Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

J2ME på os x

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-03-25 15:27

nån som vet nåt kit?

suns kit finns ju bara till pc

  • Oregistrerad
  • 2004-05-29 10:58
Ursprungligen av Snoken:

nån som vet nåt kit?

suns kit finns ju bara till pc

Det finns en inofficiell implementation av MIDP 1.0.3 till OS X på http://mpowers.net/midp-osx/

Det är faktiskt riktigt dåligt av Apple att inte ha en J2ME version ute till OS X. Apple basunerar ju ut att OS X ska vara Java-plattformen nr 1, men så lär ju aldrig bli fallet så länge de inte backar upp Java-plattformen till 100% och bl a ger ut J2ME till OS X.

Vad jag förstått så skyller Apple på Sun, och Sun på Apple när det gäller J2ME. Ingen vill ta på sig ansvaret att göra OS X versionen. Men eftersom Sun inte har något ekonomiskt intresse att implementera J2ME för OS X, så lär det inte hända om vi inte lyckas övertala Apple. Vi får bilda opinion, kräva att Apple ger oss det de lovar!

Jag vill verkligen kunna göra J2ME program på min iBook och "bluetooth:a" över dem till närmaste java-mobil! OS X och Apples maskiner har ju alla förutsättningar att bli en bra plattform för mobil utveckling, bara Apple får tummen ur röven och ger oss J2ME!

Upp till kamp!

(någon som vet vart man skall vända sig om man vill påpeka detta för Apple?)

  • Oregistrerad
  • 2004-05-29 15:13

testat köra med x11 och det funkar ju bra. Ant e rätt smidigt att få fyr på samt kompilera. Betydligt lättar om man e ny jämfört med make.

problemet e väl inte att apple stödjer j2me utan att emulatorerna är windows baserade. suns är ju rätt usel trots allt. Man vill egentligen åt sonyericssons samt nokias emulatorer fast för os x. märkligt att man inte valt att bygga dessa i Java utan använda massa windows specifikt junk.. bästa vore som sagt om SE + nokia tog sig i kragen.

1
Bevaka tråden