Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

få över nätverksdrivrutiner utan nätverk?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla gamla OS 6/7/8/9 -rävar, hoppas någon kan hjälpa mig med detta.

Inhandlade igår två st PB 5300 i mycket fint skick för 100 kr stycket. Tänkte att det vore trevligt att testa något pre-OSX. Skulle gärna få igång någon av dessa på mitt lilla nätverk här hemma. Surfade runt halva natten i går och finner till min lycka att jag kan använda mitt gamla Lucent waveLan kort i dessa gamla maskiner, perfekt! Stoppar in det och kortet känns igen, men dock fins inga drivrutiner installerade.

Hur får jag över drivrutiner till denna gamla PB?

Floppy finns men jag har ingen floppy på varken min Kub eller PB 17". Går det på något vis att använda en PC med floppy för att få över drivrutinerna? Modemjacket är av någon konstig rund modell, hur fasiken kommer jag ut på nätet med detta?

OT: Jäkla trevligt OS det där OS 8.6, börjar förstå classic-entusiaster

  • Medlem
  • 2004-05-15 12:10

OS8.6 kan läsa PC-formaterad disketter (har jag bestämt för mig). Det är väl bara att tanka hem drivare till pc:n och med floppy flytta över dem.

Jag har en PB1400 med 8.6, och vet att jag har läst pc-disketter på den.

Ahaaa, så enkelt var det alltså... tackar för hjälpen
Har nu fått över drivrutinerna men det visar sig att jag även måste ha över någon programvara som scannar efter lokala nätverka att ansluta till, dvs airport 1.2 eller 1.3. Dessa låter sig dock inte flyttas omkring med diskett då de är för stora.

Hm, vad händer nu då. Det kanske är enklast att först köpa sig ett ethernet-PCMCIA och sedan försöka få det trådlösa att fungera. Men lite onödigt känns det näe man har sitt waveLan liggande...

  • Medlem
  • 2004-05-16 11:15

Du lär behöva drivare även för ethernetkortet. På mac kan man ju skapa skivavbilderuppdelade på flera disketter. När man matar in den första disketten förstår systemet att den ska fogas samman med ytterligare disketters innehåll. Har för mig att det är StuffIt som gör detta.

Annarsn kan du ju maila grejerna till dig själv och ansluta med ett vanligt externt modem. det runda modemjacket är väl en ADB-port? Ser den ut ungefär så här?

Då är det föregångaren till USB för anslutning av tangentbord, modem, skrivare etc. Låna ett modem av nån macveteran och ta hem grejer den vägen.

Funderade på modemvarianten, kom på att jag har ett gammalt mac-modem (till min newton) och den har det runda jacket, ptroblemet är att jag inte hitter några drivrutiner för det. Det står iofs "fax-modem" på det, men det borde väl vara ett vanligt modem? Konstigt, det verkar som om det inte finns några drivisar till OS8...

Tanken med att dela upp mjukvaran på flera disketter är god, men det kräver en mac med os9 eller åtminstånde en mac med diskettstation.... Känner tyvärr ingen gammal macräv som kan bistå med modem/diskettstation.

Beställde just ett nygammalt ethernetkort (PCMCIA Dayna Communicard Powerbook 5300/190, ny i kartong) som skulle ha drivisar på diskett och som jag hoppas ska funka. Tackar för hjälpen trots att det inte ledde vidare, det är uppskattat!

  • Medlem
  • 2004-05-19 23:31

Vad är det för Wavelan-kort? Kan nog fixa originaldrivisar och program till om det är ett (tror jag) silver-kort. Var bara att köra cd-n, installera ett eller två program och sedan funkade det klockrent på gamla 8.6 maskiner. Vissa macar måste dock kortet sitta i nedre kortplatsen (har jag för mig).

Manualen på ca 50 sidor var för både pc och mac. Sista sidan talade om hur man installerade för mac...

Ursprungligen av lime:

Vad är det för Wavelan-kort? Kan nog fixa originaldrivisar och program till om det är ett (tror jag) silver-kort. Var bara att köra cd-n, installera ett eller två program och sedan funkade det klockrent på gamla 8.6 maskiner. Vissa macar måste dock kortet sitta i nedre kortplatsen (har jag för mig).

Manualen på ca 50 sidor var för både pc och mac. Sista sidan talade om hur man installerade för mac...

Man tackar för erbjudandet, men har jag fått mitt beställda ethernet-PCMCIA, så nu rullar det på.

firewire

Haru firewire på burkarna? ska du bara föra över filer så är ju firewire mounting ett bra tillgrepp (om du har firewire)

//johan

Ursprungligen av Johan Lindqvist:

Haru firewire på burkarna? ska du bara föra över filer så är ju firewire mounting ett bra tillgrepp (om du har firewire)

//johan

Nix, inget firewire på dessa maskiner från -97

1
Bevaka tråden