Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple hos El-Giganten???

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2004-05-28 20:32

I veckan invigde El-Giganten en ny butik i Skellefteå. Utsidan på huset pryds av stora färgbilder med extrema närbilder på hemelektronik. Mest Sony (videokameror etc.) - men det fanns även en iBook...
Inne i butiken fanns det, tyvärr, inga Apple-produkter (och jag hörde en säljare hävda att iRiver var den absolut bästa MP3-spelaren, tätt följd av Jens of Sweden...).
Skulle vara toppen om Apple kunde prångla ut lite Apple-prylar (främst iPoddar) via de större hemelektronikkedjorna.
Varför iBook-bilden? Något som kommer - eller bara Macvänlig reklambyrå???

Jag kan fråga Oscar på måndag om det är något på gång med El-giganten.

det skulle ju inte vara första gången det används appleprodukter för att marknadsföra div. skumprodukter

  • Medlem
  • 2004-05-28 21:36

nej Apple skall inte in på giggen, inte vad jag hört iaf, och om det vore sant skulle jag hört det... Giggen/Skellefteå är väl franchise så dom kan nog sälja maccar ändå

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-29 00:06

Elgiganten i Stockholm säljer i alla fall bara PC-pryttlar... De verkar inte veta vad en Mac är för något.

  • Medlem
  • 2004-05-29 00:08

Siba säljer iPod...

Ursprungligen av Baron:

Siba säljer iPod...

Jag vet inte om jag håller med om det. När jag var inne och kollade hade de en undangömd i nedre hörnet av displayen, utan några som helst uppgifter om den, och var totalt ointresserade av att sälja dem. Däremot var de väldigt intresserade av att kränga JoS och Creative... :rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-29 00:11

Siba ja, men inte Elgiganten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-29 10:41

Siba har sålt apple datorer också, vet inte om de gör det fortfarande men för förra sommaren sålde de imac, ibook & ipods och även andra datorer på beställning.

Elgiganten säljer inte apple prylar med det gör ju däremot pc-city som har samma ägare (tror jag) och brukar ligga brevid varandra.

Ursprungligen av Elias:

Siba har sålt apple datorer också, vet inte om de gör det fortfarande men för förra sommaren sålde de imac, ibook & ipods och även andra datorer på beställning.

Elgiganten säljer inte apple prylar med det gör ju däremot pc-city som har samma ägare (tror jag) och brukar ligga brevid varandra.

Jo PC City & Elgiganten har samma ägare. Så om Elgiganten börjar sälja lite mac (eller bara iPod) i framtiden skall vi inte bli förvånade.

Ägaren:
http://dsgportal01.dixons.co.uk/wps/portal/dixonsURL

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-05-29 12:50

Att få in Ipod och Ipod mini på Elgiganten, Onoff och dom där borde väl vara grymt bra för både försäljningen och ettableringen.

Hej!
Jag tycker att alla ska sälja Apple-produkter som kan sälja dem. Vill inte se affärer där Mac är undanslängt i ett mörkt hörn av butiken omgivet av negativa säljare...

Ursprungligen av _Verner_:

Hej!
Jag tycker att alla ska sälja Apple-produkter som kan sälja dem. Vill inte se affärer där Mac är undanslängt i ett mörkt hörn av butiken omgivet av negativa säljare...

Precis så var det ju på onoff för några år sedan. Då är det, precis som du säger, mycket bättre att de inte säljer dem alls.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-29 13:45

På OnOff blev jag snäst när jag frågade efter iPod. "Vi har inget affärsförhållande med Apple längre!"

Ursprungligen av Mondo:

På OnOff blev jag snäst när jag frågade efter iPod. "Vi har inget affärsförhållande med Apple längre!"

Vad är det för dum sak att säga till en kund? Säljer man inte Apple-prylar så hänvisar man vänligt vidare, så kommer kunden och köper något annat en annan gång. "Affärsförhållande", vad betyder det för en kund? Ja, vad betyder det över huvud taget? Brist på mutor?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Vad är det för dum sak att säga till en kund? Säljer man inte Apple-prylar så hänvisar man vänligt vidare, så kommer kunden och köper något annat en annan gång. "Affärsförhållande", vad betyder det för en kund? Ja, vad betyder det över huvud taget? Brist på mutor?

Jag har då aldrig hört talas om någon affär som hänvisar till en konkurrent, dom tycker att du ska köpa en annan mp3 spelare i deras egen butik såklart.

Ursprungligen av Woz.af.Mac:

Jag har då aldrig hört talas om någon affär som hänvisar till en konkurrent, dom tycker att du ska köpa en annan mp3 spelare i deras egen butik såklart.

Du har inte handlat mycket i dina dagar? Det har hänt mig många gånger, "har ni Jacka X?" "Nej, tyvärr vi säljer inte den, men prova butik X där borta. Jag tror att de har den".

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-06-01 19:06
Ursprungligen av Sundevall:

Du har inte handlat mycket i dina dagar? Det har hänt mig många gånger, "har ni Jacka X?" "Nej, tyvärr vi säljer inte den, men prova butik X där borta. Jag tror att de har den".

Instämmer med föregående talare, de flesta är serviceminded nog att hänvisa en vidare om det är en specifik sak man letar efter som de inte säljer. däremot tror jag inte att skoförsäljaren hänvisar dig till en annan skobutik om det är just skor i största allmännhet du letar efter. Men däremot har jag blivit hänvisad från en skobutik till den som sålde Dr. Martens.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-01 21:50

ComputerCity säljer macar och ipod, och i alla fall i Göteborg på backaplan är de framställda brevid pc-burkarna och ful-mp3-spelarna, så att alla kan se och jämföra. Och när jag var där för att bese ipod i väntan på att min skulle komma hem från NY så var säljare där aktiv med att sälja en 40G.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-29 22:23
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Vad är det för dum sak att säga till en kund? Säljer man inte Apple-prylar så hänvisar man vänligt vidare, så kommer kunden och köper något annat en annan gång. "Affärsförhållande", vad betyder det för en kund? Ja, vad betyder det över huvud taget? Brist på mutor?

Precis. Jag var där mest för att se om de sålde den bästa bärbara musikspelaren på marknaden, men de hade alltså bara dyra spelare med minnen på 256 MB eller mindre...

Man bör inte säga till kunderna att butiken inte längre har något affärsförhållande med en leverantör. Däremot kan man hänvisa till en konkurrent för den händelse kunden efterfrågar en vara man inte kan eller vill sälja. Det kallas service. Kunden är på bra humör när han eller hon lämnar butiken, och kommer förmodligen tillbaka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-29 15:26

Tur att man slipper ha en sån där hemsk skjorta och slips på sig (se bilden).

Den matchar ju din hudfärg på avataren

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-01 10:38

Jag har sett Powerbooks, Ibooks, och Imacs i ComputerCitys utskick, men bara på bilder där försäljare ser glada ut och ofta i bakgrunden och i oskärpa. Säljer ComputerCity macar eller?

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-06-02 00:31
Ursprungligen av kendoka:

I veckan invigde El-Giganten en ny butik i Skellefteå. Utsidan på huset pryds av stora färgbilder med extrema närbilder på hemelektronik. Mest Sony (videokameror etc.) - men det fanns även en iBook...
Inne i butiken fanns det, tyvärr, inga Apple-produkter (och jag hörde en säljare hävda att iRiver var den absolut bästa MP3-spelaren, tätt följd av Jens of Sweden...).
Skulle vara toppen om Apple kunde prångla ut lite Apple-prylar (främst iPoddar) via de större hemelektronikkedjorna.
Varför iBook-bilden? Något som kommer - eller bara Macvänlig reklambyrå???

Hej M! Var på Elgiganten idag och köpte ett Belkin trådlöst Pc-card till Pismon för 290:- funkar perfekt och fick reda på 2 saker.

1 Bilderna fick dom billigt.

2 Dom har faktiskt diskuterat om de "Skellefteå" skall börja sälja Apple, dock troligtvis endast som beställningsvaror. Påpekade dock att dom ju måste ha exemplar som man kan få fingra på.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-02 14:16

De flesta jag känner tror att Mac fortfarande är något slött, krångligt och andra klassens datorer. Bara genom att visa dagens macar tror jag att fler kan omvändas till ljuset. Helt klart ska vi uppmuntra El-Giganten att köpa in visningexpemplar av iBook, iMac, PowerMac, PowerBook och iPod.

(Häng mig inte för att jag tycker att PC var bättre för X antal år sen. )

1
Bevaka tråden