätter atmosfären. Detta får mig att tänka på min gamla snuskbeiga Performa med 7.5.2 snurrandes på en 700Mb stenkross. Får det lov att vara ett 14.4 modem någon?

Ursprungligen av whoami:

Tråkigt nog så visar sig bristen på design vara mera intressant än att PowerPC lägger ner... Det är synd att ännu en liten återförsäljare "försvinner".

Men visst är det nostalgi över den där sajten. Lite gamla gulnade inpyrda MacPressen insnurrade i ett råttbo av local talk nätverk sätter atmosfären. Detta får mig att tänka på min gamla snuskbeiga Performa med 7.5.2 snurrandes på en 700Mb stenkross. Får det lov att vara ett 14.4 modem någon?

Fast nu lägger ju inte PowerPc ned. Följande gäller ju.

"BUTIKEN PÅ STENPORTSGATAN 15 STÄNGER

PowerPC upphör med butiksverksamheten på
Stenportsgatan och fokuserar på installationer,
företagsförsäljning, reparationer samt
försäljning via internet."

Ursprungligen av whoami:

Tråkigt nog så visar sig bristen på design vara mera intressant än att PowerPC lägger ner... Det är synd att ännu en liten återförsäljare "försvinner".

Men visst är det nostalgi över den där sajten. Lite gamla gulnade inpyrda MacPressen insnurrade i ett råttbo av local talk nätverk sätter atmosfären. Detta får mig att tänka på min gamla snuskbeiga Performa med 7.5.2 snurrandes på en 700Mb stenkross. Får det lov att vara ett 14.4 modem någon?

Dom stänger inte - dom går ifrån butik till internethandel bara.

Ursprungligen av Björnström:

Dom stänger inte - dom går ifrån butik till internethandel bara.

Jo, jag förstog det. Men jag utryckte mig klumpigt som vanligt.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2004-05-31 09:30

Svindålig support!!

Jag köpte dator av dem men de vägrade sedan att svara på mail när jag hade frågor och problem. Det var inget svårt att lösa eller åtminstone vilja diskutera.

Jag skrev t o m ett vanlig brev till dem men möttes att total tystnad, så mina inköp sker annorstädes.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-31 12:10
Ursprungligen av jas:

Svindålig support!!

Jag köpte dator av dem men de vägrade sedan att svara på mail när jag hade frågor och problem. Det var inget svårt att lösa eller åtminstone vilja diskutera.

Jag skrev t o m ett vanlig brev till dem men möttes att total tystnad, så mina inköp sker annorstädes.

Bara att beklaga, be om ursäkt och ta åt sig av kritiken om vi har hanterat dig fel.

Menar du att du skickat ett vanligt pappersbrev också?
Posten släpper inte fram breven som folk adresserar till vår butiksadress av nån anledning. Det har de inte gjort på flera år. Ibland lägger de den i boxen istället, men det kan man inte lita på.

Vi kanske kan återgälda dig på nåt sätt...?

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2004-06-01 20:30
Ursprungligen av Palle:

Bara att beklaga, be om ursäkt och ta åt sig av kritiken om vi har hanterat dig fel.

Menar du att du skickat ett vanligt pappersbrev också?
Posten släpper inte fram breven som folk adresserar till vår butiksadress av nån anledning. Det har de inte gjort på flera år. Ibland lägger de den i boxen istället, men det kan man inte lita på.

Vi kanske kan återgälda dig på nåt sätt...?

Jag har fått ett par bra erbjudanden av Palle så det ska nog lösa sig till det bästa!

Jag ber att få påpelka att jag har fått bra support av Palle mfl. Trisst att ni lägger ner butiken (även om jag aldrig har varit inne i den), men jag förstår att det är svårt att få en macbutik att vara lönsam.

Lycka till med nysatsningeen!

PP

Precis! Palle - ropa till om du vill diskutera shop och webbgrejer

  • Oregistrerad
  • 2004-05-31 16:03

well, vad skall man säga...
jag hade aldrig varit i en butik med macgrejjer innan jag var på powerpc första gången.
underbart...ljuvligt...magiskt...
sen måste jag säga, efter att varit kund hos powerpc i snart över 4 år, servicen har alltid varit kanon! aldrig nåt strul eller skitsnack! tack!!
så, trist att butiken släcker ner och ett stort lycka till med nysatsningen, Palle!!
mvh
/hasse

Säger detsamma... Vem skall man nu skicka alla 100 tals mail till
Så länge jag kommer handla mac så kommer det vara hos Power PC i alla fall.

Trevlig personal är fan så mkt viktigare än en snygg webbsida !!

Ursprungligen av motif:

Säger detsamma... Vem skall man nu skicka alla 100 tals mail till
Så länge jag kommer handla mac så kommer det vara hos Power PC i alla fall.

Trevlig personal är fan så mkt viktigare än en snygg webbsida !!

Vete 17 , dom flesta kommer ju aldrig i kontakt med personalen bakom siten om allt fungerar som det ska. Och dom flesta beställer nog hellre från ett företag som verkar proffsigt och seriöst med en väl fungerande webbshop . Jag har inget emot PowerPc men har hört att folks inställning till dom har varit:"Glada amatörer" en inställning som antagligen till stor del berott på hemsidans utformning.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-31 19:44

Synd, där försvann Skaraborgs sista Macbutik.

Bevaka tråden