Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook 15"?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-05-28 21:47

Hej!

Jag funderade på ibook samt powerbook 12" i en annan tråd för et tag sedan, jag har nu insett att jag behöver en större skärm. Jag har en budget på runt 18500 kronor. Jag har letat ett tag efter en begagnad men inte hittat någon, så nu har jag börjat fundera på att köpa en ny från butik. Jag har hittat en konfiguration på inwarehouse:
http://www.inwarehouse.se/pb.asp?src=1&sku=e640862
Kan det vara något att ha?
vad bör jag köpa till och så vidare?
eller är jag helt ute och cycklar? kan man köpa något liknande billigare någon annan stans?
Tänkte använda den till Photoshop, Illustrator, Macromedia mx serien(Flash, Dreamweaver, ev fireworks) samt maya. Även vissa spel typ Warcraft 3 och en och annan film.

Har du en Pb 15" eller liknande som du vill bli av med så får du gärna kontakta mig via pm eller mail

tack på förhand

Mårten

Det är ett bra köp. bara stoppa i mer minne så!

  • Medlem
  • 2004-05-28 23:41

inga fler åsikter?
Vill ha airport också men det har jag inte råd med just nu,

Är du student eller känner kanske någon som är det? Med mecenat-kort får du en sprillans 15" combo för 18895.- vilket innebär 10% rabatt. 1,33 GHz, 60Gb Hd, inbyggd bluetooth samt inbyggd airport! Sen tillkommer i och för sig kostnaden för mer minne vilket inte är helt billigt.

//fredrik

Ursprungligen av .: fredrik :.:

Är du student eller känner kanske någon som är det? Med mecenat-kort får du en sprillans 15" combo för 18895.- vilket innebär 10% rabatt. 1,33 GHz, 60Gb Hd, inbyggd bluetooth samt inbyggd airport! Sen tillkommer i och för sig kostnaden för mer minne vilket inte är helt billigt.

//fredrik

'

Var får man 10% rabatt?

Ursprungligen av Hampus L:

'

Var får man 10% rabatt?

Är man studerande och medlem hos mecenat.se så får man en direkt länk från sin personliga sida hos mecenat till applestore. Det ser ut precis som vanligt men priserna är reducerade med 10%

  • Medlem
  • 2004-05-29 00:08

Jag känner tyvärr ingen student, känns lite surt faktiskt. Synd att syrran gör lumpen istellet för att läsa vidare hehe

  • Oregistrerad
  • 2004-05-29 00:34

"Macintoshkompatibel .Ja"

Vilken tur...

Jag slår ett hårt slag för en PB12 med extern skärm när du är hemma. Kör själv den lösningen. Men ska du mest arbeta på resande fot eller på olika platser så är en 15" att föredra. Själv skulle det bli 7000:- dyrare för mig att välja 15" modellen med SuperDrive så jag valde en 12" istället och lägger pengarna däremellan på en extern TFT istället.

Jag rekommenderar också att skaffa en 12" med extern skärm.

  • Medlem
  • 2004-05-29 12:04

Jag sätter mig gärna vart som helst med datorn.
med 12" modellen så kan jag knappt använda photoshop alls utan extern skärm. Sen så läste jag recensionen på 99mac om pb 12" och skärmen var under all kritik. Och jag måste kunna se färgerna ordentligt för att kunna använda datorn.

Ursprungligen av Toke:

Jag sätter mig gärna vart som helst med datorn.
med 12" modellen så kan jag knappt använda photoshop alls utan extern skärm. Sen så läste jag recensionen på 99mac om pb 12" och skärmen var under all kritik. Och jag måste kunna se färgerna ordentligt för att kunna använda datorn.

Jo det stämmer, skärmen kunde ha varit bättre. men för normalt användande så duger den utmärkt. Men som sagt för photoshop så föredrar jag extern kalibrerad skärm. Och vill du då vara mobil så slå till på 15" aren....

Jag tänker försöka kalibrera min 12" med en riktig kalibrator och se om det hjälper.

  • Medlem
  • 2004-05-29 16:49

Jag letar för fullt efter mecenatkorts ägare i mina vänskapskretsar just nu hehe

  • Medlem
  • 2004-06-06 15:00

Ja den som ändå hade mecenat

Ursprungligen av Toke:

Ja den som ändå hade mecenat

anmäl dig till en distanskurs på något universitet och betala kåravgiften. sedan är det fritt fram att bli medlem i mecenat för 25kr

  • Medlem
  • 2004-06-06 15:23

Jag går gymnasium.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-06-06 17:58
Ursprungligen av Toke:

Jag går gymnasium.

då har du väll csn-kortet? det ger också 10% på applestore då det är mecenat som ger ut det

  • Medlem
  • 2004-06-06 18:15

Hur skaffar man cns kortet då? mina lärare har inte informerat mig om något sådant.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-11 21:11

Du beställer ditt kort på http://www.csn-kortet.se

Ursprungligen av Toke:

Hur skaffar man cns kortet då? mina lärare har inte informerat mig om något sådant.

Hej!

Gå in på csn-kortet.se och beställ ditt kort, du har det inom två-tre veckor.

Mvh Jonas Levin
CSN-kortet - nöjd ägare till nya PB G4 1.5Ghz!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-06-06 18:30

du går in på http://www.csn-kortet.com/kundtjanst.asp och beställer ett

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-06 20:50

CSN-kort duger alldeles utmärkt till att handla med rabatten. Se bara till att ditt kort är giltigt och aktiverat på deras hemsida, så finns där en länk till Apple Store för CSN-kort. 10% rabatt alltså.

Jag har en Powerbook 15"/1.25 Ghz/1Gb ram/80Gb hd/Superdrive/Airport/Bluetooth/Radeon 9600 64Mb
Jag switchade i veckan och behöver väl inte en så här pass kraftig mac så buda på du så kanske jag kan släppa den till dig.

  • Medlem
  • 2004-06-06 22:42

Jo jag är sugen på din 15" kolla din mail.

Du har mail!

  • Medlem
  • 2004-06-06 22:51

haha, ja jag såg det

Även anställda på skolor har rabatt på Applestore. OM du inte känner en student, så kanske du känner någon som jobbar på Förskola, skola, universitet eller högskola?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-11 21:13

Education Store har 6% och Mecenat Apple Store 10%

Ursprungligen av gleisner:

Även anställda på skolor har rabatt på Applestore. OM du inte känner en student, så kanske du känner någon som jobbar på Förskola, skola, universitet eller högskola?

Mecenat Apple Store gäller för alla som har CSN-kortet eller Mecenatkortet och ger bättre rabatt.

Not. 50% på mjukvara.

Mvh Jonas

1
Bevaka tråden