Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

x2-bränning på x4-media?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-09-02 20:23

Har en Pioneer 104 som superdrive i min G4 2x1ghz.
Den kan bara bränna i en 1x hastighet på dvd-r-skivor som är verifierade för 4x-bränning.
Har sett att till pc-s finns det en patch (eller firmware) att ladda ned, som gör att Pioneer 104 även kan bränna i 2x på dessa nya skivor.
någon som vet om det går att använda denna patch i en superdrive? Har tillgång till pc om det skulle behövas...

Jag kan bara bränna i 1x på 4x Applemedia i min iMac 800. (Senaste superdrivefirmware)
Andra märken går bra att bränna i 2x.

Konstigt tycker jag.

Tjenare

Vet att det ar gammalt men har ni provat Dragon Burn? jag hade problem innan men Toast som bara kunde branna i lagre hastighet an vad som stod pa skivorna, jag har en Pioneer 106:a i ett Firewire skal och det funkar med 4ggr med Dragon Burn, har kommer link!

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/19061

lycka till!

  • Medlem
  • 2004-04-13 18:39

Jag inhandlade en Pioneer 107 nyligen. Apple känner igen den som "sin egen", och när jag kör programuppdateraren så vill den insatellera ny firmware. Dock verkar programvaran urgammal, och inte avsedd för den nya driven. Ska jag installera eller inte?

Ursprungligen av stfm:

Jag inhandlade en Pioneer 107 nyligen. Apple känner igen den som "sin egen", och när jag kör programuppdateraren så vill den insatellera ny firmware. Dock verkar programvaran urgammal, och inte avsedd för den nya driven. Ska jag installera eller inte?

Hmm, det är väl alltid lite skumt med firmware uppdateringar, men jag hittade detta, jag har inte läst så mycket, men det kanske kan vara till någon hjälp!

http://www.insanely-great.com/news.php?id=3215

  • Medlem
  • 2004-04-14 11:17
Ursprungligen av Lordlondon:

Hmm, det är väl alltid lite skumt med firmware uppdateringar, men jag hittade detta, jag har inte läst så mycket, men det kanske kan vara till någon hjälp!

http://www.insanely-great.com/news.php?id=3215

Det låter ju som att jag inte ska installera något. Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-14 10:57
Ursprungligen av clifford:

Har en Pioneer 104 som superdrive i min G4 2x1ghz.
Den kan bara bränna i en 1x hastighet på dvd-r-skivor som är verifierade för 4x-bränning.
Har sett att till pc-s finns det en patch (eller firmware) att ladda ned, som gör att Pioneer 104 även kan bränna i 2x på dessa nya skivor.
någon som vet om det går att använda denna patch i en superdrive? Har tillgång till pc om det skulle behövas...

Det handlar om spelarens firmware (som du säger) och inget annat. Har ingen länk just nu men det finns patchar för att flasha dem till att bränna snabbare, bli regionsfria mm. Det varierar från modell till modell förstås vad och hur mycket man kan få den att göra, men har för mig att jag sett sånt till 104:an.

Edit: prova sök här eller kanske hellre här

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-05-29 16:30
Ursprungligen av Earth:

Det handlar om spelarens firmware (som du säger) och inget annat. Har ingen länk just nu men det finns patchar för att flasha dem till att bränna snabbare, bli regionsfria mm. Det varierar från modell till modell förstås vad och hur mycket man kan få den att göra, men har för mig att jag sett sånt till 104:an.

Edit: prova sök här eller kanske hellre här

Har hittat lösningen. Och sett ljuset...
http://forum.rpc1.org/viewtopic.php?t=25930
Där finns patchar till Pioneer 104, 105, 106 och 107. Avsedda för OS X, bara att ladda ner från en fransk sida (http://www.macetvideo.com/flashpioneerosx/flashpioneerosx.html - länkarna är lyckligtvis tydliga...) och installera.
Gör att min 104 nu kan bränna i 2x på fler märken – de som tidigare bara gick i 1x går nu även i 2x. och det ska tydligen även funka så att 4x-dvd-r kan brännas i 2x.
Installeringen/flashen funkar inte med Panther 10.3.4, men hade ett gammalt 10.3 på annan hårddisk som jag startade ifrån, och då funkade det perfekt.
Enda problemet nu verkar vara att det fortfarande är svårt att få alla 2x-bränningar verifierade som lyckade. Vet inte vad det beror på – kan bränna i 40x cd på en annan brännare jag monterat, så det verkar ju inte vara hårddisken eller macen som är för långsam. Kan ju vara skivorna, men senast körde jag Memorex vilka borde vara hyfsade...

Brukar inte Apple skicka med firmware uppdateringar med nya 0.x uppdateringar av MacOS X med jämna mellanrum? hur blir det isåf om man själv har uppdaterat firmwaren?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-05-30 13:53
Ursprungligen av Woz.af.Mac:

Brukar inte Apple skicka med firmware uppdateringar med nya 0.x uppdateringar av MacOS X med jämna mellanrum? hur blir det isåf om man själv har uppdaterat firmwaren?

Hittills har firmwaren aldrig uppdaterats, utan den har tidigare hetat A227, från det jag köpte macen med 10.1 och igenom alla uppdateringar till 10.3.4.

Ursprungligen av clifford:

Hittills har firmwaren aldrig uppdaterats, utan den har tidigare hetat A227, från det jag köpte macen med 10.1 och igenom alla uppdateringar till 10.3.4.

Ok får väl köra in den här uppdateringen, bra att sådant börja komma till Mac också

Ok nu är det gjort, var kan man se firmware versionen på DVD-brännaren? i systeminformation finns det inte.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-05-31 21:09
Ursprungligen av Woz.af.Mac:

Ok nu är det gjort, var kan man se firmware versionen på DVD-brännaren? i systeminformation finns det inte.

Jo, det ska gå att se det under Systeminformation-ATA-Pioneer

Så här står det om min:
PIONEER DVD-RW DVR-104:

Tillverkare: PIONEER
Modell: PIONEER DVD-RW DVR-104
Revision: 1.40

Revision är samma som firmware.
Men du kan nog inte installera det från 10.3.4 - funkade inte för mig, utan då gick brännaren inte över i kernel mode och var därmed inte öppen för flashning. Men det funkade däremot i tidigare OS X.

1
Bevaka tråden