Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytta av G5?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2004-05-29 00:13

Hej!
Jag jobbar med att skriva böcker och skaffa sakupplysningar på nätet - historia, medicin, teknik etc. Jag gör också teckningar som jag skannar in och lägger i dokument. (Inget egentligt lay-out-jobb.) Jag har en eMac och jag känner mig nöjd med den. Men sen jag började läsa diskussionerna här har jag slagits av lovorden över G5. Jag tror att jag skulle ha möjlighet att skaffa en sån. Men är det motiverat för de förhållandevis enkla saker jag håller på med? Om informationssökningen kan gå väsentligt snabbare och jag kan få bättre skärpa på bilderna skulle jag nog tycka det. Kan jag uppnå det med G5? Mycket tacksam för synpunkter.

Ursprungligen av stikur:

Hej!
Jag jobbar med att skriva böcker och skaffa sakupplysningar på nätet - historia, medicin, teknik etc. Jag gör också teckningar som jag skannar in och lägger i dokument. (Inget egentligt lay-out-jobb.) Jag har en eMac och jag känner mig nöjd med den. Men sen jag började läsa diskussionerna här har jag slagits av lovorden över G5. Jag tror att jag skulle ha möjlighet att skaffa en sån. Men är det motiverat för de förhållandevis enkla saker jag håller på med? Om informationssökningen kan gå väsentligt snabbare och jag kan få bättre skärpa på bilderna skulle jag nog tycka det. Kan jag uppnå det med G5? Mycket tacksam för synpunkter.

En G5 är bättre och snabbare än din eMac på det mesta men det är dock inte den jätteskillnad ( iofs beroende lite på vilken eMac du har) man kan förledas att tro efter all hype.
Båda kör ju trots allt samma OSX , och skärpa på bilder och informationssöknings snabbhet har ju inte bara med datorn att göra.

G5an s största fördelar mot t.e.x. eMac är dess expanderbarhet minneskapabilitet och 64 bitars teknik som gör den mer långlivad vad gäller att kunna köra även framtidens MacOS och program.

Om jag vore du så skulle jag vänta till Apples WWDC "mässa" i slutet av juni då kommer Apple med stor säkerhet lansera nya G5or och antagligen även nya G5 iMac.

Ursprungligen av stikur:

Hej!
Jag jobbar med att skriva böcker och skaffa sakupplysningar på nätet - historia, medicin, teknik etc. Jag gör också teckningar som jag skannar in och lägger i dokument. (Inget egentligt lay-out-jobb.) Jag har en eMac och jag känner mig nöjd med den. Men sen jag började läsa diskussionerna här har jag slagits av lovorden över G5. Jag tror att jag skulle ha möjlighet att skaffa en sån. Men är det motiverat för de förhållandevis enkla saker jag håller på med? Om informationssökningen kan gå väsentligt snabbare och jag kan få bättre skärpa på bilderna skulle jag nog tycka det. Kan jag uppnå det med G5? Mycket tacksam för synpunkter.

Varken skrivandet eller sakupplysningar kommer att gå snabbare med en G5:a (ingetdera är processorintersivt). Tycker att det låter onödigt att slänga ut ~ 20 000 kr när du antagligen inte ens kommer att märka av att burken är snabbare på de typer av applikationer du jobbar med. Men om du köper en Power Mac så har du ju en burk att växa i, om du börjar syssla med mer avancerade bildprylar så har du prestandan tillgänglig.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-29 10:19

Stikur:

Jag tycker att du ska vänta tills du upplever din eMac som seg i det du använder den till. G5:an är trevlig, men så länge du inte har problem med vad du ska göra av dina pengar så tycker jag att du kan vänta lite. Åtminstone tills nästa revision av G5 levereras. Vänta tills nästa G5 finns för provkörning och försök att komma nånstans där du kan testa den en liten stund.

G5 är en väldigt trevlig maskin, och den kommer nog att ha bättre livslängd än din eMac, med tanke på den teknik som finns i den och de utbyggnadsmöjligheter den har. Men som sagt, ta det lugnt ett tag till.

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2004-05-29 11:11

Tack för goda råd! Jag kör på med eMacen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-29 11:30

En stor fördel med att byta från emac till powermac tycker jag är att man kan välja vilken typ av skärm man vill, emacens skärm var inte den bästa upplevde jag det som.

1
Bevaka tråden